Gå til innhold

Volvos nye biler vil bremse automatisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid tar det før vi får første ulykke som følge av dette systemet da?

 

Det er vel litt tilsvarende som VW sitt system, uten at jeg har satt meg inn i forskjellene.

Både Skoda og VW har vel biler i salg som har dette allerede?

Lenke til kommentar

En negativ konsekvens av dette kan bli at førere stoler for mye på systemet, og ser seg mindre om.

 

Jeg har sett flere ganger folk som har ryggesensorer, som ikke ser bakover engang, de bare venter til det begynner å pipe før de bremser.

 

Mange gjør dette og det kan være farlig, man skal ikke stole for mye på disse systemene. De gjør feil, akkurat som mennesker. Og det er da føreren av bilen som sitter ansvarlig hvis h*n skader eller tar livet av noen.

 

Personlig liker jeg ikke slike systemer. Hvis man blir avhengig av dette, hvordan vil det da stå til med oppmerksomheten og kjøreferdigheter til slutt? Det er ingen tvil om at folk blir mindre oppmerksomme pga. dette.

Lenke til kommentar

Jo, det vil jeg påstå at det er. Jeg er ikke skråsikker på at folk blir mindre oppmerksomme av et system som er utviklet som et "siste liten"-system.

Kan vi ikke også definere ryggesensorene som et "siste liten-system"? Altså, det piper før du treffer noe, dette inkluderer fotgjengere. Og her må man bremse selv. På dette nye systemet skal bilen kunne bremse selv. Og den gir signal før du treffer fotgjengere, akkurat som med ryggesensoren.

 

Det finnes folk som bruker hengerfestet sitt som en slik "sikkerhet" og rygger til det sier "dunk" (jepp, har sett dette selv, og kan bekrefte at jeg vet om noen som gjør dette).

 

Har du fortsatt like stor tillit til folk nå? ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Det burde heller vært slik at dersom syklister plutselig vingler ut foran biler bør bilen gi gass. Vi må for all del unngå at sykkelkulturen som finnes i dag forblir.

 

Hvilken kultur? Sjelden syklister veiver over i ett annet felt i trafikken uten videre.

 

AtW

 

En negativ konsekvens av dette kan bli at førere stoler for mye på systemet, og ser seg mindre om.

 

Jeg har sett flere ganger folk som har ryggesensorer, som ikke ser bakover engang, de bare venter til det begynner å pipe før de bremser.

 

Mange gjør dette og det kan være farlig, man skal ikke stole for mye på disse systemene. De gjør feil, akkurat som mennesker. Og det er da føreren av bilen som sitter ansvarlig hvis h*n skader eller tar livet av noen.

 

Personlig liker jeg ikke slike systemer. Hvis man blir avhengig av dette, hvordan vil det da stå til med oppmerksomheten og kjøreferdigheter til slutt? Det er ingen tvil om at folk blir mindre oppmerksomme pga. dette.

 

Hva så om de kan gjøre feil? Poenget er vel om de gjør mindre feil enn mennesker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva så om de kan gjøre feil? Poenget er vel om de gjør mindre feil enn mennesker.

 

AtW

Joda, den er grei. Men poenget her er det kan føre til at folk blir mindre oppmerksomme. Dvs. det kan gå imot sin hensikt. Jeg liker forsåvidt systemet, men det kan ha sine negative sider. Det kommer også veldig an på hvordan de implementerer dette.

 

Og, kan man virkelig stole på at de gjør mindre feil enn et oppmerksomt menneske? - Nei, det kan man ikke. Selv om et system virker flott i 88 % av tilfellene så kan det gå veldig stygt for seg om man forventer at det virker den siste 1 % hvis det faktisk ikke gjør det. Og folk legger litt av "ansvaret" over på kjøretøyet hvis alt skal bli automatisert. Dette er den negative konsekvensen som kan koste liv.

Lenke til kommentar

Joda, den er grei. Men poenget her er det kan føre til at folk blir mindre oppmerksomme. Dvs. det kan gå imot sin hensikt. Jeg liker forsåvidt systemet, men det kan ha sine negative sider. Det kommer også veldig an på hvordan de implementerer dette.

 

Og, kan man virkelig stole på at de gjør mindre feil enn et oppmerksomt menneske? - Nei, det kan man ikke. Selv om et system virker flott i 88 % av tilfellene så kan det gå veldig stygt for seg om man forventer at det virker den siste 1 % hvis det faktisk ikke gjør det. Og folk legger litt av "ansvaret" over på kjøretøyet hvis alt skal bli automatisert. Dette er den negative konsekvensen som kan koste liv.

 

Det kan selvfølgelig tenkes automatiserte kjøretøy er dårligere enn mennesker, men det er ekstremt lite sannsynlig. Det vil så godt som garantert koste mindre liv enn det vil å la folk kjøre selv innen slikt blir vanlig på markedet. Antaklig mye færre liv også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det kan selvfølgelig tenkes automatiserte kjøretøy er dårligere enn mennesker, men det er ekstremt lite sannsynlig. Det vil så godt som garantert koste mindre liv enn det vil å la folk kjøre selv innen slikt blir vanlig på markedet. Antaklig mye færre liv også.

 

AtW

Hva om alt blir så automatisert at vi mennesker ikke trenger å gjøre noe selv? Og som følge av dette vil IQ-en til folk bli lavere og lavere over årene som går, fordi at vi til slutt har roboter som gjør ting for oss. Så blir det et skille i samfunnet hvor bare de som utvikler disse systeme virkelig får brukt hjernen sin, mens resten av verden lever i "et lettvint samfunn". Og så lager man roboter som fikser maskineri osv., til slutt vet vi ikke hvordan vi fikser ting lenger. Hvordan vil da statestikken bli for ulykker i andre situasjoner?

 

Var kanskje satt bittelitt på spissen (en smule), men poenget er at jeg synes ikke at man skal miste den selvstendigheten eller det ansvaret vi har. Det jeg mener er, man må ikke bli for avhengige på teknologien og maskineriet, ikke legge ansvaret over på bilen.

 

Det skjer at "perfekte" systemer hikker iblant, nettopp fordi ingenting er perfekt.

 

 

Jeg prøver bare å få folk til å se litt kritisk på dette også. Man har sett demoer av dette hvor systemet rett og slett ikke oppdaget hindringen. Noe lignende det Xkraft linket til. Det finnes alltid hull i teknologi.

 

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om alt blir så automatisert at vi mennesker ikke trenger å gjøre noe selv? Og som følge av dette vil IQ-en til folk bli lavere og lavere over årene som går, fordi at vi til slutt har roboter som gjør ting for oss. Så blir det et skille i samfunnet hvor bare de som utvikler disse systeme virkelig får brukt hjernen sin, mens resten av verden lever i "et lettvint samfunn". Og så lager man roboter som fikser maskineri osv., til slutt vet vi ikke hvordan vi fikser ting lenger. Hvordan vil da statestikken bli for ulykker i andre situasjoner?

 

Er det ikke det man kaller utvikling?

Det er ikke så mange som vet hvordan man skor en hest lengere, men pokker.. jeg syntes vi klarer oss ganske bra fordet :)

 

Jeg foreslår at vi heller stoler på at trafikkmyndighetene gjør jobben sin skikkelig når de tillater systemene ut på veiene, fremfor å hindre utvikling.

Lenke til kommentar

Hva om alt blir så automatisert at vi mennesker ikke trenger å gjøre noe selv? Og som følge av dette vil IQ-en til folk bli lavere og lavere over årene som går, fordi at vi til slutt har roboter som gjør ting for oss. Så blir det et skille i samfunnet hvor bare de som utvikler disse systeme virkelig får brukt hjernen sin, mens resten av verden lever i "et lettvint samfunn". Og så lager man roboter som fikser maskineri osv., til slutt vet vi ikke hvordan vi fikser ting lenger. Hvordan vil da statestikken bli for ulykker i andre situasjoner?

 

Var kanskje satt bittelitt på spissen (en smule), men poenget er at jeg synes ikke at man skal miste den selvstendigheten eller det ansvaret vi har. Det jeg mener er, man må ikke bli for avhengige på teknologien og maskineriet, ikke legge ansvaret over på bilen.

 

Det skjer at "perfekte" systemer hikker iblant, nettopp fordi ingenting er perfekt.

 

 

Jeg prøver bare å få folk til å se litt kritisk på dette også. Man har sett demoer av dette hvor systemet rett og slett ikke oppdaget hindringen. Noe lignende det Xkraft linket til. Det finnes alltid hull i teknologi.

 

 

Synes du samfunnet er mentalt enklere å forholde seg til nå enn før, blir folk IQ lavere nå enn før? Er det færre inntrykk og impulser å forholde seg til nå enn før? Svaret er ett gigantisk nei, det er absolutt ingenting som tyder på at mere automatisering går hånd i hånd med å "ikke få brukt hjernen sin", snarere tvert imot.

 

Det skjer at perfekte systemer hikker ja, det skjer bare mye sjeldnere enn at mennesker gjør det. Og det er kun mtp på sikkerhet, innsparte kostander for samfunnet er enorme, og det er mye mer praktisk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det ikke det man kaller utvikling?

Det er ikke så mange som vet hvordan man skor en hest lengere, men pokker.. jeg syntes vi klarer oss ganske bra fordet :)

 

Jeg foreslår at vi heller stoler på at trafikkmyndighetene gjør jobben sin skikkelig når de tillater systemene ut på veiene, fremfor å hindre utvikling.

Nei, jeg vil ikke hindre dette. Flotte greier, men enkelte ting trenger man ikke teknologi for. Jeg er f.eks. imot roboter som tar over naturlige mennesklige ting, i stor grad. Hjelpende roboter er flott, men man skal ikke la dem ta over hele verden og nesten ta over for oss.

 

 

 

Synes du samfunnet er mentalt enklere å forholde seg til nå enn før, blir folk IQ lavere nå enn før? Er det færre inntrykk og impulser å forholde seg til nå enn før? Svaret er ett gigantisk nei, det er absolutt ingenting som tyder på at mere automatisering går hånd i hånd med å "ikke få brukt hjernen sin", snarere tvert imot.

 

Det skjer at perfekte systemer hikker ja, det skjer bare mye sjeldnere enn at mennesker gjør det. Og det er kun mtp på sikkerhet, innsparte kostander for samfunnet er enorme, og det er mye mer praktisk.

 

AtW

Det har jeg ikke sagt, men hvis framtiden er slik at alt vi lærer oss er å trykke på knapper og vente på at ting kommer i hendene på oss, så er ikke dette akkurat positivt.

 

Ja til sikkerhetsteknologier, nei til uoppmerksomme mennesker som lever i sin egen verden. Folk flest forventer at det skal virke slik det er designet hver gang, de venter ikke at det skal gjøre feil.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk flest er irrasjonelle, hva så? Det betyr ikke at mans kal kaste bort menneskeliv fordi irrasjonelle folk skal få det som de vil. Hva folk forventer er lite relevant, resultatet er poenget, resultatet er at mye færre dør.

 

Det er forøvrig absolutt ingenting som tyder på at din fremtids-dystopi vil være rett, all erfaring viser en utvikling som er motsatt. Muligheten for mental stimulans er større enn noensinne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk flest er irrasjonelle, hva så? Det betyr ikke at mans kal kaste bort menneskeliv fordi irrasjonelle folk skal få det som de vil. Hva folk forventer er lite relevant, resultatet er poenget, resultatet er at mye færre dør.

 

Det er forøvrig absolutt ingenting som tyder på at din fremtids-dystopi vil være rett, all erfaring viser en utvikling som er motsatt. Muligheten for mental stimulans er større enn noensinne.

 

AtW

Skal innrømme at jeg var litt vel negativ i starten, men har vel egentlig ikke sagt noe imot gevinsten denne teknologien gir, eller teknologien i seg selv. Jeg har sett hvor sløve folk blir av ting som ryggesensorer og hengerfeste. Selvsagt frykter jeg jo noe lignende med dette da. Har du ikke sett dette selv? Hvordan blir det i andre situasjoner hvor bilen ikke kan se for føreren da?

 

Angående nåtid og framtid så satt jeg det veldig på spissen. Mental stimulans er en ting, fysisk aktivitet er en annen ting. Med fare for å høre ut som en konservativ, gammel mann: Når jeg var liten var vi ute og bygde trehytter og lekte i skogen. Jeg var fortsatt en veldig ivrig PS2-spiller, men var ute hver dag. Slik har det endret seg idag, og det er negative og positive sider med det. Som en tilhenger av DIY, synes jeg det blir trist om vi slutter å lage/bygge ting. Det blir det både mer og mindre av.

 

Men, nok om fremtiden, det er et kapittel for seg selv. Ble muligens en smule utenfor tema.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg var litt vel negativ i starten, men har vel egentlig ikke sagt noe imot gevinsten denne teknologien gir, eller teknologien i seg selv. Jeg har sett hvor sløve folk blir av ting som ryggesensorer og hengerfeste. Selvsagt frykter jeg jo noe lignende med dette da. Har du ikke sett dette selv? Hvordan blir det i andre situasjoner hvor bilen ikke kan se for føreren da?

 

Angående nåtid og framtid så satt jeg det veldig på spissen. Mental stimulans er en ting, fysisk aktivitet er en annen ting. Med fare for å høre ut som en konservativ, gammel mann: Når jeg var liten var vi ute og bygde trehytter og lekte i skogen. Jeg var fortsatt en veldig ivrig PS2-spiller, men var ute hver dag. Slik har det endret seg idag, og det er negative og positive sider med det. Som en tilhenger av DIY, synes jeg det blir trist om vi slutter å lage/bygge ting. Det blir det både mer og mindre av.

 

Men, nok om fremtiden, det er et kapittel for seg selv. Ble muligens en smule utenfor tema.

 

Selv om folk blir sløvere, så er fortsatt situasjonen bedre enn før.

 

Og jeg synes det er merkelig å sette å kjøre bilen selv i sammenheng med fysisk aktivetet, det er ikke så mye trening i å kjøre bil på normale veier at det gjør noe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selv om folk blir sløvere, så er fortsatt situasjonen bedre enn før.

 

Og jeg synes det er merkelig å sette å kjøre bilen selv i sammenheng med fysisk aktivetet, det er ikke så mye trening i å kjøre bil på normale veier at det gjør noe.

 

AtW

Joda, er jo det.

 

Hvordan tolket du det som en sammenheng med å kjøre bil? :p Som sagt, det var litt off-topic, og gjaldt selve påvirkningen av sammfunnet pga. teknologisk utvikling eller modernisering.

 

Det er faktisk hjernetrening å kjøre bil. :) Å gjøre slike oppgaver er godt for hjernen. Men fysisk trening er det ikke før du sitter i en bil i et billøp.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...