Gå til innhold

Kvalitet på skjermer

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bærbar for første gang, og etter å ha lett litt rundt på ulike web-butikker og lest spesifikasjoner lurer jeg på om det er stor forskjell på skjermene for de ulike merkene.

De tre merkene jeg vurderer er Dell (inspiron), Elitegroup (green) og Fujitsu Siemens (Amilo/lLifebook). De modellene jeg vurderer har stort sett radeon 9000 kort, men er det noen forskjell på kvaliteten på skjermene som kommer med disse maskinene, eller er det neglisjerbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min erfaring er at dell har bedre skjerm enn andre, jeg har en dell inspiron 8100, og jeg kjører høyere oppløsning på denne enn andre bærbare jeg har hatt, selv om disse har bedre skjermkort,og er mye nyere og kraftigere så virker det som selve skjermen ikke takler det, jeg kjøre enn oppløsning nå på 1400x1050, det klarer jeg ikke på en acer aspire 1600 som har råere skjermkort, innstillingene for og gå opp er der, men skjermen takler ikke det, dette gjelder flere andre merker jeg har hatt og, det virker som om dell har den beste skjermen.I tillegg er det seperat skjermkort her, tror ikke det er alle bærbare som har heller?

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en IBM T40p.

Den har en 14,1" LCD som viser 1400x1050. I forhold til alt annet jeg har sett av LCD skjermer (Samsung, Eizo, Hitatchi) så er denne skjermen bare knall! :)

Er like grusomt å gå fra laptop'en til min 17" CRT.

Og til spill trenger du neppe mer enn 60Hz oppfriskning på skjermen, menneskets øye begynner å få problemer med å skille ting fra hverandre på ca 30 bps (bilder per sekund). Til eksempel kan jeg si at TV sendes med 24 bps, Amerikans TV (NTSC) går på 30 bps.

Så 60 Hz, eller 60 bps om du vil, holder mer enn nok til å få flytende bevegelse. Jeg ville heller sett på responstid på skjermen, denne bør være minst 25ms (noe som tilsvarer 1/0.025 = 40 bps), Hitatchi q17s har responstid på 20ms, som tilsvarer 50 bps for å gi et eksempel.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe bærbar for første gang, og etter å ha lett litt rundt på ulike web-butikker og lest spesifikasjoner lurer jeg på om det er stor forskjell på skjermene for de ulike merkene.

De tre merkene jeg vurderer er Dell (inspiron), Elitegroup (green) og Fujitsu Siemens (Amilo/lLifebook). De modellene jeg vurderer har stort sett radeon 9000 kort, men er det noen forskjell på kvaliteten på skjermene som kommer med disse maskinene, eller er det neglisjerbart?

Kjøpte en Fujitsu-Siemens Amilo D8830, P4 2.8Ghz, der var skjermen så dårlig at vi ikke klarte å se på skjermen i mer enn 10 minutter av gangen. Symptomene vi fikk var smerter i øynene og etterhvert sterk hodepine! Noe som jeg aldri har opplevd før på bærbare eller crt skjermer med en refresh rate på høyere enn 50Mhz

-- Savuud

Lenke til kommentar
Savuud: hva var problemet med Amilo skjermen? For lav refresh rate? Så på en test av denne at den fikk skryt for god (lyssterk) skjerm...?

Joda, skjermen er lys og kontrasten er middels god. For meg virket det som et refresh problem. Problemet ble borte når jeg gikk ned i oppløsning.

Forresten, har du en link til denne testen? Jeg mistenker kanskje at maskinen jeg fikk levert hadde en defekt..

Lenke til kommentar
min erfaring er at dell har bedre skjerm enn andre, jeg har en dell inspiron 8100, og jeg kjører høyere oppløsning på denne enn andre bærbare jeg har hatt, selv om disse har bedre skjermkort,og er mye nyere og kraftigere så virker det som selve skjermen ikke takler det, jeg kjøre enn oppløsning nå på 1400x1050, det klarer jeg ikke på en acer aspire 1600 som har råere skjermkort, innstillingene for og gå opp er der, men skjermen takler ikke det, dette gjelder flere andre merker jeg har hatt og, det virker som om dell har den beste skjermen.I tillegg er det seperat skjermkort her, tror ikke det er alle bærbare som har heller?

dette har ikke med kvalitet på skjerm eller skjermkort er men hvor mange pixler som er bygd inn i skjermen. Prøv å kjør 1024x768 på skjermen laget for 1400x1050. da får du samme problem. Det er nemlig sånn at det å kjøre en annen oppløsning på lcd-skjermer enn den er bygd for som oftest gir et ganske dårlig resultat. flere laptoper fra dell kan fås med forskjellige skjermoppløsninger, som oftest 1024x768 og 1400x1050. Vil du ha mer plass på skjermen bør du velge en med 1400x1050.

Ellers har jeg bra erfaring med Dell-skjermer. Jeg sitter nå på en eldre Dell Latitude og den har en bedre skjerm enn min fars nye hp-laptop...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...