Gå til innhold

Hvilke temperaturer skal jeg gå etter?

Anbefalte innlegg

Hei, er litt forvirret når det gjelder CPU temperaturer, er det CPU cores og CPU package jeg skal gå etter, eller den som bare heter CPU?

Her er bilde etter 15 min i Prime95 med [email protected]:

qrpTcQL.png

Som du ser er det 20 grader forskjell på temperaturene. Når man sier at burde ligge under 75 grader, går man da etter høyeste CPU core tempen eller den som bare heter CPU?

Endret av RemiM2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stock kjøler dekker 75% av cpu maks og er hele useless til OC.

Det kan hende noen følere er under kjøleren ved core og 50 stemmer, men så kan følere under varmesprederen som ikke dekkes av kjøleren være 70 som også stemmer.

Stock kjøler går som el-retur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, er litt forvirret når det gjelder CPU temperaturer, er det CPU cores og CPU package jeg skal gå etter, eller den som bare heter CPU?

Her er bilde etter 15 min i Prime95 med [email protected]:

qrpTcQL.png

Som du ser er det 20 grader forskjell på temperaturene. Når man sier at burde ligge under 75 grader, går man da etter høyeste CPU core tempen eller den som bare heter CPU?

Du skal se på den som heter cpu core #1 osv.

Lenke til kommentar

Som en generell regel så er det greit å se på den høyeste temperaturen, for det er den som viser hvor det er varmest i prosessoren, og der det er mest kritisk.

På samme måte som at du kan måle temperaturen på huden din og få en liten indikasjon på temperaturen i kroppen din. Men til syvende og sist så er det alltid din indre kjernetemperatur som er viktig å holde til normalverdier, og det samme med prosessoren. Det er her all "morroa" blir skapt, og her utregningene finner sted.

70 grader er helt ok temp, men ikke særlig mye margin på å overklokke. Om du kun skal øke frekvensen litt, så er nok dette fult mulig så lenge du holder et godt øye med temperaturen, og husker å deaktivere automatisk justering av spenning. Da vil du kunne få en liten ytelsesboost uten særlig stor effektøkning.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...