Gå til innhold

Er den varmskjært?


Anbefalte innlegg

Nærmer seg vår, og min største bekymring er at min 30 hk Mariner 2007-modell (2-takt, 2 sylindre) døde på siste tur ifjor. Har prøvd å starte den i garasjen flere ganger uten hell.

Dette har skjedd:

- 2011 lå motoren under saltvann i en halvtime. Jeg fikk den på land, og gjorde alt etter boka etter slike hendelser. Startet uten problemer dagen etter.

- 2012 merket jeg at jeg måtte bruke max turtall for å få start på den. Funket ellers bra, bortsett fra at båten hadde mistet 3-4 knop i toppfart.

En dag merket jeg at kjølestrålen var borte. Men kjørte på max allikavel (ikke spør). Da døde den, og jeg måtte vente i en time før jeg fikk start igjen. Nå var kjølestrålen kommet tilbake.

Etter dette ble motoren verre og verre. Ble tungstartet og jeg mistet ytterligere 2 knop.

En dag stoppet den helt, og jeg måtte ro meg i land. Tok den da opp og prøvde å starte den flere ganger i garasjen.

Noen ganger så smeller det kraftig fra eksoshullet. Ellers er den død.

Når jeg drar i snora, så virket det som at den har fått en annen "motstand" når jeg drar. Det er gnist på begge pluggene, og bensintilførselen er OK.

Er den varmskjært? Har DU svaret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er store muligheter for det, når motoren går for varm vil metallet utvide seg og man får feil toleranser, det igjen gir mer varmgang i lager og sylindrer som igjen medfører større slitasje. Det at motoren starter etter en time indikerer på at motoren har fått kjølt seg ned og toleransene er blitt mer akseptable, men motoren har sannsynligvis fått varig skade.

 

Du kan sjekke kompresjon i sylindrene, enten ved og levere motoren til et verksted eller kjøpe en kompesjonsmåler hos biltema. Du kan også skru ut pluggene og stikke inn en skrutrekker, hvis den ikke leer seg når du forsiktig vrir svinghjulet begge veier er det slark i veivakselen "rådebank", det skal være null toleranse, når du vrir svinghjulet skal skrutrekkeren følge med når den har kontakt med stemplene uten slark. Du kan også teste med en lykt og se inn i plugghullet når stemplet er på topp, stemplet skal følge svinghjulet uten slark.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...