Gå til innhold

Uerfaren i Intel leiren

Anbefalte innlegg

Så,

jeg er på utkikk etter en ny CPU (og da også HK) siden jeg begynner å måte ytelsesvegger med AMD 965BE (tenker da spesielt på PlanetSide 2). Det er lenge siden jeg brukte Intel CPU sist, og har lett litt rundt. Men tenkte jeg kunne like godt høre her i tillegg. Så vidt jeg har forstått det så er det kun "K"-serien fra Intel som har åpne multipliere, noe som gjør de enklere å overklokke. Er dette korrekt? I så måte, er det noen prosessorer som kan anbefales, om jeg sier jeg tenkte meg en pris på 2.5-3.5k for CPU+HK? Eller trenger jeg mer for å få en brukbar Intel løsning?

Så sist, Intel har vært ganske enerådende spesielt på gamingytelse de siste årene, men jeg har lest at AMD begynner å minske mellomrommet. Så da blir spørsmålet, er noen av de nye platformene til AMD aktuelle som konkurent til Intel igjen? Ikke at jeg har noen spesiell preferanse, men AMD har alltid vært og ser fremdeles ut til å være en god del billigere, som ikke akkurat skader om man snakker 5% ytelse for 150%+ av prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3570k er "the shit" for gamere (som ikke vil betale 1000kr+ for 3770k). Som HK kjøper du et z77 med det snackset du selv trenger. Sjekk prisguiden.

AMD konkurrerer bra med deres APU'er. Men for vanlig desktop med dedikert skjermkort er Intel cpu'ene vassere i gaming.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AMD har ikke begynt å minske mellomrommet nei, tvert imot har det blitt større for hver generasjon når det kommer til gaming-ytelse.

"K"-variantene til Intel er de eneste som kan overklokkes på LGA1155, de andre prosessorene har ikke åpen multiplier og ved å overklokke base clock blir hele systemet ustabilt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så,

jeg er på utkikk etter en ny CPU (og da også HK) siden jeg begynner å måte ytelsesvegger med AMD 965BE (tenker da spesielt på PlanetSide 2). Det er lenge siden jeg brukte Intel CPU sist, og har lett litt rundt. Men tenkte jeg kunne like godt høre her i tillegg. Så vidt jeg har forstått det så er det kun "K"-serien fra Intel som har åpne multipliere, noe som gjør de enklere å overklokke. Er dette korrekt? I så måte, er det noen prosessorer som kan anbefales, om jeg sier jeg tenkte meg en pris på 2.5-3.5k for CPU+HK? Eller trenger jeg mer for å få en brukbar Intel løsning?

Så sist, Intel har vært ganske enerådende spesielt på gamingytelse de siste årene, men jeg har lest at AMD begynner å minske mellomrommet. Så da blir spørsmålet, er noen av de nye platformene til AMD aktuelle som konkurent til Intel igjen? Ikke at jeg har noen spesiell preferanse, men AMD har alltid vært og ser fremdeles ut til å være en god del billigere, som ikke akkurat skader om man snakker 5% ytelse for 150%+ av prisen.

Eneste AMD'en du kan vurdere da er FX-8350.

Litt dårligere i enkeltråd en 3570, men bedre i flertrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...