Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

gi mor full foreldrerett, hv abetyr det for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg og min eks har en sønn på litt over 2 år og hun har det fulle foreldreansvaret + daglig omsorg. Vi har privat avtale om barnebidrag og i utgangspunktet standard samvær annenhver helg + hver onsdag + annenhver høytid (jul, nyttår, påske). Når han blir eldre vil vi også dele sommerferien i 2, mens nå er han mest med mor. Jeg er dog ofte innom på ettermiddager, og jeg er ofte med han de helgene jeg som ikke er mine. I tillegg reiser vi på ferie sammen iblant.

Rent praktisk har jeg aldri merket noen ting med at jeg sa fra meg foreldreansvaret. Jeg var i den komplette forvirring når hun tok dette opp rett etter han var født så jeg kan ikke en gang huske å ha signert noe papir før hun nevnte det en gang noen måneder etter, men heldigvis er hun såpass oppegående, og vi har et såpass godt forhold til at jeg ikke frykter noe i den forbindelse. Jeg er ganske sikker på at jeg vil bli inkludert i de avgjørelser som eventuelt skal tas som går på det med foreldrerett.

For meg er det ikke praktisk mulig å ha daglig omsorg, ikke engang overnatting i ukedagene så i overskuelig fremtid vil vi ha det slik. Jeg skulle egentlig flyttet til Oslo, men har valgt å flytte 5 min unna henne for han sin del slik at jeg kan ha mer kontakt med han til daglig.

Uansett. Vi har fortsatt et godt forhold til hverandre og samarbeider om barnet og det er det desidert viktigste! Noen kroner her og noen kroner der er en så vanvittig ubetyleig verdi i forhold til verdien i det å ha et godt forhold til barnemor, og gjøre det beste ut av situasjonen med barnet. Når vi omsider klarer å få ut fingeren og skaffe oss hver vår nye partner blir nok ting litt annerledes, men det får vi ta når det kommer. Anonym poster: 89ec57c84cad0205983434693d62a584

Hvis hun er samarbeidsvillig og dere har en god tone synes jeg du burde bedt om å få tilbake foreldreansvaret. Man kan ikke spå i fremtiden, og en dag finner hun seg en kjekkas i utlandet og velger å flytte dit. Uten foreldreansvaret har du da ingenting du skulle sagt.. Foreldreansvaret bør være delt med mindre den ene er helt uansvarlig (rus, mishandling etc). Å si fra seg dette synes jeg er utrolig naivt, man kjenner ikke en person tvers igjennom, uansett. At hun har den daglige omsorgen forandres ikke i det hele tatt om foreldreansvaret deles.

En annen ting man må tenke på er at om den ene parten skulle dø, så får den andre som har foreldreansvar automatisk barnet. Om denne ikke har det må alt gå gjennom barnevern/rettslig, på samme måte som andre familiemedlemmer uten foreldreansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo bra at dere har funnet en form som passer dere. Momentet er at du uansett juridisk, slik du beskriver det, er under mors nåde og forgodtbefinnende.

Som faktisk ikke er en unormal situasjon i dette landet. Og da hjelper det ikke når man krever "flere timer på megling" når man juridisk er så skjevstilt i utgangspunktet. Dette er maktkamp. Ikke bare en maktkamp om barnet, men også maktkamp for å ikke bli utnyttet av maktutøveren (som da bruker barnet som brekkstang). Som alt annet i samfunnet er likedeling av makt et viktig prinsipp for å unngå konflikt senere (som kan komme eller alt er fryd og gammen).

Ellers enig at mange er kampen en kamp om få kroner. Men slik blir det når konflikten spinner ut av kontroll. Derfor mange, inkludert meg, at makten må juridisk fratvinges mor, slik at begge parter har nogenlunde likt med muligheter og plikter.

Wow..

Det burde ALDRI være en ''maktkamp''. Man gjør det som er rett for barnet, og barnet har rett til å kjenne både mor og far (såvidt ikke en av dem eller begge er totalt uegne som foreldre).

Lenke til kommentar

Kanskje ikke gjennomførbart for de fleste, men noen bekjente lenger syd på Vestlandet ordnet det ved at foreldrene flytter på seg, ikke barnet. De har en leilighet i samme by som den opprinnelige boligen, og når det fars tur til å ha barnet så bor han i huset og hun i leiligheten, og omvendt. Så får barnet leke med de samme kameratene i gata og får glede av begge foreldrene, om enn bare en av gangen mestearten av tiden.

Geir :)

Lenke til kommentar

Det må være tungt å slite så mye med å forstå hva andre skriver og sier. Du må bli mye misforstått.

Jeg kan skrive det BFA sier igjen jeg:

Det _bør_, i andre vendinger, det er svært uheldig, og uønsket, at barn blir brukt i et maktspill. Dette er altså noe vi forsøker å unngå, da det inngår i samfunnsmessige normer, moral og god etikk,at barn behandles så godt det lar seg gjøre.

Er dette forsatt uklart, kan jeg forsøke å utdype mer.

Foreldre bør begge ha foreldreansvar, så fremt begge er skikket til det, og det er i barnets beste interesse.

Jeg har også hørt om noen hvor foreldre flytter på seg fremfor barn(a). Dette fungerte greit etter hva jeg forstod, men det finnes selvsagt utfordringer med dette også. Jeg vil kanskje anse dem som større enn å la barna flytte på seg såfremt de bor rimelig nærme hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jatte så mye man vil men så lenge noe inneholder plikter og rettigheter vil maktspill foregå. Så lenge makten er skjevfordelt, som den er i dette landet, vil også maktspillet være skjevt. Her i landet er det altså faren som blir rævkjørt, av mor som har staten som torpedo til hjelp.

Så kan dere sikkert sitte i en ronkerink og synge kumbaya (Sic Tusvik) om at slik skal det ikke være, og fortsette med å støtte en maktskjevfordeling. Men en får jo uttrykt sin "moral" om at slik bør det ikke være. Strutsen beundrer en slik "hode i sanden"-evne.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Da har vi vært til mekling, og underskrevet papirer. Det endte med 50/50 etter megler anbefaling:) vi er begge fornøyd(jeg mere enn henne...) og jeg krysser fingrene for at vi har tatt ett korrekt valg. Vi skal ha evaluering om 4 mnd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...