Gå til innhold

rimelig htpc med noen absolutte krav for og erstatte treg og ustabil raspberry pi.

Anbefalte innlegg

Prøver og vekke denne igjen...

Som nevnt i min første post...

Det kommer jo nye ting i denne verden hele tiden, jeg prøver og holde meg oppdatert. Mitt inntrykk ( og erfaring fra raspbmc/raspberry pi) er at sw tar lang tid for og bli stabil. Raspbmc har alt for mange svakheter og begrensninger i hw til og bli optimalt for meg.

Har konkludert med at følgende krav er UFRAVIKELIG!

Cec!

Hdmi med passthrough.

Spotify full versjon.

Xbmc.

Raspberry størrelse opp til liten paraboldekoder i størrelse.

Støy = 0db!

Lavt strømforbruk - type opp til 50w

Noen som har sett/lest noe spennede?

Aller først, har du forsøkt openelec på Raspberry'en. Jeg synes Openelec etterhvert ble ganske så bra selv om den hadde en del bugs i starten. Største ulempen for meg var at NRK av og til var vanskelig å spille av på NRK appen og at man ikke kunne spole NRK programmene. Savnet også Wimp som vi har gjennom Canal Digital abo.

Derfor bygget jeg en HTPC når jeg hadde en i5 3570S prosessor til overs her om dagen. Prossessoren er jo egentlig vill overkill. Forsøkte først kabinett med vifte, men det ble veldig irriterende synes jeg (var vant til lydløs Raspberry som sagt). Størrelsen var ikke så viktig for meg (står inne i TV-benken uansett etter at jeg kasta ut CD-spilleren) så jeg endte med en Streacom FC8 evo kabinett og ett mini-ITX kort P8H77-I fra ASUS. 120GB SSD og 4GB RAM og windows 7 64-bit.

Kjøpte også Nano PSU fra Streacom (lydløs og svært liten innedel, men ganske stor eksternt)

Streacom IRRC IR mottaker og fjernkontroll, men må innrømme at jeg bruker nesten bare tastatur og Yatze XBMC remote på mobilen. Har en Harmony 600 til resten av anlegget. Man kan komplettere med CEC adapter også hvis CEC er viktig.

Må si meg veldig fornøyd. PC'en starter raskt, om enn ikke ultrarask (men det var ikke raspberryen heller) i idle trekker den 21 watt, under HD video mellom 25 og 35 watt, og dette er med en CPU med TDP på 65W så her er det antakelig litt å hente på mer strømgjerrig CPU.

Nå lurer jeg litt på om jeg skal skaffe meg en Canal digital (kabel) CAM å sette kortet i H7 tuneren som jeg ha liggende og bruke XBMC for å velge kanal. Da kan jeg kaste Canaldigital dekoderen, da blir det også enklere for meg å styre alt på en fjernkontroll (Harmony'en). Eventuelt kan jeg bare kjøpe ny TV og ha CAM'en i den for å kvitte meg med den stygge og dårlige Canaldigitalboksen. Evo'en er jo direkte vakker i forhold :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...