Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattehjelp!

Anbefalte innlegg

Erik og Elin er lektorer. Erik er nyutdannet og tjener 409 700 kroner i året. Elin har jobbet mange år i skolen og tjener 518 000 kroner i året.

a) Regn ut nettolønnen til Erik og nettolønnen til Elin.

b) Hvor mange prosent av personinntekten betaler hver av dem i skatt?

I lokale lønnsforhandlinger får begge et lønnstillegg på 20 000 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangler vel noen opplysninger til? For å vite hva oppg. A er må du få vite hva skatteprosenten eller hvor mye de betaler i skatt. Å vite hva noen betaler i skatt avhenger av fler ting enn bare inntekten..

Og gjelder opplysningen "I lokale lønnsforhandlinger får begge et lønnstillegg på 20 000 kroner." oppgave B eller en neste oppgave C? Vanligvis kommer opplysningene først så kommer oppgaven etterpå.

Noen må gjerne rette på meg her. Matte er ikke mitt sterkeste fag akkurat :p

Lenke til kommentar

Det er nok ikke hos deg det skorter MKEA. Det er umulig å regne ut nettoinntekten til en person (hvert fall såpass nøyaktig som en skoleoppgave stort sett krever) uten mer informasjon enn det lina skriver.

Elin (fra eksempelet) vil også få toppskatt på lønn over 456.000 (eller deromkring, husker ikke den nøyaktige satsen i hodet, men den regner jeg med at TS kan).

TS kunne forøvrig også ha godt av å lære seg litt av pensum selv i stedet for å få alle utregningene her og i tillegg lære seg å skrive bedre emnetitler. Du har per nå 3 tråder på førstesiden av denne forumseksjonen hvorav alle ikke inneholder mer info enn at du trenger "mattehjelp".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...