Gå til innhold

Three great men. En gåte om makt.


Makt  

34 stemmer

  1. 1. Hvem sparer dere.

    • Kongen.
      6
    • Presten
      3
    • Den rike mannen.
      16


Anbefalte innlegg

"In a room sit three great men, a king, a priest, and a rich man with his gold. Between them stands a common sellsword Each of the great ones bids him slay the the other two. 'Do it,' says the king, 'for I am your lawful ruler.' 'Do it,' says the priest, 'for I command you in the names of the gods.' 'Do it,' says the rich man, and all this gold shall be yours.' So tell me - who lives and who dies?"

 

Hvem sparer dere?

Si gjerne hvorfor :)

 

Edit: Stakkars alternativ 4 ble drept :(

Endret av egen9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på om jeg kommer unna med det, eller ikke. Forestiller meg at straffen for å drepe en konge er strengere enn straffen for å drepe en rik mann. Presten dør uansett.

 

Kongen vil jo beskytte deg hvis du lar han leve, den rike mannen kan kjøpe deg fri, presten kan vel preke eller no..

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvordan denne fantasiverdenen ser ut. Hvor mye makt har kongen, kontra hvor mye makt man kan kjøpe seg for de pengene.

 

I de fleste fantasy-settinger jeg har vært borti er kongen nærmest som en diktator å regne. Trur jeg går for å spare kongen.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Går ut fra at den rike mannen er en grådig jævel, så han kan dø. Presten snakker i kirkens navn, og ikke i Jesu navn, så han kan dø. Om Kongen elsker sitt folk er han den eneste skikkede til å lede/leve.

 

*Klarte visst å stemme feil ><.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Kongen kan sørge for at du ikke blir straffeforfulgt/benåder deg etter at du har drept presten og rikmannen og tatt pengene til sistnevnte. Vinn-vinn.

 

La oss nå si at man ikke kan stjele pengene til den rike mannen. Ellers finnes det jo ingen grunn til å la han leve.

Lenke til kommentar

Tolker setningen "Do it, says the rich man, and all this gold shall be yours" til at gullet er i umiddelbar nærhet. Vi har ikke noe annet enn ordlyden å forholde oss til i denne gåten - spekulering som du driver med om hvilken setting det foregår i etc. syns jeg er ganske unødvendig når det er snakk om en forholdsvis enkel gåte Skurupu :)

 

(forøvrig er den hentet fra A Song of Fire and Ice, for de som ikke har lest boka eller har sett Game of Thrones)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Tolker setningen "Do it, says the rich man, and all this gold shall be yours" til at gullet er i umiddelbar nærhet. Vi har ikke noe annet enn ordlyden å forholde oss til i denne gåten - spekulering som du driver med om hvilken setting det foregår i etc. syns jeg er ganske unødvendig når det er snakk om en forholdsvis enkel gåte Skurupu :)

 

Men Kongen er i denne settingen symbolet på lov og orden - "I am your lawful ruler" - og vil derfor selvfølgelig sørge for at rikmannens penger går til arvingen, ikke til deg.

Lenke til kommentar

Du kan aldri teste folk i et slikt hypotetisk scenario. De aller færreste er villig til å begå drap når det kommer til stykket, og de som gjør det angrer seg ofte veldig etterpå. Er bare å spørre dem som sitter i fengsel.

 

Hva skulle være motivet ?

Hele greia virker alt for konstruert.

Lenke til kommentar

Men Kongen er i denne settingen symbolet på lov og orden - "I am your lawful ruler" - og vil derfor selvfølgelig sørge for at rikmannens penger går til arvingen, ikke til deg.

Hvis Kongen og lovens makt strekker seg til hva som skjer etter handlingene i dette rommet, er det da et enda sterkere insentiv til å la ham leve.

 

Gåtespoiler i spoiler

 

Gåten er jo i utgangspunktet rent retorisk og stilt for å poengtere at det ikke er noen makt som egentlig betyr noe, når det er han som står med sverdet som bestemmer over liv og død, i den enkle egenskap av å holde et sverd. Hvis man skal begynne å se praktisk på den mener jeg kongen kommer ut best uansett.

 

 

 

Fra ASoFaI:

“The king, the priest, the rich man - who lives and who dies? Who will the swordsman obey? It's a riddle without an answer, or rather, too many answers. All depends on the man with the sword.'

'And yet he is no one,' Varys said. 'He has neither crown nor gold nor favor of the gods, only a piece of pointed steel.'

'That piece of steel is the power of life and death.'

'Just so ... yet if it is the swordsmen who rule us in truth, why we pretend our kings hold the power? Why should a strong man with a sword ever obey a child king like Joffrey, or a wine-sodden oaf like his farther?'

'Because these child kings and druken oafs can call other strong men, with other swords.'

'Then these other swordsmen have the true power. Or do they?Whence came their swords? Why do they obey?' Varys smiled. 'Some say knowledge is power. Some tell us that all power comes from the gods. Others say it derives from law. Yet that day on the steps of Baelor's Sept, our godly High Septon and the lawful Queen Regent and your ever-so-knowledgeable servant were as powerless as any cobbler or cooper in the crowd. Who truly killed Eddard Stark, do you think? Joffrey, who gave the command? Ser Ilyn Payne, who swung the sword? Or ... another?'

Tyrion cocked his head sideways. 'Did you mean to answer your damned riddle, or only to make my head ache worse?'

Varys smiled. 'Here, then. Power resides where men believe it resides. No more no less.'

'So power is a mummer's trick?'

'A shadow on the wall,' Varys murmured, 'yet shadows can kill. And ofttimes a very small man can cast a very large shadow.'

Tyrrion smiled. 'Lord Varys, I am growing strangely fond of you. I may kill you yet, but I think I'd feel sad about it.'

'I will take that as high praise.”

 

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Du kan aldri teste folk i et slikt hypotetisk scenario. De aller færreste er villig til å begå drap når det kommer til stykket, og de som gjør det angrer seg ofte veldig etterpå. Er bare å spørre dem som sitter i fengsel.

 

Hva skulle være motivet ?

Hele greia virker alt for konstruert.

 

Virker vel konstruert fordi den er det? Men hust nå at:

1. Det er en "common sellsword" denne mannen (som er "deg") har drept før, og vil drepe igjen.

2.Hvorvidt du er villig til å faktisk drepe eller ikke, er en ganske uvensentlig del av gåten egentlig.

3. Hvem sa at du ikke kan gå uten å drepe noen?

Lenke til kommentar

Spørsmålet handler om makt, ikke om goder man får av å drepe den ene eller den andre.

 

Ja, selvsagt. Det er derfor det er viktig å finne ut i hva slags fantasiverden vi befinner oss. Kanskje kongen ikke har noe reel makt. Kanskje kongen har mer makt enn penger noen gang kan kjøpe. Derfor baserte jeg svaret mitt på hva slags fantasy-setting jeg har mest erfaring med.

 

Jeg er også klar over at trilemmaet er fra A Song of Ice and Fire, og i det universet sparer jeg i hvert fall kongen ...

 

 

 

La oss tenke oss at dette er vår verden, eller virkeligheten om du vil. Kongen er Kong Harald, og rikingen er John Fredriksen. For min del koker dette ned til hvor mye penger Fredriksen frister meg med. Jeg dreper Harald for en pris, det er det bare å innse. (Dette er "konge uten reel makt"-scenarioet.)

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

<p>I A Song of Ice and Fire-universet så er også gudene en reell trussel, om de enn bare er magiske vesener eller magiske kilder.

 

Dersom man MÅTTE drepe to i den virkelige verden så vil alltid presten dø.

Videre så ville kongen sin makt og løfte være tryggere enn den rike sine penger.

Ingen mengde penger kan kjøpe deg fri fra kongedrap.

 

Kongen har mest reell makt og innflytelse --> Drepe de to andre.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...