Gå til innhold

Canon 500D til Canon 50D

Anbefalte innlegg

Hei.

Min bedre halvdel er veldig glad i å ta bilder, spesielt av natur, blomster og dyr.

Hun har et canon 500d som hun kjøpte for noen år tilbake, og er kjempe fornøyd med det. Men nå har hun fått et tilbud om et 50D til ca. 3k. å selvfølgelig ønsker hun seg da noe mer avansert og bedre.

Er dette noe hun\vi burde satse på eller er det gammelt og utdatert etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke et så stort hopp - 500D har video (det mister du i 50D), men du får bedre betjening med to kontrollhjul, og du får bedre byggekvalitet.

Hvis det som savnes aller mest med 500D er et ekstra kontrollhjul til å styre eksponeringen, og man ikke bruker video noe særlig - så kjør på. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes 3k er for mye for en brukt 50D. Selv om jeg ser det er going price ...

Jeg synes 3K selv for et nytt et ville vært mye idag. Særlig hvis man har 500D fra før som tross alt er et nyere kamera. Men som Trondster skriver er det en oppgradering på byggekvalitet og betjening. Sannsynligvis på autofokus også, men for meg virker prisen høy i forhold til hva nye modeller koster. Ikke lenge siden det var et bra tilbud på 60D og gode tilbud kommer sikkert igjen så lenge du har tid til å se an en stund.

Lenke til kommentar

Canon 600D koster i skrivende stund 3818 kroner (kun hus, men objektiv har hun nok fra før). Det er mer avansert i form av nyere sensor og har en skjerm hun kan vippe ut når hun tar bilder av blomster. Samt en videofunksjon med 25 bilder i sekunder, fremfor 20 som 500D har (etter hukommelsen). Det vil likevel føles som det samme kameraet hun har i dag. Gikk selv fra 450D til 550D, hvor det stort sett var videofunksjonen som var annerledes. Knappene og størrelsen er relativt like.

Den beste oppgraderingen hun kan gjøre, etter min mening, er 5D Mark II. Da får hun en betydelig oppgradering på antakeligvis alle punkter av interesse. Disse har gått langt ned i pris og kan kjøpes brukt for under 10 000 kroner (kanskje ned i 6 000 kroner - dette er ofte avhengig av antall eksponeringer, som bør være laves mulig). En meget god pris for et kamera som kostet over 20 000 kroner ved lansering og fortsatt er noe av det beste på markedet når det kommer til bildekvalitet.

Jeg vet det kanskje er litt søkt å anbefale et slik kamera når du spør om det er verdt å bytte til et konkret kamera til 3000 kroner (og hun må gjerne bytte ut optikk dersom den ikke støtter fullformat), men om hun virkelig er interessert i foto vil det gi henne mye større glede enn 50D.

Lenke til kommentar

500D er muligens nyere; men det er samme sensor - 15Mpx.

Samme sensor, samme Digic-generasjon, 500D har video, 50D har det ikke (uten Magic Lantern). Så en oppgradering gir samme bildekvalitet, bedre byggekvalitet/søker og AF, men også tap av videofunksjon. Selv om videoen er lite i bruk virker overgang 500D til 50D som en veldig marginal endring for meg. Er 550D ødelagt og behovet akutt er saken litt annerledes, hvis ikke hadde jeg sett an og ventet på bra tilbud på noe nyere.

Edit: Og Trondster spørsmål om hva som må forbedres et fornuftig startsted

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hei.

Min bedre halvdel er veldig glad i å ta bilder, spesielt av natur, blomster og dyr.

Hvis din bedre halvdel bruker kameraet i auto "grønn firkant" vil det ikke hjelpe å kjøpe 50D resultatet vil bli akkurat det samme, kanskje en liten fordel til 500D på høyere iso "i mørkere omgivelser".

50D har en gjennomsnittlig bruktpris på ca.3000.- så det er et greit kjøp, men ville ikke kalt det en god oppgradering.

Lenke til kommentar

Takk for alle disse gode svarene.

Jeg synes 3K selv for et nytt et ville vært mye idag. Særlig hvis man har 500D fra før som tross alt er et nyere kamera. Men som Trondster skriver er det en oppgradering på byggekvalitet og betjening. Sannsynligvis på autofokus også, men for meg virker prisen høy i forhold til hva nye modeller koster. Ikke lenge siden det var et bra tilbud på 60D og gode tilbud kommer sikkert igjen så lenge du har tid til å se an en stund.

Jeg har sett litt på 60D nå, Det ligger jo på en noe høyere pris enn 3k, men det ser jo absolutt greit ut.

Er et nytt 60D noe dere ville vurdert istedenfor 50D?

5D Mark II Ser jeg er er "full format" kamera.

Der ser jeg at da må vi ut med nye objektiver og i tillegg er det jo en del dyrere.

Så noe tilsvarende dette, blir noe hun får vurdere om noen år.

Hvis din bedre halvdel bruker kameraet i auto "grønn firkant" vil det ikke hjelpe å kjøpe 50D resultatet vil bli akkurat det samme, kanskje en liten fordel til 500D på høyere iso "i mørkere omgivelser".

50D har en gjennomsnittlig bruktpris på ca.3000.- så det er et greit kjøp, men ville ikke kalt det en god oppgradering.

Dette kjenner jeg meg godt igjen i. :ph34r: Jeg liker veldig godt den grønne firkanten.

Hun hadde et fujifilm ultrazoom kamera før det hun har nå. da brukte hun kun autofokus.

Men nå på 500D bruker hun nesten aldri det. =)

Lenke til kommentar

60D har bedre sensor-ytelser en 50D og vil gi mindre støy i mørke omgivelser, utenom det er det ikke mange forskjeller, hvis ikke video og vribar skjerm er viktig. Jeg mener at bedre sensor er viktig nok til og kjøpe 60D.

Er nok ikke lenge til Canon introduserer 70D. og da kan du nok finne 60D til redusert pris både nytt og brukt.

Er det ingen hast kan du følge med i trådene "kupp på bruktmarkedet" og i tråden "gode fototilbud".

Her kan du finne gjennomsnittlige bruktpriser.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre man savner betjeningshjul på de dyrere husene, så tror jeg det er mer å hente på å oppgradere eller supplere objektivparken.

Kikk også på andre ting som blits. Hvis hun ikke har ekstern blits vil jeg sterkt anbefale dette - innebilder blir noe _helt_ annet. Kikk på en 430 EXII. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...