Gå til innhold

[Løst] Generell oppgradering av maskinvare

Anbefalte innlegg

Har nå sittet med mer eller mindre samme maskinvare i den stasjonære PC'n min siden 2009, og føler det er på tide med litt utskiftning.

Det jeg har av maskinvare nå er:

[table]

HovedkortGigabyte EX58-UD3R

CPUIntel Core i7 920

CPU-kjølerStock

RAM16 (4x4) GB Corsair XMS3 1333MHz

SystemdiskOCZ Vertex 3 240GB

LagringSeagate Barracuda 7200.12 1TB

GrafikkASUS ATI Radeon HD 4890

PSUBeQuiet Dark Power Pro P7 850W

LydkortCreative SoundBlaster Audigy

SkjermBENQ G2420HDBL (24" 1920x1080)

OptiskSamsung SH-S223Q 22x DVD±RW/RAM

HøytalereLogitech X-530

KabinettAntec Twelve Hundred

[/table]

Det har skjedd mye siden jeg kjøpte maskinvare sist, og jeg har ikke holdt meg helt oppdatert, så jeg føler det er litt mange variabler å ta hensyn til og lurer derfor på om noen kan komme med noen tips.

I utgangspunktet begynner det å bli trangt om plassen på lagringsdisken, samt at jeg kunne tenke meg å sette opp RAID 1 (speiling) før disken tar kvelden. Jeg har tidligere testet ut SW-RAID i Win7, noe jeg fort fant ut at ikke var noe å satse på, Hovedkortet skal støtte RAID 1, men jeg har ikke klart å finne ut hvordan jeg setter det opp.

Hovedkortet har heller ikke SATA III, noe jeg antar at fører til at jeg ikke får utnyttet ytelsen til systemdisken min fullt ut.

Jeg føler også at skjermkortet omsider begynner å henge litt etter, særlig siden det mangler DX11-støtte og HW-tessalation. Jeg ser da at nyere skjermkort i stor grad benytter PCIe 3.0, noe hovedkortet mitt heller ikke har, som jeg igjen regner med at vil føre til at et nytt skjermkort ikke vil kunne yte maks uten nytt hovedkort.

CPU og RAM har jeg i grunn vært helt fornøyd med, kan ikke si jeg har opplevd at noen av dem har vært flaskehals for noe som helst.

CPU'en kjører med bittelitt høyere klokkehastighet enn stock om jeg husker rett, men det er marginalt (typ 2.8GHz i steden for stock 2.67GHz), da jeg ikke har følt noen trang til å eksprimentere med overklokking, samt at jeg bare har stock kjøler.

Dersom jeg skal bytte ut hovedkort regner jeg imidlertid med at CPU også bør/må byttes ut (pga. socket) om jeg skal ha et hovedkort som egner seg for fremtidige utvidelser, eneste preferanser jeg har da er at det bør være Intel.

Selv om jeg ikke har drevet noe med overklokking har jeg lurt på å kjøpe en annen kjøler enn stock, men det er det kanskje ingen grunn til? Har heller ikke sett noe på vannkjøling, er dette noe som burde vurderes for en PC som står på døgnet rundt? Hvordan er det evt. vedlikeholdsmessig? Vifter er jo veldig enkle i form av at det bare er støvfiltre som må rengjøres en gang i blandt.

RAM regner jeg med at vil fungere like fint i alle nye hovedkort, og at det ikke er noen grunn til å bytte ut, med mindre det er noen overraskende stor forskjell ved å gå over på 1600MHz (eller høyere).

Lydkortet trengs kanskje ikke en gang lenger, ettersom hovedkort ser ut til å ha det som trengs innebygget, jeg har bare beholdt det fordi jeg liker innstillingsmulighetene som Creative sitt kontrollpanel tilbyr, og det gir fra seg det jeg trenger av lyd. Regner også med at lydkortet vil fungere fint på alle nye hovedkort.

Kabinett, skjerm, DVD-brenner, høytalere og PSU ser jeg absolutt ingen grunn til å bytte ut.

Kjapt oppsummert har vi da:

- HDD, ser for meg 2x2TB eller 2x3TB i RAID 1 vil holde lenge.

- Hovedkort, noe med SATA III og PCIe 3.0, som jeg ikke trenger å bytte ut igjen på noen år.

- RAID-kontroller, om det anbefales/trengs for å slippe OS-RAID.

- CPU, noe som passer til hovedkortet med lik eller bedre ytelse enn i7 920.

- Skjermkort, har vært fornøyd med AMD så langt, men er åpen for å bytte til nVIDIA om de for tiden har mye bedre produkter.

PC'n står som regel på døgnet rundt, og brukes til å spille, se film/serier (har ikke TV), programmering, og i grunn allt annet man vanligvis bruker en PC til.

Jeg har ikke noe stramt budskjett, men det kan taes utgangspunkt i å ikke bruke mer enn 10'000,- til sammen.

På forhånd takk for alle tips/input, og bare si i fra om det er noe informasjon jeg ikke har fått med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lagde akkurat en liste for en annen tråd men ta en kikk på den her.

Siden du ikke trenger å bytte PSU, OS disk, ram og kabinett (noe jeg er enig i) så kan du tenke på andre alternativer til skjermkort, jeg har desværre ikke peiling på amd skjermkort da jeg alltid har brukt nvidia.

Lenke til kommentar

Jeg lagde akkurat en liste for en annen tråd men ta en kikk på den her.

Siden du ikke trenger å bytte PSU, OS disk, ram og kabinett (noe jeg er enig i) så kan du tenke på andre alternativer til skjermkort, jeg har desværre ikke peiling på amd skjermkort da jeg alltid har brukt nvidia.

Takker for forslagene :)

Er det noen spesiell grunn til at du har valgt en i5 prosessor, uten hyperthreading? Jeg vil jo da gå fra 8 logiske kjerner til 4, selv om hver enkelt kjerne opererer på en høyere klokkehastighet.

Lenke til kommentar

Dette er vel den jeg ville anbefalt deg. Som sagt den andre listen var egentlig ment for en annen en.

Jeg hadde selv heller kjøpt i7 med HT om jeg skulle kjøpt ny prosessor eller om jeg hadde vist noe om det før jeg kjøpte min egen i5 :)

Må forresten nevne at jeg har ikke holdt meg oppdatert på om det er på vei ut noe nytt og bra innenfor data verden siden jeg ikke har planer selv om å kjøpe noe nytt på noen år.

Vist noe som helst av det jeg har lest om den nye typen prosessor til Intel (Haswell) er sant så kan det egentlig være like greit for deg å vente til den er kommet. Fra det jeg har lest så kommer den i år en gang. Skal nevnes at jeg får ikke bekreftet noe av dette med Intel sine sider. Jeg personlig ville ventet siden det ryktes at den nye generasjonen skal bruke LGA 1150 socket.

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Det virket som en noe mer passende liste ja, nok en gang takk for forslagene :)

Men jeg føler kanskje ikke jeg har fått noen særlige svar på ting jeg har spurt etter, som for eksempel hvor nødvendig det er å kjøpe en heftig CPU-kjøler for å bytte ut stock når jeg ikke skal drive noe særlig med overklokking.

Ser også at det ikke er valgt noen RAID-kontroller, er dette fordi det hovedkortet som er valgt har en innebygget kontroller (SW eller HW), som fungerer mer enn godt nok for hvermansen?

Beklager om det ikke kommer godt nok frem i den første posten min at jeg er interessert i tilleggsinfo/begrunnelser for slike valg :)

Vist noe som helst av det jeg har lest om den nye typen prosessor til Intel (Haswell) er sant så kan det egentlig være like greit for deg å vente til den er kommet. Fra det jeg har lest så kommer den i år en gang. Skal nevnes at jeg får ikke bekreftet noe av dette med Intel sine sider. Jeg personlig ville ventet siden det ryktes at den nye generasjonen skal bruke LGA 1150 socket.

Her må jeg si jeg lurer litt på hva du har lest om Haswell og hvor. Det jeg kunne finne ut etter noen google-søk var at det den ikke medbringer noen særlige forbedringer utenom muligens litt mindre varmeutvikling og litt høyere klokkehastighet, samt forbedret integrert grafikk. Det sistnevnte er jo helt likegyldig om jeg skal ha et heftig grafikkort i tillegg?

Og at dette skal slippes i Juni, kan ikke se for meg at det er noe jeg ønsker å vente på, da jeg som sagt allerede er fornøyd med ytelsen på i7 920, og det er jo alltid noe nytt om noen måneder innen dataverden.

Lenke til kommentar

Du uttrykket deg ganske bra i første post og det er jeg som bare ikke har følgt helt med og satt meg den tanken at du burde overklokke for det rett og slett er så vanlig nå til dags :p

RAID kontroller må jeg dessverre bare si at jeg har null niks peiling på og venter faktisk på 4 hdd's som jeg skal sette i raid selv uten ett kort så er ganske spendt der.

Å kjøpe den CPU-kjøleren er kanskje ikke nødvendig for deg men jeg rett og slett syntes om man bruker en pc til litt tunge eller mange ting så bør man overklokke litt bare for at det skal være verdt pengene. (er noe gjerrig og liker å dra ut alt jeg kan av ting så det er bedre over en lengre periode)

Jeg har egentlig veldig lite peiling på noe annet enn 3rd gen i5 og i7. Så det er sikkert mange fine alternativer der ute som passer for deg men jeg kan i alle fall si litt om hvorfor jeg føler visse av disse deler kanskje er greit for deg vis du ikke har planer om å overklokke, og bare sette sammen pc'n.

Men da må jeg nesten spørre før jeg forslår noe mer. Hva skal pc'n brukes til?

Tidligere har jeg egentlig gått ut ifra at du vil kanskje ha noe som er ekstremt bra, men vis det ikke er tilfelle så må jeg nesten vite hva du gjør. Hvilke spill spiller du, hvilke program bruker du? Ikke noe poeng i å nevne alt, bare det du spiller og bruker av programmer som er tyngst.

Det jeg mener å fårstå nå er at du vil ha: Ha en pc som er helt ok nå og har mulighet for å bli oppgradert senere. Hvis det er tilfelle er altså hovedkortet det du må fokusere på.

Oppgradert liste over deler til en god pc som ikke er mulig og overklokke. (GPU kan overklokkes). Men atter en gang må jeg bare si at jeg har ikke peiling på Raid kontrollere men vet at det anbefales i mange tilfeller. Jeg ser ikke poenget med ett raid kontroller kort i en vanlig pc da de fleste hovedkort nå til dags har greit nok innebygd.

NB: Ligger 2 skjermkort der så du kan se selv da begge 680 kanskje er overkill for deg så er det ikke så mye som skiller i pris.

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Du uttrykket deg ganske bra i første post og det er jeg som bare ikke har følgt helt med og satt meg den tanken at du burde overklokke for det rett og slett er så vanlig nå til dags :p

RAID kontroller må jeg dessverre bare si at jeg har null niks peiling på og venter faktisk på 4 hdd's som jeg skal sette i raid selv uten ett kort så er ganske spendt der.

Å kjøpe den CPU-kjøleren er kanskje ikke nødvendig for deg men jeg rett og slett syntes om man bruker en pc til litt tunge eller mange ting så bør man overklokke litt bare for at det skal være verdt pengene. (er noe gjerrig og liker å dra ut alt jeg kan av ting så det er bedre over en lengre periode)

Jeg har egentlig veldig lite peiling på noe annet enn 3rd gen i5 og i7. Så det er sikkert mange fine alternativer der ute som passer for deg men jeg kan i alle fall si litt om hvorfor jeg føler visse av disse deler kanskje er greit for deg vis du ikke har planer om å overklokke, og bare sette sammen pc'n.

Men da må jeg nesten spørre før jeg forslår noe mer. Hva skal pc'n brukes til?

Tidligere har jeg egentlig gått ut ifra at du vil kanskje ha noe som er ekstremt bra, men vis det ikke er tilfelle så må jeg nesten vite hva du gjør. Hvilke spill spiller du, hvilke program bruker du? Ikke noe poeng i å nevne alt, bare det du spiller og bruker av programmer som er tyngst.

Det jeg mener å fårstå nå er at du vil ha: Ha en pc som er helt ok nå og har mulighet for å bli oppgradert senere. Hvis det er tilfelle er altså hovedkortet det du må fokusere på.

Oppgradert liste over deler til en god pc som ikke er mulig og overklokke. (GPU kan overklokkes). Men atter en gang må jeg bare si at jeg har ikke peiling på Raid kontrollere men vet at det anbefales i mange tilfeller. Jeg ser ikke poenget med ett raid kontroller kort i en vanlig pc da de fleste hovedkort nå til dags har greit nok innebygd.

NB: Ligger 2 skjermkort der så du kan se selv da begge 680 kanskje er overkill for deg så er det ikke så mye som skiller i pris.

Pc'n skal som sagt brukes til spilling, programmering, filmtitting og generellt alt annet man kan bruke en PC til, bland spillene jeg spiller finner man bl.a. Crysis-serien, Need for Speed-serien, XCOM, HAWX og Minecraft, så det kan egentlig være greit med en PC som ikke egentlig har problemer med å kjøre alle spill på markedet i dag.

Etter å ha sett på forslagene dine tenker jeg imidlertid at jeg kan ta meg helt og holdent av grafikkort og evt. overklokking av CPU med bedre kjøler selv.

Det jeg er mest interessert i, og ønsker å "legge mest penger i", er et hovedkort som jeg ikke trenger å bytte ut igjen på mange år. Slik sett ser jeg det som heldig at PCI express 3.0, SATA III og USB 3.0 er relativt nytt, og de ser ut til å skulle kunne holde for en god stund fremover (kanskje med unntak av SATA III hastigheten for SSD-disker).

Om det du sier om at RAID man finner på dagens hovedkort er godt nok til RAID 1 for hvermannsen, så tror jeg nok heller ikke at dette er noen prioritet, jeg får heller kikke på RAID-drivere seinere om jeg føler det trengs.

I harddiskvalget tror jeg at jeg skal følge forslaget ditt.

Når det gjelder CPU så tror jeg nok jeg kommer til å gå for en Intel Core i7 3770K, å gå ned til i5 er absolutt ikke et alternativ.

Med andre ord trenger jeg et hovedkort med 1155 socket, vil du da si at det du har valgt ut (jeg ser du holdt deg til det samme i alle listene) er det mest aktuelle på markedet?

Beklager for det seine svaret, og takker så mye for all hjelpen :)

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at jeg kan veldig mye mindre om hovedkort enn det jeg trodde :p

Her er en del hovedkort som ble testet i fjor om du ikke har noe problem med engelsk.

I følge Hardware.no sine anbefalinger gjort i desember i fjor (se her) så anbefaler de ett Z77 og H77 chipset til alle som skal gå for LGA1155 Ivy bridge. Deres test av Asus P8Z77-V Pro kan du se her.

Siden jeg ikke orker og lese om alle hovedkort, og det bitte lille jeg kan handler mest om overklokke vennlige pc deler, tenker jeg det er best at du kikker på de linkene :p

Jeg har hatt gigabyte i mange år men har gått over til asus nå, men de og msi har alle gode hovedkort.

Sørg for at det er minst Z77 eller H77 chip hovedkort og kikk på reviews og tester så tar det ikke lange tiden for deg. Mitt Asus P8Z68-V Pro Gen/3 gikk i dassen når jeg flashet for 2 uker siden, nå fikk jeg ett Asus Sabertooth Z77 som erstatning noe jeg er veldig fornøyd med siden det er både overklokk vennlig, ser noe greit ut, lettere å rengjøre, nyere og rett og slett gjør at jeg slipper å tenke på oppgradering av hovedkort på en stund. (om ikke jeg skulle gå helt gal igjen og kjøpe meg en ny pc lenge før jeg trenger)

Skal nevnes at jeg var dum og leste ikke før jeg kjøpte pc i fjor, så når en kamerat anbefalte de delene jeg har (sitter med i5 2500K cpu) så tenkte jeg bare ok.

Det jeg ikke tenkte stort over er at mitt bruk av pc er både større og mer krevende enn min kamerat sitt så jeg har vært noe frustrert til tider. Spesielt sånn som nå når jeg leser en del og finner ut at det er så mange bedre ting jeg kunne kjøpt som ikke ville kostet meg noe særlig mer.

Beste er å skreddersy sin egen pc med å vite nøyaktig hva du skal bruke den til og hva det krever, så lese om hver eneste del om de passer til ditt bruk.

Min cpu feks (i5 2500K) og mitt hovedkort (P8Z68-V Pro Gen/3) var perfekt for gamere som overklokket. Men noe dårligere til tunge video, bilde og lyd redigerings programmer, noe jeg har lekt med de siste par åra.

EDIT: Leste noen produktsandmeldinger på komplett.no om Asus Sabertooth Z77.

Beste hovedkortet på markedet!

02/10/2012 Anmelder: The Nvidia Hardcore

Jeg vil si dette hovedkortet er det beste! Kjører dette med i7-3770k, 2x 680, 16gb ram, 3 hdd'er 1 ssd og en Noctua D14 cpu kjøler!

Kjører som en drøm! :D

Jeg har ikke peiling på hva han bruker pc'n til men med det setupet der må det være ganske tungt :p

Endret av Kman3107
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler en RAID kontroller fra Areca. Nextron eller Digital Impuls har dette. Hør med Nextron hvilke modell dem anbefaler, da hverken har listet siste modell på webben.

Jeg vil legge til at dette er hovedsakelig server-kontrollere, og fungerer deretter. Fordelen med disse er at krasjer en kontroller, så kan du ta hvilke som helst annen Areca kontroller og plugge til for å få dataen tilbake. Du er ikke avhengig av modell, årgang etc. som de billigere kontrollerne er avhengig av.

Lenke til kommentar

Da blir det til at jeg går for (Hovedkort) Asus P8Z77-V Pro, (Prosessor) Intel Core i7 3770K, (Harddisk) 2x Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB.

Av skjermkort ender jeg nok opp med et Radeon HD7970, uten at jeg har klart å bestemme meg for produsent enda.

RAID kontroller tror jeg kanskje at blir litt overkill til mitt bruk, jeg skal i allefall prøve ut den kontrolleren som sitter på hovedkortet før jeg vurderer noe ekstra her (og i så fall skal jeg huske å kikke på Areca).

Takker for all hjelpen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...