Gå til innhold

Norsk student i Danmark

SH.

Anbefalte innlegg

Innlegg om søkeprosess

Tenker å søke meg inn på DTU til høsten, dette viser seg å være mer innviklet enn først anntatt. Håper derfor noen her er i samme situasjon.

Det jeg vet:

I år (2013) blir det praktisert et nytt søkesystem for utenlandske søkere som vil til Danmark. Du skal gå inn på opptagelse.dk, opprette søknad der og laste opp all dokumentasjon om deg selv digitalt, slik som vitnemål, militær tjenesteuttalelse, osv. Det eneste du må sende ved post til selve skolen, er et KOT-skjema som bekrefter at det du har lastet opp digitalt, alle bilagene og informasjonen om deg selv, faktisk stemmer. Dette er nødvendig fordi på skjemaet står et søknadsnummer som den enkelte skolen må motta for å kunne gå inn på din søknad.

Videre er fristen for å søke skoler i Danmark for norske studenter 15.mars. Denne datoen gjelder også som frist for når skolene skal ha mottatt KOT-skjemaet i posten.

Det jeg ikke vet:

Vil scanning av vitnemål, tjenesteuttalelse, bekreftelse av nåværende studieplass (går på NTNU per dags dato, vil semesterkort være tilstrekkelig dokumentasjon på dette?), og lignende, for så å laste disse opp på opptagelse.dk, være godkjente bilag til søknaden?

Når det gjelder bilag som skal bekrefte oppholdstillatelse i Danmark, er det nødvendig for nordmenn? Og vil isåfall inn-scanning av pass være tilstrekkelig?

Håper på tilbakemelding, fristen nærmer seg kjapt! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...