Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Heisann.. Håper det er noen der ute som kan komme med noen tips til særemnet mitt.

Har valgt som problemstilling "Hvordan skildrer Ingvar Ambjørnsen "outsiderne" i samfunnet?"

Bøkene jeg har valgt er "Hvite Niggere" og "Den siste revejakta"

Any pointers?

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville begynt med å lese bøkene. Først leser du dem. Så leser du problemstillingen du har valgt. Så leser du bøkene igjen, og gjør notater om hvordan forfatteren skildrer "outsiderene" i samfunnet.

Etterpå går du gjennom notatene dine og begynner å skrive på særemnet ditt. Mens du skriver, slår du stadig opp i kildene (bøkene du har valgt), for å dobbeltsjekke at du har tenkt rett.

Lenke til kommentar

1. Viktig at du har en del sitater som underbygger det du sier(Svært viktig!).

2. Hold deg unna Daria.no etc.

3. Struktur

• Presenter problemstilling
  • Presenter forfatter
  • Presenter bøkene
  • Handlings-referat fra bøkene
  • Analysen(den desidert lengste delen, altså hoveddelen)
  • Oppsummering/konklusjon

Når det er sagt så kan det være lurt å velge en bredere problemstilling :)

Edit: Har en ppt som kan gi deg inspirasjon, og som Mathos sa, send en PM med mail hvis du er interessert ;)

Det skal også sies at det er svært lurt å gjennomgå presentasjonen på forhånd, slik at du treffer tid etc. Min presentasjon var på 30 minutter(5 minutter for mye), veldig unødvendig å få trekk på den måten. Det er også svært viktig at du kan det du snakker om, eneste støtten kan være for eksempel en ppt(de fleste lærere forguder det nå til dags).

Endret av Snoskred
Lenke til kommentar

Jeg skrev mer eller mindre nøyaktig det samme særemnet som deg i 2009. Min problemstilling var riktignok "Hvorfor søker hovedpersonene i bøkene et liv utenfor normalen?".

Har mistet det ferdige særemnet, men hvis du sender meg PM med mail kan jeg sende et (veldig) tidlig førsteutkast som kanskje gir deg noen ideer.

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...