Gå til innhold

Nye Intel prossesoren

eiriksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Willamette, Northwood, og Prescott er bare kodenavn for kjernen.

Pentium 4 og evt Pentium 5 er produktnavnet det selges under.

Nummereringen 4 og 5 følger heller ikke CPU-generasjonene. Siden Prescott er samme generasjon CPU-kjerne som northwood så synes jeg ikke den fortjener nytt navn (Pentium 5). Men Intel har jo endret navnene før for å fremstå som en ny generasjon kjerne selv om det ikke er det. (Mange husker nok Pentium Pro 150MHz som etter ble endret litt på i flere omganger og fikk navnene Pentium II, Celeron, og Pentium III selv om det er samme 6. generasjons kjerne.) AMD har i hvertfall holdt Athlon-navnet helt siden K7-kjernen (7. generasjon) først kom.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, blir Intel "Prescott" på socket 478, hetende Pentium 4, mens når den kommer på Socket T stadiet, vil den hete Pentium 5, noe jeg synes er helt greit

Eh, du synes at det er greit at Pentium4 blir kalt Pentium5 bare pga. at den går til ny socket? Er ikke det litt vel teit? Har hørt rykter om at AMD kanskje skal konvertere AthlonXP til socket 754 (samme socket som single channel Athlon64). Enn om AMD hadde kalt den Athlon2 bare pga. at den går over på ny socket... hvor teit hadde det vært? Rimelig teit.

Sånne ting er så latterlig. Samme med GeForce kortene. GeForce 2 og GeForce4 skulle ikke vært. GeForce 3 skulle vært GeForce 2. Imo, så skulle GeForce 2 og 4 vært variasjoner av GeForce 1 og 3. For de har veldig lik arkitektur, bare små forbedringer som høyere klokkefrekvens og kanskje en ekstra pixel shader. Er så teit.

Lenke til kommentar

Eh, du synes at det er greit at Pentium4 blir kalt Pentium5 bare pga. at den går til ny socket? Er ikke det litt vel teit? Har hørt rykter om at AMD kanskje skal konvertere AthlonXP til socket 754 (samme socket som single channel Athlon64). Enn om AMD hadde kalt den Athlon2 bare pga. at den går over på ny socket... hvor teit hadde det vært? Rimelig teit.

Samme med AMD; de kaller den nye (socket 954 eller.no) for Athlon FX, det blir jo veldig forvirrende for kunden, å kalle en ny socket for pentium 4, siden de fleste uvitende da kanskje sier; Å! se der, den kan jeg sikkert oppgradere til

Lenke til kommentar

Det jo dumt å si at Intel bør ha en navnkonvensjon i forhold til hvordan AMD gjør det... Intel kalle prosessorene sine hva de vil uavhengig av AMD (og hva dere synes).

Bortsett fra det så er jeg enig i at arkitekturendringene er lit for små til at det skal bli p5, men ny socket krever navneendring for ikke å forvirre forbrukerene

Lenke til kommentar
Det jo dumt å si at Intel bør ha en navnkonvensjon i forhold til hvordan AMD gjør det... Intel kalle prosessorene sine hva de vil uavhengig av AMD (og hva dere synes).

Bortsett fra det så er jeg enig i at arkitekturendringene er lit for små til at det skal bli p5, men ny socket krever navneendring for ikke å forvirre forbrukerene

Intel bytta ikke navn når de gikk fra Socket 423 -> 478 ... ... Hvorfor skulle de det nå ?

Lenke til kommentar

Intel bytta ikke navn når de gikk fra Socket 423 -> 478 ... ... Hvorfor skulle de det nå ?

Intel bytta navn fra Pentium II til Pentium III selv om de ikke byttet slot/socket. (Begge brukte Slot1 en stund.) Senere flyttet de Pentium III fra Slot1 til Socket 370 uten å endre navnet.

Socket'er og navn har altså ikke så mye med hverandre å gjøre. Det er grunn-arkitekturen i kjernen som har noe å si for CPU-generasjoner, og det jeg mener bør være basis for navnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...