Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Faraomaur i leilighet.. ingen hjelp fra styreleder!

Theod

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig flyttet inn i en selveid leilighet. Leiligheten går vegg i vegg med naboer og det er et sameie. Slik jeg har forstått det, er sameiet her alt som foregår på utsiden av leilighetene.

2-3 dager etter at det ble satt inn varmtvannsbereder så fant jeg verdens minste maur under vasken. Varmtvannsberederen er rett ved siden av vasken. Etter litt rask googling kom jeg frem til at det muligens kunne være faraomaur, og de kommer fra østlige land (thailand, etc.).

Jeg stakk på jernia og kjøpte maurlokkere som jeg satt ut under vasken, men etter en ukes tid var det tydelig at faraomauren hadde ingen interesse av lokkerene. Skjærefjøla jeg bruker til å skjære opp kyllingfilèen, derimot, var dem veldig interessert i.

Det hele endte med at jeg la meg i nederlag, og bestilte en skadedyrkontrollør på gratis befaring. Han la straks merke til at det var faraomaur før han i det hele tatt så èn, og kunne si med trygghet at dette var en av de verste maurene å håndtere, samt bli kvitt. Sammen gikk vi til naboen for en rask befaring, og han så at dem var der i tillegg. Jeg har naboer under meg i tillegg, og han var veldig interessert i å ta en titt der og. I underetasjen er det 3 leiligheter, og et vaskeri. Vi forsøkte å ringe på, men ingen av dem åpnet døren. Han ba om nummer til styreleder og ringte formannen. Formann sa dette var en bekostning beboere måtte ta seg av, men var ikke helt sikker, så han måtte høre nærmere med advokaten sin.

Ut av det hele fikk jeg inntrykket av at dette blir et prosjekt som kun står på meg. Jeg har ingenting i mot at jeg blir nødt til å betale min andel for å kvitte meg med dem i min leilighet, men som kontrolløren sa, så vil dem bare komme tilbake frem til alle har kvittet seg med dem.

Er det slik å forstå at dersom naboene har skadedyr som påvirker meg, så må jeg trå til for å bli kvitt deres skadedyr? Må jeg betale for alt sammen dersom dem er uinteressert?

Holder det ikke med at jeg kvitter meg med mine, så får de andre pålegg om å kvitte seg med sine? Jeg vil også nevne at jeg har en god tone med styreleder, og han virker som en hyggelig kar.

Endret av Theod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker jo fornuftig at alle tar sin andel. Det som kan være utslagsgivende er jo kostnad og hvor lang tid det tar samt om man kan være i leiligheten eller næringslokalet mens jobben pågår.

Jeg har selv noen små svarte maur i min leilighet, men det er ikke noe som utvikler seg og noen få jeg ser av og til plager meg ikke. Ikke biter dem heller.

Selv om alle blir kvitt disse maurene innvendig, så fjernes ikke problemet før alt ute også er borte, ellers må du hermetisk lukke leiligheten din eller gå igjennom som en hauk og tette og filtrere alle steder mauren kan komme seg inn. Lykke til med den jobben.

Lenke til kommentar

Hei, det første du må gjøre er å sjekke om dette dekkes av A) Din innboforsikring eller B) sameiets bygningsforsikring. Det første kan ditt forsikringsselskap svare på, sistnevnte kan sannsynligvis styreleder finne ut av, eventuelt sameiets forretningsfører e.l.

Det er litt forskjell på hva som dekkes av de ulike forsikringene, men det er absolutt verdt å sjekke. Det som er greit å vite når det gjelder forsikringssaker i sameier og borettslag er at man gjerne forholder seg til HVA som er forsikret, og ikke så mye HVEM som er årsaken til skaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...