AdrianBredesen Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Hei! Jeg har fått øyne opp for en ny interesse; film! Jeg har alltid likt å redigere i Sony Vegas og After Effects og diverse, men det har gått for det meste i spill. Nå har jeg utviklet interessen videre til ordentlige filmer, og skal gå ett år på folkehøgskole til høsten. Har lenge vurdert å kjøpe meg et greit nok kamera, for å lage småfilmer og diverse annet. Problemet er at jeg ikke har snøre peiling når det kommer til kameraer og sånt. Jeg ser etter et kamera som kanskje koster rundt 1.000 - 2.000 kr. Eneste filmkamera jeg har hørt om er "GoPro", er dette noe å satse på? Har sett at GoPro HD2 kameraer finnes til rundt 1500 kr. Eller er disse kameraene ment til en spesiell bruk? Vet ikke om spørsmålet/ene ble uklart nå, men jeg er i hvertfall på jakt etter et filmkamera til en nokså billig penge. Mvh. Adrian Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Så bra ^^ Lager selv film med SV og AE. Gopro er ikke tingen for å lage filmer og få "the film look". Du får veldig lite for 10000-2000kr, du får det billigste av det billigste rett og slett. Jeg vil anbefale å spare litt til, og gå for Canon 550D eller Canon 60D. Ekstremt bra kameraer til film, grunnet stor bildebrikke og full manuell kontroll, inngang til mikrofon, og mer. TV-serien "Dag" og filmen "House" ble spillt inn med slike DSLR-kameraer. Har selv Canon 60D og er stråålende fornøyd, swively/roterende skjerm er et stort pluss for meg, noe 550D ikke har. Det er så og si den eneste forskjellen mellom 550D og 60D. Men for all del, du kan lage filmer med gopro og andre kameraer til 2000 lappen, men de har for å nevne en ting, ikke manuell fokus, og er ofte drevet av en motorisk fokus, slik at man hører drrrrr når det fokuserer. Endret 7. mars 2013 av nicwillu Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 GoPro er et kamera med vidvinkelobjektiv. Det betyr at du får med deg det meste. Det er supert for noen typer film og håpløst for andre. Det krever ingenting av den som filmer, du bare peker den i omentrent riktig retning og du får med alt som skjer. Det er fast fokus så alt blir skarpt. Søk på youtube for å se om det er noe for deg. Filming med speilrefleks er ofte det motsatte, du må passe på fokus hele tiden og det er vanskelig å gjøre opptak av ting som ikke er planlagt. Så to helt forskjellige kameratyper til helt forskjellig bruk. Jeg tror ingen av delene er egnet til ditt tenkte bruk. Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Kristallo har et poeng her, om du ikke er så nøye på film-look, depth-of-field (bakgrunnen blir uklar), 24p (gjør det litt hakkete, som man ser på så og si alle filmer), så kan du kjøpe deg et billig HD-kamera, altså det funker jo utmerket, men du har ikke så god kontroll. Men det å ha kontroll på fokusen på et DSLR-kamera går veldig fort. Og det er ikke noe særlig vanskelig å bruke kameraet om du bare følger guider på youtube og manualen. Men det var for meg da, det er jo forskjell på folk Endret 7. mars 2013 av nicwillu Lenke til kommentar
AdrianBredesen Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Om GoPro finnes bare i vidvinkel, så blir det nok ikke helt det jeg tenkte meg nei... Er nok dessverre fattig student, så det blir vel i dyreste laget til meg! Ville bare høre om det fantes OK kamera til en billig penge. Da blir det vel å holde seg til iPhone-kamera til man begynner på filmskole til høsten, hehe. Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Om GoPro finnes bare i vidvinkel, så blir det nok ikke helt det jeg tenkte meg nei... Er nok dessverre fattig student, så det blir vel i dyreste laget til meg! Ville bare høre om det fantes OK kamera til en billig penge. Da blir det vel å holde seg til iPhone-kamera til man begynner på filmskole til høsten, hehe. iPhone ja, sjekk ut dette ! Anbefaler deg forresten å se på FilmRiot, de legger ut knallgode videoer ang. film/utstyr/instillinger/visual fx osv, de har hjulpet meg en del. Lenke til kommentar
AdrianBredesen Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Tusen takk for tipset, det så interessant ut! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå