Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Linksys E4200 og 100/100 fiber problemer

Anbefalte innlegg

Hei!

Har litt problemer med og oppnå full hastighet på fibernettet mitt med Linksys E4200. Kjører jeg speedometer.altibox.no eller andre tester ligger nedlastning mellom 90-100 mbits med opplastningen kjører maks på + - 50 mbits.

Jeg har prøvd og leke litt med QoS innstillinger uten hell. Det er kablet nettverk vi snakker om. En av tingene jeg har lest litt rundt om er at man kan stille inn limit for opplastningskapasitet på QoS manuellt, men da bør denne stilles 2-3 ganger hastigheten man ønsker og oppnå, men dette er jo et problem siden man maksimalt kan stille inn 120mbits her.

Jeg var version 1, og jeg oppdaterte til nyeste firmware idag uten at det hjalp noe, syntes nesten det gjorde ting værre, hehe.

Det skal sies at jeg har prøvd et program for å teste kapasiteten til linja, samt og koble meg direkte til modem og da får jeg hastigheten jeg skal ha. Så problemet ligger helt klart i Linksysen.

Noen forslag og synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Rudde93. Jeg har samme router/revisjon med original FW, på ei 60/60 linje. Jeg oppnår 60 ned og 70-75 opp. Gjorde forsøk med QoS, men det ble mye tull. Erfarte blant annet at overføringshastighet mellom maskiner på lokalnettet falt mye.

Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd uten QoS uten hell, men skal prøve litt mer når jeg kommer hjem. Mener faktisk jeg husker det ble bare krøll uten det. Andre synspunkter?

Trodde E4200 skulle være noe av det beste på forbruker-markedet.

Lenke til kommentar

Er på jobb nå så får ikke prøvd, men er ganske sikker på at problemet vedvarte eller var værre uten QoS, hvor kan problemet ligge da? Jeg får jo 100mbit nesten ned, så tydelig at problemet ikke ligger i kapasitet på routeren.

Lenke til kommentar

Er hjemmesentralen i bridge mode?

Hva slags resultater får du direktekoblet i bridge mode utenom ruter?

QoS vil heller strupe enn gir noe bedre hastighet. Da den trenger 10% overhead minst for å kunne balansere trafikk.

QoS funksjon i rutere er ikke noe bra, erfaringsmessig.

Ruteren kan ha kapsitetsproblemer selv om download går bra, man ser gjerne problemet på upload.

Lenke til kommentar

Okey nå har jeg prøvd litt til her.

Får 90/40 med QoS av. Også får jeg 90/3.5 med QoS på auto. Med QoS satt til manuellt 120mbit upload får jeg 90/38.

Kanskje jeg skal prøve og gå tilbake til orginal FW, synes nesten det ble værre når jeg oppgraderte, var ganske sikker på at jeg hadde rundt 55mbit opp før det.

Noen andre tanker? KUDOS til de som kan løse denne!

Lenke til kommentar

Har du andre enheter tilkoblet når du tester (kablet eller wi/fi)?

Har du Gbit både mellom PC - Router og Router - Modem? (kan sjekkes inne på routeren).

Har du prøvd med andre kabler?

Litt merkelig at du får såpass dårlige resultater.

EDIT: Prøv Tptest fra tptest.se (versjon 5). Last den ned, installer og start program. Ikke start test, men velg "arkiv" og "rapport". Prøv både direkte mot modemet og gjennom Linksysen. Når du tester gjennom Linksysen, sørg for at ingen andre enheter er tilkoblet. Unngå også å ha noe oppe på maskina som kan bruke nett under begge testene. Tar noen minutter å kjøre en slik test.

Etter testene kan du sammenligne resultatene, eventuelt legge de ut her.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Hei! Har testet Tptest 5 nå, men så ut til at jeg nesten fikk dårligere resultater der. Kan legge ved testresultater direkte tilkoblet bridget modem.

http://www.scribd.co...TPTest5-Rapport

Andre ting som kan hjelpe? DMZ? Statisk ip istedenfor dynamisk? Prøvde også skru av brannmur i linksysen uten at dette ga nevneverdige ytelsesforbedringer.

Må da være mulig å kjøre 100mbit kablet igjennom en av de bedre forbrukerrouterne?

Hadde Gbit mellom pc og router, og 10/100 mellom router og modem så det ut til.

Endret av djplaya
Lenke til kommentar

Jeg hadde tilsvarende problem med å utnytte min 70/10 linje med linksys wagn320. Jeg søkte litt rundt, og fant ut at slike forbrukerroutere gjerne funger fint som et AP, men at de sliter når båndbredden blir i størrelsesorden vi snakker om her.

Jeg leitet litt rundt på siden http://www.smallnetbuilder.com/ , og der har de gnaske gode reviews av firmware. Jeg endte dog opp med å kjøpe en USG20 firewall, og når linksysen min kun er oppsatt som et AP, så får jeg maks ut av linjen. Kan jo evt. lete litt på den siden, og se om du finner noen tips. Virker som de har god kompetanse der.

Lenke til kommentar

Hei! Har testet Tptest 5 nå, men så ut til at jeg nesten fikk dårligere resultater der. Kan legge ved testresultater direkte tilkoblet bridget modem.

http://www.scribd.co...TPTest5-Rapport

Andre ting som kan hjelpe? DMZ? Statisk ip istedenfor dynamisk? Prøvde også skru av brannmur i linksysen uten at dette ga nevneverdige ytelsesforbedringer.

Må da være mulig å kjøre 100mbit kablet igjennom en av de bedre forbrukerrouterne?

Hadde Gbit mellom pc og router, og 10/100 mellom router og modem så det ut til.

Du har noe rart med oppsettet ditt. En haug med tunellkort :hmm:

Var disse resultatene direkte tilkoblet? I så fall er det alt for lavt. Hva med gjennom router?

Lenke til kommentar

De tunellkortene er sikkert i modemet? Ja, mener de resultatene var direkte tilkoblet. Men får jo veldig god hastighet direkte tilkoblet modemet.

Igjennom router blir resultatet stort sett det samme. Men kan prøve og laste opp begge testfiler på nytt etterpå for sammenligning.

Lenke til kommentar

Har du Win7? Prøv å klikk på ikonet for trådløst nett, "åpne nettverk og delingssenter", "endre innstillinger for nettverkskort". Ligger det mye rart der?

En annen ting jeg legger merke til er at du har bare 10/100 mellom router og modem. Kan det være kabelrelatert, eller har modemet ditt bare 100 Mbit? Er det et gammelt modem?

Ellers skal tptest være en god test, og brukes som feilsøking av min ISP (Signal bredband, men er nok egentlig samme som deg). Med disse resultatene direkte tilkoblet modem hadde jeg kontaktet leverandøren, men først forsikret meg om at alt var rett på maskina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...