Gå til innhold

Trenger hjelp til å kjøpe RAM i relativt gammel pc

wander

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg håper jeg kan få hjelp til å få tak i riktig ram.

Jeg har i den senere tid hatt problemer med at pc'n restarter seg ofte - noen ganger et par ganger om dagen, og fikk tips om å teste om det er en av rambrikkene som er synderen.

Jeg tok ut den ene og etter det ser det ut som pc'n ikke slår seg av i hvert fall - men den er uhorvelig treg da..

Jeg har 4 slots - tror jeg... de er grønn, orange og så et lite opphold og så grønn og orange igjen. De som var i bruk var de to grønne. Jeg hadde 2x2GB.

Jeg tror pc'n er fra 2008 og bortsett fra at den nå er supertreg så virker den ganske grei fortsatt, så jeg ønsker bare å kjøpe ny ram.

Intel Core Quad 2 cpu Q8200 2.33GHz 2.34GHz står det om prosessoren. Er det andre ting jeg trenger å fortelle om pc'n for at noen kan se hva slags RAM jeg kan kjøpe? (Windows 7, 64bits)

Det er Crucial DDR2 2gb jeg har fra før - både den jeg tok ut og den som står igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar det er stasjonær du skal ha til?

Her kan du jo se om du enten finner en lik brikke, eller bestemmer deg for å kjøpe enten nye brikker på 4-8GB, 4GB koster vel ca 500kr etter hva jeg så når jeg så fort over.

En 2GB brikke kosta vel i underkant av 250kr, kan jo sjekke specs på brikkene for å få likest mulig om du kjøper bare en ekstra, men det er ikke livs viktig.

Finnes jo så klart flere valg enn bare crucial der også.

http://www.komplett.....A00056.K77701.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Ja, det er til en stasjonær.

Jeg kan ikke kjøpe DDR3 når jeg har DDR2 fra før?

Er det greit å kjøpe 2x2gb og sette inn i de to første sporene og la det som jeg allerede har fra før stå der det er?

Hva betyr PC5300? Og finnes det muligheter til å kjøpe RAM i butikk framfor å bestille på nettet?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe dette, det er et av de mest prisgunstige DDR2-settene. Linker til den billigeste butikken inkludert frakt.

CORSAIR TWIN2X PC6400 2 x 2 GB CL5 | Prisjakt produktside.

Prisjakt-søk, sortert etter pris per GB. Her finner du de billigeste modulene og billigeste butikkene.

Husk å sjekke i BIOS om minnemodulene er satt til rett hastighet når du installerer dem. Det er veldig vanlig at de settes til lavere hastigheter enn det minnet er testet for.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke kjøpe DDR3 når jeg har DDR2 fra før?

Er det greit å kjøpe 2x2gb og sette inn i de to første sporene og la det som jeg allerede har fra før stå der det er?

Hva betyr PC5300? Og finnes det muligheter til å kjøpe RAM i butikk framfor å bestille på nettet?

1)
Nei, du kan ikke blande DDR2 og DDR3. Det er DDR2 hovedkortet ditt støtter.
:)
DDR3 er ikke bakoverkompatibel.

2)

Dette kan skape kompatibelhetsproblemer, så jeg ville ha kjøpt et nytt sett og brukt bare de to alene. Men hvis du kjøper 2 x 2 GB-sett så er det jo bare til å prøve. Du ødelegger ingenting, men jeg kan ikke garantere at det vil fungere stabilt.

3)

PC5300 er et tall på hastigheten (en standard). Skal egentlig være PC2-5300 hvis det er DDR2. Hvis du deler dette på 8 så får du den effektive frekvensen, slik: 5300 / 8 = 662,5 MHz. Dette er den effektive fekvensen, og hva som står på pakken/og i butikken. Den egentlige frekvensen de kjører på er 662,5 / 2 = 331,25. Det er det som som oftest står i analyseprogrammer.

Men husk, det er hovedkortet som bestemmer instillinger/hastigheten, ikke RAM-modulene. Så de vil ikke nødvendigvis kjøre på de instillingene som står på pakken, dette må du ofte endre selv. Dette er fordi hovedkortet gjerne setter laveste verdi som en sikkerhetsfaktor, for å sikre kompatibelhet.

4)

Jeg tror du vil slite veldig med å finne RAM i lokalbutikker, spesielt DDR2. Ihvertfall til en brukbar pris. Du finner nok hvis du leter, men jeg ville uansett kjøpt fra nettet. Det er trygt så lenge du handler fra rett butikk.

EDIT:

Takk Stian. :)

Dette med å sjekke i BIOS har jeg ikke greie på i det hele tatt, men det kan jeg kanskje spørre om når jeg får tilsendt de nye brikkene. :)

Bare hyggelig. :)

Jepp, det kan vi hjelpe deg med når du får modulene. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Takk igjen. :)

Siste spm for nå: Hvis (når) jeg kjøper ny stasjonær pc - kan jeg da bruke disse DDR2 RAM-brikkene i den? Sånn at dersom jeg får kjøpt meg ny pc så har jeg ikke "kastet" bort penger ved å kjøpe ny RAM?

Lenke til kommentar

Takk igjen. :)

Siste spm for nå: Hvis (når) jeg kjøper ny stasjonær pc - kan jeg da bruke disse DDR2 RAM-brikkene i den? Sånn at dersom jeg får kjøpt meg ny pc så har jeg ikke "kastet" bort penger ved å kjøpe ny RAM?

:)

Nei, dessverre, du er nødt til å kjøpe nytt DDR3-sett til den nye PC-en (DDR2 og DDR3 kan ikke brukes om hverandre). Så du kan jo vurdere om du klarer deg med 2 GB RAM til du kjøper ny PC.

Når tror du at du kjøper ny maskin? :)

EDIT: Alternativt, hvis du finner ut eksakt hva modulen heter, så kan du prøve å finne helt lik som du hadde før. Kan bli billigere, og du slipper å kjøpe 4 GB. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg håper jeg får kjøpt ny pc før sommeren. Jeg tror neppe jeg får råd til en dyr en, men en som er bedre enn den jeg har nå i hvert fall.

På den brikken jeg tok ut står det masse tall, jeg vet ikke hvilke av de som forteller hva den eksakt heter (for modulen det var rambrikken du mente da?)

2GB 2RX8 PC2-5300U-555-12-E0 -- er det som står på den og når jeg søker på nettet så fant jeg bare noe på ebay.

Så det blir nok å kjøpe de på SuperSmart tenker jeg... :)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å få lastet ned et program som tester ram brikkene dine.

F.eks om du laster ned ultimate boot cd (forkortes til ubcd), og brenner ut denne på ei plate (evt lager en oppstartsbar minnepenn), starter maskinen fra denne istedet for harddisken i maskina, og velger memtest86.

Detter er et program som tester brikkene grundig :) Tar litt tid å kjøre, men det er til god hjelp.

Hjelper lite å kjøpe nye brikker, om problemet ligger et annet sted ;)

Velg selv om du vil teste en og en brikke, eller begge på en gang.. evt test begge samtidig, og starter maskina seg på nytt, tester du dem hver for seg.

Problemer med at den starter seg på nytt kan skyldes mye forskjellig, kan jo også hende at den ene brikka satt litt dårlig, eller noe feil med minne slotten, og du har jo 2 til du kan prøve ;)

Lenke til kommentar

Jeg håper jeg får kjøpt ny pc før sommeren. Jeg tror neppe jeg får råd til en dyr en, men en som er bedre enn den jeg har nå i hvert fall.

På den brikken jeg tok ut står det masse tall, jeg vet ikke hvilke av de som forteller hva den eksakt heter (for modulen det var rambrikken du mente da?)

2GB 2RX8 PC2-5300U-555-12-E0 -- er det som står på den og når jeg søker på nettet så fant jeg bare noe på ebay.

Så det blir nok å kjøpe de på SuperSmart tenker jeg... :)

1) Du får en god PC til 6-7 k. :) Intels nye prosessorer og chipset kommer senere iår, kanskje du kan kjøpe det?

2) De tallene du la ut her forteller egentlig bare hastighet og timings. Skulle hatt produsent-SKU. Står det dette på dem: CT2KIT25664AA667?

3) De på SuperSmart fungerer bra de. :) Vet ikke om du heller vil kjøpe brukt, de har jo litt DDR2-minne på bruktmarked eller Finn.no. Har du planer om å bruke PC-en etter at du har kjøpt ny?

Angående MemTest (UBCD) så er dette smart å sjekke, så sier meg enig med J@9. Du bør alltid gjøre dette på nye PC-er også. Da setter du disken inni og velger MemTest og setter den slik i minst et døgn. Søk på "ultimate boot cd" i Google. :)

Men det virker jo som det er RAM-modulen, ettersom problemene forsvinner når du fjerner den ene.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har brukt memtest riktig, men jeg testet en gang tidligere - jeg fikk ikke noe svar ut av det programmet som jeg skjønte noe av... kanskje prøve det igjen og kanskje spare noen kroner...

Men, nå har jeg brukt pc'n siden jeg tok ut den ene brikken i går og har ikke merket noe problemer bortsett fra at det går tregt - jeg har for lite ram til at pc'n funker bra nå.

CT25664AA667.16FE

2GB 240-PIN UNBUFF DIMM 256MX6 - er det det riktige tallet? :)

Jeg kan prøve memtest igjen til i morgen - men vil det da stå klart hva som er feilen, eller må jeg til og tolke?

Lenke til kommentar

Dette er minnet du har. :)

MemTest86 har jeg ikke brukt på 5 år, men jeg mener å huske at det skal gi deg resultat. Jeg fant en guide til MemTest86, så du kan jo se her. :) Har bare åpnet den, og den så bra ut. Har litt lite tid nå, men du kan jo sjekke den ut og se om den kan hjelpe deg.

Angående for lite RAM, jeg føler med deg! Den ene modulen min streiket, så jeg har bare en igjen... :p Helt grusomt, ihvertfall med tanke på at jeg har 350 åpne faner, Spotify, Skype, spill og diverse oppe på en gang. Jeg er imponert over at det fungerer. :p Har laget meg litt teknikker for å gjøre maskinen brukbar med alt minneforbruket. :p

EDIT: Var visst noe ubesvart her:

(for modulen det var rambrikken du mente da?)
Jepp, det heter modul. Den ene "sjokoladebaren" som jeg kaller det :p, det er èn modul. To sammenhørende moduler utgjør et minnesett.

Slik, nå får jeg sove i natt! :wee:

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ang memtest86.. Det er bare å starte programmet, og testet kjører seg selv, til du avbryter den :)

Ser du øvert i høyre hjørnet, er det to prosent målere, den ene er for pass, og den andre er for test.

Syklusen er delt opp i flere tester, så 100% pass er en hel test runde :)

Mener også at det står et sted i programmet "Passes" og et siffer, det er isåfall hvor mange test runder det har kjørt.

Om det ikke oppdages feil, så står det ikke noe spess i programmet, men om det oppdages feil, så vil du se røde linjer nedover, med div info, infoen skal være mulig å tolke, så man finner ut hvilken av brikkene som er problemet, og jeg tror til og med man kan finne ut hvilken chip på brikka som er problematisk, uten at jeg har satt meg noe inn i det der, for min del er ikke ram reparering noe jeg vil prøve på :p hehe

Så.. enkelt forklart.. etter noen timer med testing, og det ikke er noen røde linjer fra ca midt på skjermen og nedover, så er alt ok :)

Får du røde linjer, slå av maskinen, napp ut ei brikke, og test med en og en..

Blir begge godkjente, så kan det være noe med at dem ikke funker i dual channel.

Kjøpte selv 2x2gb ddr2 fra ebay for noen år siden, fikk ekstremt ustabil pc.. kjørte memtest, fikk masse feil.

Kjørte memtest på en om gangen, ingen feil på begge.

Satte dem inn igjen, og fikk masse feil, prøvde så å bytte spor på dem, sånn at dem ikke stod i dual channel modus, og da var det ingen feil.

Har også testet disse brikkene på andre hovedkort, men der er det enten så dem ikke virker i det heletatt, ellers gir dem feil i memtest..

Så det endte med at jeg bygde hjemmeserver av det hovedkortet og rambrikkene.. fikk jeg ihvertfall brukt det til noe :) Kjører dønn stabilt som server, med mitt bruk :)

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen :)

Jeg lastet ned memtest og satte inn den andre rambrikken for å kjøre test... Meeeen, da ville ikke pc'n starte opp - fikk BSOD med en gang... og måtte kjøre på med reparasjon av disken og minnetest og systemgjenoppretting... så da er det ikke mye tvil om at det var riktig brikke jeg tok ut første gangen (heldig med den)

Så nå blir det å kjøpe ny brikke da...

Jeg har vært på greentech.no og sjekket "ny" pc der, for der er det billige pc'er. Men å kjøpe en pc med integrert grafikkort er ikke veldig lurt, er det? I hvert fall ikke om jeg skal ha en pc som funker bra til SecondLife?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...