FranzJosef Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Leser om reiseregninger: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Lonn/Reiseutgifter/DiettNattilegg/ http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/lover-og-regler/retningslinjer/2011/kostgodtgjorelse-og-nattillegg.html?id=438637 Det snakkes om disse begrepene "legitimert" og "ulegitimert", hva betyr det i denne sammenhengen? Lurer også på hva som gjelder i følgende tilfeller der man er ansatt i stat eller kommune som følger statens satser: Eksemepl 1: En skal på kurs på en annen kant av landet noen dager og det starter mandag morgen. En må ta fly og det eneste som går er på ettermiddagen søndag. Får man da dekket noe av tiden mellom søndag ettermiddag og mandag morgen utenom flybilletten og hotellet? Hva med tiden etter kurset tar slutt på dagen og kvelden og natta til det starter neste morgen, får arbeidstaker noe kompensasjon for å ikke kunne dra hjem i denne tiden selv om det er fritid? Eksempel 2: Man er på en-dags kurs noen timers kjøretid unna bolig/jobb. Man tar egen bil. Kurset slutter kanskje 15 eller 16, før din vanlige arbeidstids slutt. Arbeidstaker må sitte noen timer å kjøre hjem og er fremme ca kl 19. Er denne tiden å regne som fritid eller arbeidstid? Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Som regel i stat og kommune så er det slik at 1. reise med tog/fly regnes som reise på egen tid eller 2 timer reise = 1 time arbeidstid (det kommer ann på Avtale/Tarifavtale) 2. Reise når du kjører selv regnes som arbeidstid. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 (endret) Legitimert betyr som oftest at man viser til kvittering etc for utgifter. Bor du hos en kompis fra søndag til mandag er dette en ulegitimert utgift som du skal ha godtgjørelse for. Bor du på hotell, må du derimot vise frem kvitteringen for oppholdet. Når det gjelder de andre spørsmålene, er det ganske greit når man følger statens satser. Du skal beregne tiden fra reisen starter, dvs da du går fra jobb eller ut døren hjemme, til reisens slutt, som vil si enten tilbake på jobb eller hjemme igjen. Ut fra dette beregnes kostgodtgjørelsen, som pdd er på 670,- per døgn om det har vært overnatting på turen. Uten overnatting er det 475,- for reiser over 12 timer. (Edit: @jarl-orger: I fylkeskommunen "min" regnes total tid fra man reiser ut døren. Trodde dette var vanlig praksis for alle som følger statens satser?). Følger man dette er eksemplene dine ganske greie: 1) Kostgodtgjørelsestiden starter fra du drar hjemmefra på søndag. Kompensasjonen du får er beregnet fra antall timer du er borte totalt. Siden du ikke har oppgitt noe tidspunkt for slutt, og det virker som om kurset varer over flere dager, svarer jeg bare "ja". Du har også rett på "Ekstra godtgjøring ved full pensjon", også kjent som bruspenger, på kr 80,- per døgn du har både frokost, lunsj og middag. 2) Her starter også kost-tiden fra da du drar hjemmefra. Som et eksempel kan vi si at du drar hjemmefra halv åtte om morgenen. Er du da hjemme kl 19, vil du ha vært (19 - 7.5 = ) 11.5 timer borte. Dette tilsvarer at du skal ha godtgjørelse for reise uten overnatting 9 til 12 timer, som er kr 300,-. Du får selvfølgelig også vanlig lønn. Ellers er det vel vanlig at man bruker flexi-tid på sånne arbeidsplasser, og da får du ikke direkte overtid selv om du er borte og opptatt i jobbsammenheng. Du kan likevel få fylt opp på timekontoen Håper det klarte opp litt! Endret 6. mars 2013 av Araho Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Statens Personalhåndbok definerer reisetid slik: 5. Reisetid er den tid som medgår på reisen mellom arbeidssted/bosted og forretningssted, inkludert nødvendig ventetid underveis. Dersom reisen omfatter flere forretningssteder, regnes tid for reiser mellom forretningsstedene som reisetid. Tid som tilbringes på hotell o.l. regnes ikke som reisetid. Reisetid utenfor arbeidstid regnes time for time som arbeidstid, og gir rett til avspasering (ikke lønn). Reisetid som kommer i tillegg til den alminnelige arbeidstid er overtid. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Hvorvidt reisetid utenfor oppsatt arbeidstid kompenseres med ny fritid eller penger er avhengig av tariffavtale og kan være opp til den enkelte å velge. Angående kompensasjon for "ventetiden" fra ankomst søndag kveld til starttidspunkt mandag morgen, så er det ingenting utover kostgodtgjøring. Bruk av egen bil er normal regulert i egen avtale (og er for så vidt ganske økonomisk ugunstig for arbeidstaker), og vanligvis må arbeidsgiver gi tillatelse til bruk. Det kan da være greit å avklare om tid i egen bil (som sjåfør) regnes som reisetid eller arbeidstid. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 Her er det mange motstridende svar. Nå spør jeg egentlig helt generelt, men jeg jobber i kommune og her står det at dersom ikke annet er spesifisert så gjelder statens satser og reguleringer. Altså er det vel statens personalhåndbok som vil gjelde i de fleste tilfeller antar jeg. Men det viktigste er at det i hvertfall er noe å hente på denne tiden, det er ikke bare noe en spanderer på arbeidsgiver. Jeg har spurt både min leder og en kollega og fått til svar at det er ingenting å hente, her får jeg ingenting annet enn de som er innenfor arbeidstiden. En kan altså ikke ta for gitt at den info en får fra arbeidsgiver er korrekt, en må finne ut av paragrafene selv og så stå på de. Men altså hvis jeg skal oppsummere de råd som strider noe mot hverandre så kan det virke som at dersom man reiser en dag for å ta kurs i en annen by så kan man skru på taksameteret når en går ut døra og skru av når du går inn på hotellrommet, denne tiden er minimum fleksitid. Antagelig er det noen slags kostgodtgjørelse som kommer i tillegg til alt annet. Om det er rett til noe overtid eller uttak av lønn i stedet for fleksitid er gjerne spesifisert et sted. Så kan en ikke skru på taksameteret igjen før en skal på kurs på mandag morgen, selv om man sitter på et tomt hotellrom uten TV/internett og fjernt fra familien. Denne tiden gir ikke rett til noe, kun den lille kostgodtgjøringen. Hva hvis hotellet er 2 km unna kurslokalet, er dette reisetid eller ingenting? Selv reiser jeg ikke så mye men reagerte på dette da jeg den ene dagen hørte en kollega som var irritert på at hun måtte dra avgårde tidlig på en søndag for å ta det eneste flyet da hun skulle på et kurs og hadde oppfattet at hun måtte spandere alt tidsmessig frem til kurset startet mandag morgen. En annen dag hørte jeg ei som snakket om fleksitiden som hadde overflømmende mye av, for bare en tur på kurs med overnatting gav lassevis av fleksitid. Hun tror jeg bare hadde tatt for gitt at hun fikk all tid utenom selve kurstiden som fleksitid, altså reise, sovetid, alt. Tror det er ganske mye forskjellig praksis ute, og de fleste handler ut fra "noe de har hørt". Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Du får kostgodtgjørelse fra du setter foten utenfor døren til du er hjemme igjen. Hvis du må reise søndag ettermiddag, så vil du ha vært på reise 24 timer mandag ettermiddag og har da krav på døgnsats (så sant du ikke reiser på regning, da har du krav på refundert alle utlegg til måltider fra du går ut døren søndag ettermiddag etter regning). For egen kjøring får du kilometergodtgjørelse. Hvorvidt du får lønn for den tiden kommer an på hvilken avtale du har - timelønn, dagrate med overtid inkludert osv. Legitimert betyr med kvittering/faktura. F.eks vil en legitimert utgift være en hotellregning. Du kan alternativt, innenfor Norge, droppe hotellregning, ikke vise noen kvittering og få et ulegitimert nattillegg på 420 kroner i stedet for. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Problematikk i samme kategori. Vi var i forrige uke på 2 dagers seminar i Danmark. Vi dro onsdag ettermiddag etter arbeidstid på reise med buss/båt hele kvelden og kom frem 01:30 på natta. Torsdagen hadde vi faglig program t.o.m. kl 17, på kvelden var det middagsarrangement. Fredag hadde vi faglig program til båten gikk ca. kl 14.30. Så satt vi på buss/båt til vi var hjemme ca 23:30. Hva av dette kan en kreve noe fleksitid/betaling for utenom betaling for vanlig arbeidstid? Vi fikk mat på hele turen. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 (endret) Du får vanligvis ikke lønn for reisetid, men om du ikke får refundert matutgifter etter regning, så får du kostgodtgjørelse for hver 24.timer du var borte. De 24 timene starter i det du starter reisen, og slutter i det du er hjemme igjen. Endret 9. november 2013 av Tabris 1 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Hvorvidt man får lønn, eller godtgjøring (evt tidopptjening), for tid medgått til reiser avhenger av avtaleverket i bedriften. Om man på en reise utenlands har mer arbeidstid enn det man vanligvis har bør dette være beskrevet i arbeidsplan for den aktuelle perioden så fremt dette var mulig å forutse. Lov om arbeidsmiljø gjelder ikke uavkortet utenfor Norges grenser så igjen avhenger det av avtaleverket hvilken kompensasjon (om noen) som kan tilstås. Om arbeidsgiver har besørget tre måltider (frokost, lunsj, middag) pr dag er det heller ikke gitt at man kan kreve utgiftsdekning da man ikke har hatt noen utgifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå