Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Smøre pedalwire, mulig? Mitsubishi 93 (pedalen treg/henger litt)

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte nettopp ny bil og pedalen er rykkete/treg. Altså, når jeg trykker den inn så henger den igjen, noe som gjør at du må legge til mer kraft, og når den slipper så blir justeringen unøyaktig. Turtallet blir gjerne lavere eller høyere pga. enn den skulle. Det er ganske irriterende, min gamle Galant hadde helt perfekt pedal, jevn/nøyaktig.

Bilen er en Mitsubishi Colt GLi 93. Har også en Mitsubishi Galant GLi 94, kanskje jeg kan bruke deler fra den?

Nedenfor er noen bilder som kanskje kan være til hjelp? Jeg har ingen aning selv om hvordan jeg skal gå fram for å fikse dette, har prøvd å søkt på det men fant ikke særlig. Kan jeg kjøpe sånn spray og bare spraye inn i wire-en? (Bilde av wire-en ser du på det siste bildet i spoileren nedenfor.

Her ser du bilen (den blå), og delebilen bakom:

post-171018-0-57384400-1362585752_thumb.png

Alle pedalene:

post-171018-0-17393400-1362585756_thumb.png

Her ser du gasspedalen:

post-171018-0-59901600-1362585759_thumb.png

Gasspedalen enda nærmere:

post-171018-0-64164900-1362585763_thumb.png

Her ser du gasspedalen trykket inn:

post-171018-0-72312100-1362585766_thumb.png

På forhånd takk, all hjelp hjelper. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, alle trenger jo ikke å være sånn selv om din bestemor sin var sånn. :)

Min gamle Mitsubishi Galant er helt perfekt på dette området.

Det må da gå an å smøre det på en eller annen måte? Det er jo noe inni der som gjør at det er slik. Jeg ødelegger vel ingenting om jeg prøver å smøre wire-en? :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Kjøp "pedalolje" :rofl:

Skal huske å spør etter dette når jeg er i butikken! :p

Eller wd40/565..

Spray det inn i enden av vaieren, og blås det innover med trykluft. gjenta flere ganger. Hjelper som regel.

Okei, wd40/565 sier meg egentlig ikke all verden, hvor finner jeg dette? Har den spray?

Hvis ikke, kan jeg bruke denne sprayboksen?

36-22_m.jpg

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Men da kjøper jeg bare den Biltema-boksen i morgen og ser hvordan resultatet blir. ;)

Mens jeg søkte på dette tidligere idag var det noen som nevnte andre deler enn bare wire-en. Kommer jeg til under bilen (har sånne små ramper jeg kan kjøre opp på)? Har som sagt en Galant delebil.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Dusj opp mekanismen på innsuget og, å skjekk fjæra som skal trekke pedalen tilbake.

Jeg får kjøpe den olja i morgen og smøre det. Virker ikke det kjører jeg den opp på rampene og ser om jeg kommer til noen plass.

Skulle hatt grav, mye enklere enn å ligge å åle seg under bilen... Lå under bilen med vinkelsliper i høst, ikke så veldig lett å komme til. :p

Lenke til kommentar
WD-40 burde være noenlunde kjent. "565" skal nok imidlertid være CRC 5-56...

Hmm, har ikke jobbet særlig mye med bil så har ikke fått kjennskap til så mange merker/produkter der ute. :p

Men jeg kan skrive opp disse to og reise til BilXtra og den andre, du vet, den andre bildelbutikken... :p

Men, bare for å være sikker, er det bedre å kjøpe WD-40 eller CRC 5-65 istedenfor den Biltema-boksen? Er en stor boks, kan brukes til masse annet, så kan være greit å kjøpe kvalitet synes jeg. Heller kvalitet fremfor kvantitet.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Kjøpte boksen fra Biltema og smurte wire-en og fjøren, men hjalp ikke særlig. Så jeg gikk til BilXtra, som sa jeg burde gå til Mitsubishi. Jeg gikk så til Mitsubishi og fikk en e-post jeg kunne nå delelageret på. Så da blir det trolig wire-bytte. Ble vist hvordan jeg skulle gjøre det, var faktisk utrolig enkelt. :p

Kommer til å poste bilder, i tilfelle noen andre trenger hjelp til samme. Men blir ikke før en måned (da kommer jeg hjem fra jobb).

Lenke til kommentar

Det som gjerne skjer er at wiren skjærer/gnager seg et spor inne i strømpen. Ettervært som sporet blir dypere og dypere kniper det wiren hardere og hardere fast ved belastning. Smøring kan hjelpe litt, men den eneste skikkelige medisinen blir nok å bytte wire.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...