Gå til innhold

Tidenes mest ustabile nettverk.

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet, og ble enig med den eldre herremann i etasjen over, om at jeg kunne få koble meg til hans trådløse nettverk, og det var intet problem over hodet.

Problemet er at jeg sliter med stabiliteten. Jeg får knapt hørt en låt på Spotify før det stopper opp, og "faller ut". Dette er såklart meget irriterende.

Routeren er rett over hodet på meg, og har full signalstyrke hele tiden.

Jeg lurer selvfølgelig hva det kan vere som gjør nettverket så ustabilt? Er det noe jeg kan gjøre her jeg sitter uten å ha tilgang til routeren hans? Eller må jeg gå opp og prøve å forklare problemet og få se på routeren?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jDflNq

Sikker på at du ikke har tilgang? Koble til default gateway, da skal det komme opp hvilken ruter det er og så googler du "ruter navn default id and password". Kan være du finner noe der.

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke har tilgang? Koble til default gateway, da skal det komme opp hvilken ruter det er og så googler du "ruter navn default id and password". Kan være du finner noe der.

Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar

Sannsynligvis ustabil router.

Først ville jeg pinget routeren direkte for å sjekke pakketap.

Får du ikke pakketap er det nok modemet/linja som er ustabil.

I så fall kan du høre med leverandøren av nettet om de kan skru på interleaving på linja.

Det vil føre til bittelitt høyere normalping pga pakkekontroll, men da blir det hvertfall bedre stabilitet mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Vet du hva slags router eieren av huset har? Det kan være to forskjellige chipset, og det kan fungere dårlig sammen eller det kan være at pcen din har en eldre driver.

Om det er driver, som det kan være, kan du åpne startmenyen, høyreklikke på "Datamaskin", velge "Behandle". Da åpner det seg et nytt vindu hvor du i venstre kolonne skal finne "Enhetsbehandling". I høyre halvdel vil du finne noe som heter "Nettverksadaptere". Åpne den, og dobbeltklikk på det som er ditt trådløse nettverksadapter. Gå til "Driver", og sjekk hva som er driverdato.

Hvilket år er driveren fra?

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Vet du hva slags router eieren av huset har? Det kan være to forskjellige chipset, og det kan fungere dårlig sammen eller det kan være at pcen din har en eldre driver.

Om det er driver, som det kan være, kan du åpne startmenyen, høyreklikke på "Datamaskin", velge "Behandle". Da åpner det seg et nytt vindu hvor du i venstre kolonne skal finne "Enhetsbehandling". I høyre halvdel vil du finne noe som heter "Nettverksadaptere". Åpne den, og dobbeltklikk på det som er ditt trådløse nettverksadapter. Gå til "Driver", og sjekk hva som er driverdato.

Mvh Faller

2 forskjellige chipset? Do explain :D

Sålenge nettverksadapteren på pc har 801.11.bgn og routeren har det samme (hvilket er 99,999% sikkert) passer det uansett.

Det man heller må finne ut av er hvilken nettverkskanal routeren kjører på. Hvis det er andre nett i nærheten som kjører på samme kanal, eksempelvis 11, vil det trådløse nettet sørpe... Da er det bare å bytte kanal og vips, helt stabilt igjen.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Chipset som Intel, Qualcomm eller Broadcom. Det er som du poengerer mest sannsynligvis ikke det som er feilen.

Men jeg har vært borti at driverproblematikk kan være en synder mange ganger før. Som regel funker det fint hvis man legger inn nyeste driver. I noen tilfeller hvor man har Atheros-kort må man legge inn driver manuelt. Spesielt AR5007-variantene, men også 9285 og noen til.

Jeg er enig at kanalvalg burde sjekkes.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

- Logg inn på routern å sjekk nærliggende nettverk,samtlige routere har 192.168.0.1 som standar ip, å standar brukere forandrer så å si ALDRI inloggings info heller, så sant han benytter ekstern router da, hvis ikke må du nok få han til å kontakte isp for littegranne mere hjelp. Eller bruk feks inSSIDier e.l å få oversikt over Wlan. Kanaler, standarer o.l

- Endring av kanalvalg er ikke på noen måte ensbetydene med at "ustabilitet" er løst, å det at signalstyrken er på topp indikerer mere at Wlan er "søppel" å/eller kanskje at det ikke er store linjehastigheten å prate om.

-Fikser du kabel, er som sagt problemet mere nærmere en løsning, så sant det er noe fart i abonnementet til huseir eller at ISP'n ikke har noen form for problemet med linjeleveransen, eller navnserverne e.l

- ta en tur inn på feks tptest.se å få ca indikator på hastigheten, last gjærne ned tptest på maskinen din å kjør - lagre rapport. Sjekk udp kontra tcp ( udp er da en best indikator på hastigheten du har, sånn ca...)

Endret av Stolpe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nevn problemet for han du låner nettverket av, og spør om han har tilsvarende problem. Hjelp han å finne ut om han har nyeste programvare installert på routeren. Det KAN væra at enkelte produkter ikke snakker bra sammen på WiFi, jeg har tidligere måtte sette ned mange PCer med 802.11 g til b for å få stabli forbindelse, og min bluray-spiller, som kobler seg opp mot router på n og viser 270 Mbps har ca 1 bit/time, og er helt ubrukelig. Det kan også være feil på modem og/eller linje, men da ville han du låner nett av også merke problemene.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis ustabil router.

Først ville jeg pinget routeren direkte for å sjekke pakketap.

Får du ikke pakketap er det nok modemet/linja som er ustabil.

I så fall kan du høre med leverandøren av nettet om de kan skru på interleaving på linja.

Det vil føre til bittelitt høyere normalping pga pakkekontroll, men da blir det hvertfall bedre stabilitet mest sannsynlig.

Mvh Faller

2 forskjellige chipset? Do explain :D

Sålenge nettverksadapteren på pc har 801.11.bgn og routeren har det samme (hvilket er 99,999% sikkert) passer det uansett.

Det man heller må finne ut av er hvilken nettverkskanal routeren kjører på. Hvis det er andre nett i nærheten som kjører på samme kanal, eksempelvis 11, vil det trådløse nettet sørpe... Da er det bare å bytte kanal og vips, helt stabilt igjen.

Takker for innspillene folkens :)

Jeg er temmelig grønn når det gjelder nettverk, så det kommer nok en del spørsmål her.

Hvordan pinger jeg routeren? Og evt. finner ut hvilken nettverkskanal som er den gjeldende?

Jeg har en Macbook Pro, som bare er noen måneder, så regner med driveren er ok?

Lenke til kommentar

Trykk på startmenyen, skriv CMD.

Skriv ipconfig /all

Se etter gateway ip adresse.

Skriv deretter "ping -t XXX.XXX.XXX.XXX" (x er ip adressen)

Hvis ms-tallene (svartid) er stabil og du ikke får noe pakketap er forbindelsen ok.

Da er nettverkskanal gjenstående å se.

Last ned wifi analyzer på din mobil. den scanner alle trådløse nett i nærheten for hvilken kanal de bruker.

Se om kanalen ditt nettverk interfererer med andres nettverk.

Gjør den det må du bytte kanal. Da må du logge inn på routeren, gå til wireless instillinger og deretter velge en annen "channel".

Håper dette hjelper :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, Efikkan.

Men jeg synes det var litt uoversiktilig. Jeg fikk listet opp dette:

(og det sier meg ikke så mye)

inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000

inet6 ::1 prefixlen 128

gif0: flags=8010<POINTOPOINT,MULTICAST> mtu 1280

stf0: flags=0<> mtu 1280

en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500

options=2b<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_HWTAGGING,TSO4>

ether a8:20:66:0c:80:97

media: autoselect (none)

status: inactive

en1: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500

ether 70:56:81:9c:7b:7b

inet6 fe80::7256:81ff:fe9c:7b7b%en1 prefixlen 64 scopeid 0x5

inet 192.168.1.9 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.1.255

media: autoselect

status: active

p2p0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 2304

ether 02:56:81:9c:7b:7b

media: autoselect

fw0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 4078

lladdr 00:3e:e1:ff:fe:47:f4:32

media: autoselect <full-duplex>

Ludvigs-MacBook-Pro:~ iLudvig$

--

Hva kan jeg plukke ut som IP-Adressen min her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...