Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mage- og tarmbesvær/ smerter etter ery-max og lungebetennelse

libby

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk for 6 uker siden påvist lungebetennelse (mykoplasma). Jeg begynte på en penicillin-kur (apocillin?) og gikk på den en uke uten bedring. Jeg var da igjen hos lege og fikk en mer bredspektret variant, Ery-max.

Jeg ble kvitt lungebetennelsen, men har i ettertid (i to og en halv uke nå) hatt mange ettervirkninger. Jeg hadde magevondt (høyt oppe i magen, trykk i mellomgulvet) under hele ery-max kuren). Og jeg er ikke bedre i mage nå, tre-fire uker etter at jeg var ferdig med kuren)!

Jeg føler meg oppblåst. Er øm i magen hvis jeg trykker hardt på den. Øm under ribbein på venstre side (sitter magen så langt opp?) og har fortsatt trykk i mellomgulvet, spesielt hvis jeg sitter. Det virker som om symptomene blir litt borte hvis jeg går/ står. Symtomene forsvinner aldri helt og det fører tila t jeg hele tiden uroer meg for at noe er galt. Jeg føler at jeg puster litt anstrengt i og med at ejg uroer meg for magen og for at noe er galt.

Jeg var dessverre ikke flinkt til å ta melkesyrebakterier (probiotika) under ery-max kuren. Men i to uker nå har jeg tatt påfyll av slike bakterier. Kjøpte tabletter som skulle inneholde flere gode bakteriestammer og disse hver dag.

Jeg er jo selvfølgelig redd at det kan være noe annet i veien med meg, men legen sier at det skyldes antibiotikaen.

Kan virkelig antibiotika "sette ut" magen i så lang tid etterpå? Er det noe annet jeg kan gjøre? Noen probiotika som er bedre enn andre?

Håper noen kan hjelpe meg, dette setter meg veldig ut! Jeg føler meg aldri helt 100 % og det går ut over det sosiale.

Jeg fikk i tillegg tilfeldig påvist lavt stoffskifte under en kontroll hos legen nylig, så jeg føler at jeg virkelig har fått alt på en gang. Jeg har ikke følt meg sliten eller slapp, så det kom veldig overraskende på meg at jeg har lavt stoffskifte.

Jeg er ikke overvektig. Ingen allergier. Festrøyket (og litt mer innimellom) frem til januar. Dette har jeg helt gitt meg med siden lungebetennelsen kom (og skal aldri gjøre det igjen)!

Håper noen kan hjelpe meg eller berolige meg!

Klem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt ut som du burde få sjekket bukspyttkjertelen din. Plasseringen du nevner stemmer overens med symptomene på flere andre jeg har sjekket.

Stress over tid kan gi seg uttrykk i mye stresshormoner som igjen nedregulerer binyrene og skjoldkjertelen.

Det er ikke uvanlig at immunforsvaret også blir i ubalanse. To påfølgende antibiotikakurer hvor en av dem er bredspektret vil nok ta mye av de bakteriene du er avhengig av i tarmsystemet. Probiotika du tar er forsåvidt med på å repopulere en flora, men det er vanskelig å få den til å bli lik den du hadde i utgangspunktet. I det hele tatt er tarmfloraen et utolig intrikat og komplekst system man bør tenke seg godt om å rote for mye med. Fordelen med å ta probiotika sammen med antibiotika er at du forhindrer oppvekst av andre mikroorganismer som f.eks sopp, som jeg tror forklarer litt av symptombildet ditt nå.

Prøv å ta i alle fall lactobacillus acidophilus for å holde sopp i sjakk og ta også lactobacillus plantarum for bukspyttkjertelen. Begge er dokumenterte på indikasjonsområdene.

Ellers er det nok en god del andre bakteriestammer du bør ta. Jo mer likt det som er normalt jo bedre.

Strengt tatt er dette legemat, men jeg synes fokuset på det er ganske lavt, så det er ofte spesialister eller spesielt interesserte som kan hjelpe deg der. Geir Flatabø har mye kunnskap om emnet og er en lege du kan vurdere. Ellers er serien med NDS probiotoka som selges på helsekost god og spesialisert for en rekke ulike problemer. Vita Biosa er flytende probiotikaserie helsekosten har som også inneholder flere gode bakteriestammer som er alet opp sammen med en del gode urter. Flere som bruker den merker en umiddelbar positiv effekt rett etter inntak.

http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=600

Dette er også et probiotika det ligger mye bra jobb og eksperimentering bak.

Du kan jo også vurdere å se på psykologiske ting.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Heftig fjerndiagnose må jeg si ;)

Om TS ikke har brukt probiotika under antibiotikakur vil slike etterplager kunne vedvare i opptil to måneder etter en kur om man reagerer som TS beskriver.

Løsninga er å ta idoform daglig til man ikke har magebesvær og samtidig spise variert med ekstra inntak av melkeprodukter. Youghurt, biola, kesam etc...

Vente... Og så... Profitt...

Lenke til kommentar

Heftig fjerndiagnose må jeg si ;)

Om TS ikke har brukt probiotika under antibiotikakur vil slike etterplager kunne vedvare i opptil to måneder etter en kur om man reagerer som TS beskriver.

Løsninga er å ta idoform daglig til man ikke har magebesvær og samtidig spise variert med ekstra inntak av melkeprodukter. Youghurt, biola, kesam etc...

Vente... Og så... Profitt...

Idoform inneholder to ulike bakterietyper som er godt dokumentert for henholdsvis tynntarm og tykktarm.

Skal man ta melkeprodukter så er det lurt å ta det som bakterier har fått jobbe med hvis man tåler melkeprodukter i utgangspunktet.

Vet jeg går ut med spekulasjoner, men når man har jobbet i materien en stund så kjenner man igjen en del mønster. Det er også godt forankret i fysiologien. Dette er innspill og ikke en diagnose. Det er ting man kan vurdere for å komme videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...