w0nderCHiN Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Hei! Lurte på om det var noen som hadde noen negative erfaringer med SLI eller CrossfireX oppsett? Vet ikke om jeg skal vente til en ny gen eller skaffe meg et ekstra skjermkort? Trenger nyttige råd og tips! Lenke til kommentar
tommytoa Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Hva har du fra før da? Lenke til kommentar
w0nderCHiN Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 GTX670 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Ønsker du mer ytelse i spill, eller er det snakk om "fremtidssikring"? Negative erfaringer med CFX og SLI er det flust av. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) SLI/CF er en helt fin metode for å skaffe seg høyere ytelse i spill som maskinen sliter med, men krever at du har noe ekstra å gå på rent strømmessig fra PSU. Om du går fra forholdsvis lav ytelse (30-40 FPS kanskje) og så setter i et ekstra skjermkort, og ender opp med å få rundt 60 FPS så er det masse å tjene. Er målet derimot å få enda smoothere opplevelse når opplevelsen allerede er ganske bra (kanskje 80-90 FPS), så vil litt ekstra microstutter føre til at opplevelsen ikke nødvendigvis blir så mye bedre. Akkurat hvor mye plaget man blir kommer litt opp til deg, og litt tilfeldig valg av GPU. Noen klarer seg veldig bra, andre ikke fullt så bra. Så det blir veldig opp til hvordan systemet ditt funker og hva du skal spille. F.eks så er Crysis et spill du vil tjene voldsomt med SLI, da ytelsen rett og slett ikke blir bra nok uansett hvor mye du slenger på. Personlig har jeg bare gode opplevelser med SLI, og pleier som regel å kjøpe et topp-kort, hoppe over en serie, hvor jeg bare øker ytelsen med enda et kort, og venter så helt til ytelsen blir hentet igjen av en neste generasjon enkeltkjerne toppkort. Og positive erfaringer med SLI er det også flust av. Det er dog en tendens til at det er noen få på forumet som liker å skrike veldig høyt om hvor fælt de har hatt det. Mange ganger fordi de ikke helt har vært innenforstått med hva de går til, og hva de kan forvente. Samt en liten dose uflaks, som kan skje uansett konfigurasjon. Kan sies at jeg har brukt SLI helt siden det ble lansert i 2004. Endret 5. mars 2013 av Andrull 1 Lenke til kommentar
w0nderCHiN Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Nå holder gtx670 egentlig god stand i nesten alle moderne spill. Testet nettopp Crysis 3 og det kan nesten kjøres på fullt med 50+ FPS mEN både og for å svare på spørsmålet ditt Har du noen saftige historier btw da om SLI? Så du har ingen negativer erfaringer med SLI Andrull? Takk for svar btw:) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Er jo ganske morro å fortsatt kunne spille de fleste moderne spill, tross for at jeg nå ikke har oppgradert PCen i nevneverdig grad på nesten 3 år. Det ene GTX 480'en fik jeg for en slikk og ingenting fordi det var på vei ut. Fortsatt så gir riggen meg bedre ytelse enn noe GTX 680, og microstutter har jeg ikke merket på år og dag. Det er selvsagt en liten vanesak, selv om jeg ikke kan si jeg merket så mye i starten heller. Enda en fordel er om du kjøper ekstra skjermkort på bruktmarkedet. Da kan du gjøre veldig gode kjøp på "semi-gamle" skjermkort, og få ytelsen til en dyrt toppkort som f.eks Titan. Endret 5. mars 2013 av Andrull Lenke til kommentar
w0nderCHiN Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Ok skjønner, takk for tipsene! Men hva er egentlig "microstutter"? Er ikke så inne i alle fagbegrepene med SLI Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Microstutter FAQ Kort fortalt vil FRAPS fortelle deg at du får 60 fps, men du som spiller vil oppleve det som om det er 30 fps. Lenke til kommentar
w0nderCHiN Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Og det kan hende med SLI oppsett, at det "bugger! seg? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Ok skjønner, takk for tipsene! Men hva er egentlig "microstutter"? Er ikke så inne i alle fagbegrepene med SLI Enkelt sagt at ytelsen kan være mer ujevn, men da i veldig korte intervaller, slik at FPS'en vil bli sett på som konstant. Det finnes teknikker for å unngå dette, som ved å la hvert skjermkort rendre hver halvdel av skjermen, dog vil du få samme effekt som skjer om du ikke bruker V-sync. Bruker du ikke V-Sync til vanlig (V-sync låser FPS til 60 eller til 30 om PCen ikke klarer 60) Tipper ikke du gjør det til vanlig, og da er du sannsynlig vant med det fra før av. Alternativt at du kjører med V-sync på, men at spillet har høy nok ytelse til at FPS'en ligger godt over 60, slik at den alltid er stabil. Da vil du bli kvitt både microstutter og tearing, og samtidig få en mer stabil opplevelse enn med ett kort. Og det kan hende med SLI oppsett, at det "bugger! seg? Hva tenker du med "bugger seg"? Bugs kan skje uansett oppsett, selv om det er litt mer som kreves av driveren på SLI-oppsett. Lenke til kommentar
w0nderCHiN Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Ok! Nei pleier ikke å bruke Vsync, synes det er like greit å ha det av så er man "sikret" Men finnes det noen "alvorlige eksempler" med SLI, som kortslutning eller noe lignende for eksempel? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Ok! Nei pleier ikke å bruke Vsync, synes det er like greit å ha det av så er man "sikret" Men finnes det noen "alvorlige eksempler" med SLI, som kortslutning eller noe lignende for eksempel? Nei. SLI har ingenting å gjøre med slike katastrofale hendelser. Nærmeste du kommer er egentlig det motsatte. Hadde et kort som var ustabilt alene, men om det hadde en annen "master"-GPU så ble den stabil nok til at den til og med tålte overklokking. Merkverdig nok. Endret 5. mars 2013 av Andrull Lenke til kommentar
w0nderCHiN Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Men hvorfor er det noen da som advarer sterkt mot SLI? Eller arni90 som sier at det finnes flust av negative erfaringer med et slikt oppsett? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Flust var vel å dra den litt langt. Og de som har hatt problemer har en tendens til å skrike ganske høyt. CF/SLI VS Enkeltkjerne er nærmest en fan-war, og dermed kan du forvente en shitstorm som kommer din vei, bare vent. Ellers må du huske på at de som kjører SLI/CF gjerne er ganske interesserte, som ikke er særlig glad i selv små problemer. Det kan være at de må vente noen dager eller uker før et nytt spill får SLI-profilen i driveren (sjelden med AAA-spill at det tar særlig lang tid, mens de spill med åpen Beta som regel har driver ute lenge før det blir publisert). Eller det kan være at spillet ikke enda har blitt optimalisert for SLI/CF (f. eks teksturfeil) om det ikke har kommet ut noen ny driver/oppdatering for spillet. Det er ikke til å skyve under en stol at spillutviklere fokuserer mest på å løse bugs i enkeltkjerne-oppsett først osv. Generelt lite problem i dag dog. Og så har du Microstuttering som er den store pølsa som klages opp i skyene. Du har noen ytterst få som har ment at hele oppsettet har vært ustabilt, eller rett og slett maskinvaretrøbbel, men de tilfellene jeg kan huske så var det snakk om CF, og ikke SLI, og i det hele og store så kunne dette like godt ha skjedd vanlige enkeltkjerne-oppsett. Og så har du de som klager på mye støy og varme, men det er da som oftest dobbelkjerne-skjermkort og ikke tilfelle hos deg. (selv om tempen selvsagt vil gå litt opp) Lenke til kommentar
War Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 De advarer ikke imot, de er bare misunnelig. Tipper de mener helt nye oppsett, kjøp heller ett 680 en 2x 660. Jeg ser på det som en grei måte å kjøpe ett billig kort til av det man har før man oppgraderer til ett nytt kort igjen. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Men hvorfor er det noen da som advarer sterkt mot SLI? Eller arni90 som sier at det finnes flust av negative erfaringer med et slikt oppsett? Driverstøtte er alfa-omega, det skjer litt for ofte at nye spill ikke er støttet av drivere. Microstutter er fantastisk irriterende når det merkes. Du får ofte følelsen av at oppsettet ikke fungerer optimalt, og det er lett å irritere seg over dette. Enkelte spill får grafiske feil med SLI/CFX aktivert, som flimrende vinduer og andre objekter. Enkelte spill fungerer ikke med CFX/SLI. Om du er forberedt på at maskinen din vil oftere ha problemer med SLI vil opplevelsen være bra, om du forventer at det vil bli færre problemer når du legger inn et ekstra skjermkort vil du bli svært skuffet. 1 Lenke til kommentar
w0nderCHiN Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2013 Ok, skjønner! Takk for svar alle sammen, tror jeg er fornøyd nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå