Gå til innhold

Svensk universitet kaster Linux på dør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

klassisk utvikling av diskusjonen om et slikt emne

Meget klassisk ja.

Forøvrig morsomt at norskgoy først argumenterer for at man burde kaste Linux på dør fordi det ikke er relevant for produksjonsleddet, og at Linux bare en en "greie" fra IT-avdelingen for å heve sin egen viktighet - og så når det endelig går opp for ham at Linux *ER* viktig for produksjonleddet (her: forskning og utdanning innen realfag, som er omtrent like Linux-dominert som design er Apple-dominert), så bytter han argument til at det er så vanskelig for IT-avdelingen å skaffe seg kompetanse innen Linux, slik at Windows blir mye bedre for IT-avdelingen som slippe å skaffe seg (anntatt dyr) Linux-kompetanse.

Uansett er denne diskusjonen meningsløs så lenge vi ikke vet om det handler om servere (innlogging/fil: who cares hva det kjører på bortsett fra IT og økonomi, mail: Exhange=pain for brukerne, regneclustere=Linux dra hjem) eller klienter (her trenger man sansynligvis begge deler - Windows for skrivemaskinfunksjoner og enkelte spesialprogrammer for administrasjon*, enkelte studenter, og gamle professorer, Linux for studenter og forskere som utvikler egne regneprogrammer, Mac for dem som liker/trenger slikt).

*Så de kan sende ut fullstendig ikke-fungerende skjemaer med Word/docx, som kun fungerer på samme versjon av word. Og ja, jeg snakker (dessverre) av egen erfaring her :/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Meget klassisk ja.

Forøvrig morsomt at norskgoy først argumenterer for at man burde kaste Linux på dør fordi det ikke er relevant for produksjonsleddet, og at Linux bare en en "greie" fra IT-avdelingen for å heve sin egen viktighet

Fantastisk. Du kan sikkert enkelt finne hvor jeg har skrevet dette.

At man her inne argumenterer at "linux" er bedre, uten å ta med behovene til de som skal bruke systemene (herunder produksjonsleddet) er noe mange ble ferdige med når de fant ut man skal betale tilbake studielånet. Åpenbart ikke alle dog.

- og så når det endelig går opp for ham at Linux *ER* viktig for produksjonleddet (her: forskning og utdanning innen realfag, som er omtrent like Linux-dominert som design er Apple-dominert), så bytter han argument til at det er så vanskelig for IT-avdelingen å skaffe seg kompetanse innen Linux, slik at Windows blir mye bedre for IT-avdelingen som slippe å skaffe seg (anntatt dyr) Linux-kompetanse.

Vel, tatt en titt på utdanningene ved nevnte universitet?

Ellers får du argumentere redelig. Iallefall prøve det.

Eller mitt moment; dette vet kanskje universitetet best selv. Som referert i "alt du har lest (f.eks #123,129,131,135)". Litt flere norsktimer enn datateknisk hadde altså ikke vært å forrakte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta det nå litt med ro da! Ingen som har forsøkt å ta fra deg godteriet her - og du og din bedrift (?) kan bruke hva pokker dere vil for alt jeg bryr meg.

Fantastisk. Du kan sikkert enkelt finne hvor jeg har skrevet dette.

Tja, i #125 og #127 ser du ut til å argumentere for at "datavdelingen på ville veier ift. produksjonsledd" og kopler dette mot linux-bruk, i 138 og 140 så argumenterer du for at det er billigere med ett system. Uansett var ikke dette hovedargumentet mitt - du kan få rive det i filler om du dermed føler deg bedre...

At man her inne argumenterer at "linux" er bedre, uten å ta med behovene til de som skal bruke systemene (herunder produksjonsleddet) er noe mange ble ferdige med når de fant ut man skal betale tilbake studielånet. Åpenbart ikke alle dog.

Samme argumentet funker andre veien også. Jeg har forøvrig gjort et ganske bra innhugg i studielånet...

Vel, tatt en titt på utdanningene ved nevnte universitet?

Ja, det har jeg. Ut i fra avlagte doktorgrader ser det ut til at mesteparten er relatert til sammfunnsfag og humaniora (som tradisjonelt er windows/mac-brukere), men de har også noe fysikk og matematikk. Hovedforskningsområdene her er astro-partikkefysikk (som er linux/mac-dominert til de grader at det er mer behagelig å lobotomere seg selv enn å prøve å installere deres verktøy på en windows-PC), bølgefysikk (ymse i bruk), og fysikkdidaktikk (mac/windows). De har forøvrig en artikkel om Higgs på forsiden, og jeg kan love deg at om du nekter en "higgsjeger" unix-tilgang så finner vedkommende en annen jobb, like mye som hvis du nekter en snekker hammer'n. En del av mattematikk-forskningsområdene her /kan/ også være relativt beregningsbaserte (jeg vet ikke uten å ha lest publikasjonene), slik som kvantefysikk, signalanalyse, og krypto.

Ellers får du argumentere redelig. Iallefall prøve det.

Takk det samme.

Eller mitt moment; dette vet kanskje universitetet best selv. Som referert i "alt du har lest (f.eks #123,129,131,135)". Litt flere norsktimer enn datateknisk hadde altså ikke vært å forrakte.

At at administrasjonen ved et universitet/bedrift/whatever trekker besluttninger ned i hue på de som blir administrert er ikke en ny ting. Det betyr ikke at det er gode besluttninger.

Uansett, som jeg pekte ut: Så lenge det ikke er klart *hvor* de "kaster på dør" - klient eller server, og hvilke servere - så er dette egentlig en dødfødt diskusjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta det nå litt med ro da! Ingen som har forsøkt å ta fra deg godteriet her - og du og din bedrift (?) kan bruke hva pokker dere vil for alt jeg bryr meg.

Sier du det. Da er jo saken løst. Svenskene kaster ut linux.

Resten av ditt skriverier er da altså inkoherent rør.

Lenke til kommentar

Sier du det. Da er jo saken løst. Svenskene kaster ut linux.

Resten av ditt skriverier er da altså inkoherent rør.

Men det var altså ikke din bedrift vi diskuterte. Uansett, dersom du bare er ute etter å krangle, så skal jeg ta avataren min ("don't feed the troll") på alvor, innse at jeg har slukt et fristende trollagn, og avslutte diskusjonen her. Håper det var gøy, og ønsker deg en fin kveld! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det var altså ikke din bedrift vi diskuterte. Uansett, dersom du bare er ute etter å krangle, så skal jeg ta avataren min ("don't feed the troll") på alvor, innse at jeg har slukt et fristende trollagn, og avslutte diskusjonen her. Håper det var gøy, og ønsker deg en fin kveld! :)

Har heller ikke diskutert min bedrift. En liten bommert der, som det meste annet du klarer å produsere.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Troll-agn-glefs.

Alltid artig å se datafolka krangle:)

mvh fra en som jobber i et selskap han er rimelig sikker drifter hele sullamitten med windows/MSprodukter.

Skal du svare på #145, eller fortsette med personanngrepene? Om det siste, så kan vi avfeie alt du sier over som "inkoherent rør", konstantere at du ikke har peiling men kun er interessert i å "vinne" diskusjonen (som uansett har gått så langt av sporet at det ikke lenger er vits), og gå hjem? Eller har du noe å bidra med utover å senke signal/støy-forholdet på diskusjon.no?

Uansett er denne diskusjonen dødfødt så lenge vi ikke vet *hvilke* systemer som skal byttes over. Som jeg argumenterte for ovenfor så er det lite sannsynlig at det er alle desktop-maskinene grunnet behovene til "produksjonsleddet", som så fint formulerte det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er da ikke et argument den andre eller ene veien, men en høyst humoristisk påpekning på hvordan krangling mellom win/mac/nix går. Om bedriften jeg er i, hopper over på en annen plattform har jeg ett eneste krav, som alle andre i bedriften, at daglig virke ikke skal påvirkes negativt. At diskusjonen ikke er om der jeg jobber er jeg da fullstendig klar over, som de fleste andre, selv sinnataggen slett oppfattet det momentet. Du derimot ser ut til å virkelige store problemer med å tro noe annet. Så være.

Du poengterer sluttstreken som jeg har skrevet flere ganger. Nemlig at svenskene kanskje vet best selv, hva som er best for dem. Alt annet er inkoherent støy.

At du ikke forstår at dette faktisk er basisen i argumentet mitt kan hverken jeg eller andre ta ansvar for. Og ja, "produksjonsledd" er veldig fint formulert. Helt enig der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...