Gå til innhold

Påvirker BankID ditt bankvalg?

Q&A

21 stemmer

1. 1. Trekker BankID opp eller ned når du velger bank?

• Trekker opp
      10
    • Trekker ned
      6
    • Vet ikke
      5
  2. 2. Hvis det trekker ned, er dette så viktig at det har fått eller kan få deg til å bytte bank fra banken du har i dag?

• Ja
      3
    • Nei
      11
    • Vet ikke
      7

Anbefalte innlegg

De siste månedene har det jo vært mye tull med Java, slik at kunder enten ikke har fått logge seg inn i nettbanken eller de er utsatt for fare på internett pga sikkerhetshull i Java. Eller begge deler.

Jeg har sett (og hørt, siden jeg jobber i bank) at mange folk helst vil ha en bank uten BankID eller i det minste en bank der det er frivillig.

Jeg lurer da på om dette er noe som påvirker valg av bank, eller om det bare er noe folk sier når de er forbanna på Java.

Så må jeg jo legge til de gode sidene til BankID, at du kan logge deg inn hos flere banker med samme innlogging, og du kan signere på lån, logge deg inn hos Skatteetaten osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av samme grunn som MrEspen (det at bankID åpner for verifisering via mobil) svarte jeg at det trekker opp. Det betyr likevel at jeg hadde håpet de fant på noe bedre innen nær fremtid.

Jeg svarte også at dette ikke ville påvirket mitt valg av bank.

Lenke til kommentar

Litt dårlige svaralternativer, for min egen del trekker det opp, av den enkle grunn at da er det mulighet for at de også tilbyr bankid på mobil, noe som er en genial løsning, og også fjerner behovet for java.

Ja, det kunne jeg kanskje tatt med. Problemet med BankID Mobil er at man først må ha en teleoperatør som tilbyr dette (det har ikke jeg) og så er det slik at det kan skje en hel del feil ved opprettelse og dernest bruk.

Se her:

https://www.bankid.no/Dette-er-BankID/BankID-pa-mobil/Telefoner-og-operativsystemer/

https://www.bankid.no/Dette-er-BankID/BankID-pa-mobil/Kunnskapsbase/

Jeg tror at hvis BankID Mobil hadde vært like utbredt som vanlig BankID, så ville vi hatt like mye bråk med BankID Mobil.

Muligheten til "frivillighet" i BankID er relativt viktig for meg, for det er langt fra alltid jeg logger inn fra en plattform med Java.

Jeg tror alle banker har mulighet til frivillig innlogging med BankID i nettbanken. Problemet oppstår når du skal handle på nett og de krever BankID.

Lenke til kommentar

Ja, det kunne jeg kanskje tatt med. Problemet med BankID Mobil er at man først må ha en teleoperatør som tilbyr dette (det har ikke jeg) og så er det slik at det kan skje en hel del feil ved opprettelse og dernest bruk.

Se her:

https://www.bankid.n...erativsystemer/

https://www.bankid.n.../Kunnskapsbase/

Jeg tror at hvis BankID Mobil hadde vært like utbredt som vanlig BankID, så ville vi hatt like mye bråk med BankID Mobil.

Jeg er ikke sikker på om du har rett, problemene med BankID er i hovedsak relatert til Java, BankID på mobil bruker ikke Java. De fleste problemer oppgitt på din side er relatert til timeout i nettverket, noe som er helt naturlig, og varierer utfra trafikk/dekning etc. Har benyttet BankID på mobil lenge, og kan telle på 1 hånd hvor mange ganger jeg har måttet sende en forespørsel på nytt grunnet feil.

Fleksibiliteten ved denne løsningen er for meg grunn nok til å ha en bank, operatør og telefon som sammen støtter BankID på mobil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste problemer oppgitt på din side er relatert til timeout i nettverket, noe som er helt naturlig, og varierer utfra trafikk/dekning etc.

Det er mer enn bare timeout som kan spille inn. Noen telefoner har en svak støtte for Sim Toolkit http://en.wikipedia.org/wiki/SIM_Toolkit som BankID Mobil bruker. Dette gjaldt spesielt iPhone 4s. Det var så mye kødd med de telefonene, men det bedret seg etter at iOS6 ble lansert. Av og til er det simkortet som lager problemer, så typiske forslag fra BankID support hvis du ikke får det til er å bytte simkort, alternativt sette simkortet i en annen telefon, opprettet det der, og så flytte det tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Hadde ikke gjort meg noe med en løsning ala MinID heller, men fornøyd med både BankID og BankID på mobil hvor jeg kan logge meg inn på mobilbank og overføre penger hvor enn jeg er. Valg av mobiloperatør og bank er utelukkende basert på om de tilbyr disse tjenestene. Ikke fordi det er så utrolig bra, men fordi det er den beste løsningen tilgjengelig pr. i dag.

Lenke til kommentar

Av samme grunn som MrEspen (det at bankID åpner for verifisering via mobil) svarte jeg at det trekker opp. Det betyr likevel at jeg hadde håpet de fant på noe bedre innen nær fremtid.

Jeg svarte også at dette ikke ville påvirket mitt valg av bank.

Du vet banker som ikke bruker bankid har latt deg bruke mobil i flere år?

Lenke til kommentar

Hvis det eneste som skilte to banker var at den ene hadde BankID og den andre ikke, mens alle andre betingelser, tilgjengelighet og brukervennlighet var identiske, måtte jeg forholde meg til spørsmålet om jeg vil ha BankID eller ikke. Så lenge det ikke skjer, er det andre ting som er fryktelig mye viktigere for meg i mitt bankvalg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det banker som ikke har bankid? Vet at noen har andre alternativ, men har ikke vært borti noen hvor man ikke kunne bruke bankid.

Er det forøvrig mulig å signere med noe annet enn bankid? Signering av låneavtaler med bankid er jo utrolig lettvint i forhold til å måtte få tilsendt papirer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...