Gå til innhold

Hvordan gjenopprette Win8 på ny disk?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en ASUS UX32VD bærbar med ferdig installert Windows 8 64-bit.

Jeg ønsket bedre diskytelse, og byttet derfor ut HDD med en SSD.

Før dette lagde jeg en gjenopprettingsdisk på en USB drive fra Windows 8 installasjonen.

Jeg har nå byttet til SSD, og booter fra gjennopprettingsdisken.

Der forsøker jeg å kjøre "Tilbakestill PCen", men jeg får da beskjed om at "Kan ikke tilbakestille PCen Det mangler en nødvendig stasjonspartisjon".

Det som jeg ikke forstår er at om jeg kjører CMD fra gjenopprettingsverktøyet ser jeg diske i DISKPART. Jeg har der gjort denne active, laget primary partition. Formatert den og assignet drive letter c.

Når jeg går ut i command line igjen kan jeg enkelt skrive cd c:\.

Likevel vil ikke windows 8 gjenopprettingen finne disken.

Er det noen som har noen forslag til løsninger?

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meldingen tilsier at du ikke har operført det som kalles for Recovery-Partisjonen. Den er en liten partisjon som inneholder all informasjon Windows 8 trenger for å gjenopprette en partisjon.

Slik det er i dag, så erstatter denne den gamle DVD-Løsningen. Gjenopprettingsdisken din inneholder bare verktøy for å gjenopprette windows installasjonen, men ikke selve installasjonsfilene og alle de andre tingene som er nødvendig for å installere Windows 8 på nytt.

Lenke til kommentar

Det beste i slike situasjoner er å klone de to diskene med programvare som f.eks Acronis True Image.

Da får du en 100% lik kopi av den originale disken, eneste forskjell er antall GB om den nye disken enten har mer eller mindre.

Er mitt beste råd i alle fall.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen forslag til løsninger?

Bruk et disk-kloneprogram istedet. (Paragon Drive Copy, Clonezilla, e.l.)

Installer SSD'en i PC'en (- helt tom for partisjoner -).

Installer HDD'en i et eksternt, USB-tilkoblet kabinett. (Eller via et enkelt USB-SATA adapter)

Boot fra en USB-stick med kloneprogrammet og kopier partisjoner fra HDD til SSD.

Noen partisjoner kan kanskje kopieres 1:1, andre må kanskje skaleres ned (hvis SSD'en er mindre ennn HDD'en).

Lenke til kommentar

Det spørs om den "recovery"-metoden du har er noe Asus har definert etter eget hode, for meg bekjent finnes det ikke noe slikt i Windows. (Du kan lage en 'rescue disc', men den inneholder ikke OS'et osv.)

Du kan bruke programmer som Acronis True Image Home til å ta et 'speilbilde' (image) av SSD'en som du lagrer på en ekstern disk eller minnepinne. (Du kan vel også bruke et sett med DVD'er om du har mulighet til det.) Med et slikt 'image' tilgjengelig, kan du enkelt sette inn en splitter ny SSD/HDD i maskinen, boote fra en USB-stick, og gjenopprette systemet fra 'imaget'.

Lenke til kommentar

Har brukt True Image til det som du ønsker i årevis. Jeg pleier å ta et speilbilde når jeg har satt opp pcen akkurat slik som jeg vil. Fjernet unødvendige programmer og installert alle mine vanlige programmer.

Så tar det bare en brøkdel av tiden det vanligvis tar å sette opp pcen med alt av innstillinger og programmer om det skulle skje noe.

Lenke til kommentar

Har brukt True Image til det som du ønsker i årevis. Jeg pleier å ta et speilbilde når jeg har satt opp pcen akkurat slik som jeg vil. Fjernet unødvendige programmer og installert alle mine vanlige programmer.

Så tar det bare en brøkdel av tiden det vanligvis tar å sette opp pcen med alt av innstillinger og programmer om det skulle skje noe.

True Image fikset oppgaven. Jeg kjøpte en USB-SATA adapter. Siden maskinen ikke har DVD, benyttet jeg XBoot for å laste True Image over på en minnepenne. Deretter var det bare å boote opp fra minnepennen, starte True Image og klone disken.

Hvordan går dere frem for å lagre et slikt speilbilde på en ekstern disk. Er dette en egen mulighet i True Image, eller kloner dere bare over til en ekstern drive?

Lenke til kommentar

Med True Image kan du lagre hele speilbildet som en backup fil. Sparer en masse plass også, siden du da bare tar kopi av faktisk data på disken. F.eks bruker stuepcen min, med en helt fersk Win7 installasjon + alt av programmer kun ca 10 GB.

Lenke til kommentar

Hei, Kenneth. Hva slags programvare er essensielt for deg på en ny maskin ?

Jeg spør av egeninteresse.

Java, Adobe Reader, Flash Player, TrueCrypt, CCleaner, SuperAntiSpyware, Microsoft Office, Paint Shop Pro 4, FileZilla, K-Lite Codec Pack, Nero, Firefox, Chrome, Picasa, BcWipe og Adobe Photoshop på desktop pcer. Det er standard programmer på alle mine pcer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...