Argoniel Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 hi. hi. Hadde nok en kunde som ble sur over at det "bare" var 2 års garanti og 5 års reklamasjon på vaskemaskinen hun kjøpte. 0.o Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Kan jeg forsåvidt forstå. De fleste av oss kjøper nok ikke vaskemaskiner for å bytte dem ut etter fem år. edit: Ikke at det på noen måte gagner kunden å klage til en butikkansatt likevel. Hun vil ikke få en bedre garantiavtale hos verken den aktuelle butikken eller noen andre uansett Endret 5. mars 2013 av srbz 2 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Kan jeg forsåvidt forstå. De fleste av oss kjøper nok ikke vaskemaskiner for å bytte dem ut etter fem år. Sant det, men så lenge lovverket kun garanterer 5 års reklamasjon, vil produsentene lage maskinene for å gå i stykker omtrent etter 5 år. Jeg har personlig snakket med en ingeniør som blant annet hadde som oppgave å regne ut hvor solid en del må være for å tåle akkurat rett antall omdreininger. Bedriftene sparer på denne måten materialer og de tjener penger om 5 år igjen, når folk må kjøpe seg ny maskin. 1 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Også har man de som ikke kjøper drit til 2000,- og de som kjøper f.eks miele som holder en 20-30 år. om ikke lengre. 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Fantastisk kynisk. De fleste av Miele sine modeller, som f.eks. denne, den rimeligste Miele-varianten Elkjøp fører på sin nettbutikk, er "laget for en levetid på 20 år". Likevel har Miele kun to års garanti på sine produkter. I mine øyne er lovnaden om at noe er "laget for en levetid på 20 år" ikke verd papiret den er skrevet på, så lenge produsenten ikke engang tør å garantere for mer enn en tiendedel av denne tidsrammen. Merk at slitasje, feilbruk og lignende uansett ikke dekkes av garantien. Rettelse: jeg mener selvsagt naturlig slitasje som følge av manglende vedlikehold fra brukers side. Slitasje som følge av iboende feil i produktet ved levering/etter autorisert service (f.eks. at noe er skjevt, løst eller feilmontert på innsiden) vil selvsagt være Mieles ansvar innenfor garantitiden. Endret 5. mars 2013 av srbz 4 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Fantastisk kynisk. De fleste av Miele sine modeller, som f.eks. denne, den rimeligste Miele-varianten Elkjøp fører på sin nettbutikk, er "laget for en levetid på 20 år". Likevel har Miele kun to års garanti på sine produkter. I mine øyne er lovnaden om at noe er "laget for en levetid på 20 år" ikke verd papiret den er skrevet på, så lenge produsenten ikke engang tør å garantere for mer enn en tiendedel av denne tidsrammen. Merk at slitasje, feilbruk og lignende uansett ikke dekkes av garantien. Kynisk? Vi har mange kunder som er storfornøyde med Miele. Har hatt det i over 60 år. Foreldrene mine har hatt sin i over 20. Noen miele kjører på lenger garanti og reklamasjon. Fordi de VET at de varer lengre. Vet om støvsugere, vaskemaskiner og oppvask som er solgt med lenger garanti her hos oss hvertfall. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Foreldra mine hadde en Miele oppvaskmaskin som holdt i over 30år. Den ble skifta ut da den ikke lenger produserte varmtvann til oppvaska. Det var det eneste feil med den da . Så må si det er bra kvalitet når den har blitt brukt av en familie i alle de åra. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Og da var det sikkert egentlig bare å skifte ut varmeelementet, så ville den holdt i 30 år til. Men det er nok energimessig lurt å pensjonere så gamle hvitevarer uansett. 1 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 jepp... ble en ny Miele da . Når man ser hvor lenge de holder ut så er det ikke rart. Og man kan som privatperson til og med kjøpe deler til maskinene direkte hos Miele å bytte selv vis det er utenfor tiden . De er ganske behjelpelige når det gjelder reservedeler også Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Ikke for å gå OT, men det kan være lurt å beholde gammelt utstyr. De bruker mye vann og strøm, men her på Vestlandet er det ikke akkurat mangel på dét. Kjøpte nylig ny maskin. Den bruker lang tid, vasker ikke like grundig, og man må åpne døra i rett tid for at oppvasken skal tørke. Den gamle maskinen hadde varmeelementer og var innrettet så det var tørt inni der når den var ferdig. At oppvaskmaskiner har blitt "dårligere" skyldes nyere krav til forbruk av vann og strøm. Ikke nødvendigvis lurt å kjøpe testvinneren, hvis testvinneren ble kåret etter slike kriterier... 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 5. mars 2013 Populært innlegg Del Skrevet 5. mars 2013 Sant det, men så lenge lovverket kun garanterer 5 års reklamasjon, vil produsentene lage maskinene for å gå i stykker omtrent etter 5 år. Jeg har personlig snakket med en ingeniør som blant annet hadde som oppgave å regne ut hvor solid en del må være for å tåle akkurat rett antall omdreininger. Bedriftene sparer på denne måten materialer og de tjener penger om 5 år igjen, når folk må kjøpe seg ny maskin. Jeg legger ved en dokumentar for de som er interesserte. http://www.youtube.com/watch?v=4WPrTk90VZM 10 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Kynisk? Vi har mange kunder som er storfornøyde med Miele. "Kynisk" var til innlegget over deg. Og for all del, den dagen jeg kjøper min første hvitevare er det slett ikke usikkert at det blir Miele. Mine foreldre har selv hatt Miele, og jeg vet at det kan holde svært lenge. Det jeg reagerer på er at de argumenterer med at produktene er laget for å vare i 20 år samtidig som de ikke tør å backe dette med noen garanti utover de puslete to årene sine. edit: Og takk til Zarac for dokumentaren. For å ta det et steg videre: det er vel fullt mulig at "planned obsolescence" i stor grad kan ha medvirket til bruk-og-kast-kulturen som i dag er gjennomgående hos Ola Dunk (uavhengig av om produktet i seg selv er laget for å gå i stykker). Om en vaskemaskin, selv en Miele, slutter å fungere etter ti år, vil nok Ola prioritere å kjøpe en ny heller enn å reparere den han allerede har. Den er jo tross alt gammel, og om han reparerer den i dag har han jo ingen garanti for at den fremdeles virker om et år. Om garantien derimot hadde dekket det ville nok produsenten på sin side heller ha prioritert å reparere den, fordi det tross alt i de fleste tilfeller er billigere å reparere selv en ti år gammel vaskemaskin enn å dekke en ny (for ikke å snakke om at omlevering utvider garantien). Endret 5. mars 2013 av srbz 3 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Jeg legger ved en dokumentar for de som er interesserte. Meget interessant, takk. Endret 5. mars 2013 av Aiven Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Absolutt interessant ja. Det er jo opp til oss forbrukere å velge kvalitetsmerker som varer lenge, men kanskje koster litt mer. Jeg husker jeg leste en artikkel om billigprintere og blekk, der det i utgangspunktet er billigere å kjøpe en ny printer enn å bruke penger på blekk. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Absolutt interessant ja. Det er jo opp til oss forbrukere å velge kvalitetsmerker som varer lenge, men kanskje koster litt mer. Jeg husker jeg leste en artikkel om billigprintere og blekk, der det i utgangspunktet er billigere å kjøpe en ny printer enn å bruke penger på blekk. Blekkpatronene i billigprinterne (og de dyrere?) har vel rundt halvfulle patroner, kanskje mindre. Rett og slett for å få fortere salg på patroner. Har ikke sett videoen det linkes til, men antar at det inneholder noe om USA og hva de gjorde etter krakket. 1 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Blekkpatronene i billigprinterne (og de dyrere?) har vel rundt halvfulle patroner, kanskje mindre. Rett og slett for å få fortere salg på patroner. Jepp. Det var nærmest pinlig at verken han forbrukeren som var i saken, journalisten eller redaksjonen har tenkt så langt som at man ikke får en full blekkpatron med nye skrivere. @Zarac: kunder som skal bryte sperrebåndet burde bare få gått ned i dampen av skittent vann. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 (endret) Void Endret 6. mars 2013 av BadCat Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 De fleste er ikke storforbrukere på blekk. Hjelper temmelig lite da blekket størkner etter en liten stund med inaktivitet. 3 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 (endret) Void Endret 6. mars 2013 av BadCat Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Ja Forøvrig hater jeg når kunder ønsker å tipse meg for jobben jeg gjør. For all del, det er hyggelig det, men vi har da ikke lov å ta i mot, og når man da skal prøve å takke høflig nei så kan det oppstå kleine situasjoner der kundene blir fornærmet eller gjør alt de kan for å presse på deg pengene Men i alle .. Hvor er det man ikke har lov til å ta imot tips?? Nysgjerrig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå