Gå til innhold

Hva slags kabel bruker dere fra S/P dif?

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort det lykkelige innkjøp av en Denon avr-1404 og fem B&W høytalere i 600-serien! KONGE lyd! Anbefales på det varmeste! :D

Men er litt nysgjerrig på om noen her har erfaring med hva slags kabel det lønner seg å bruke fra S/P dif utgangen på hovedkortet frem til recieveren.(har et ASUS A7N8X DELUXE) Bruker nå en helt alminnelig RCA-kabel der jeg bruker enten den røde eller hvite. Evt. vil man merke forskjell mellom denne og en kvalitetskabel til 250-600kr?

Et annet spørsmål er om noen vet om merkbare kvalitetsforskjeller på optiske kabler? Trenger en mellom Playstation og reciever. Man kan jo enten dra på Hifi-klubben å kjøpe en til 700 eller dra på biltema å kjøpe en til 40? hmm... .jaja... Håper noen har erfaringer på dette området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden SPDIF er en digital-utgang lønner det seg å kjøpe en Digitalkabel, for å få riktig motstand i kabelen. Merke og kvalitet må du finne ut av selv, og de finnes i alle prisklasser. Vanlig phonokabel er ikke å foretrekke, da den vil forringe lyden i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar

Ang. optisk kabel klarer jeg ikke å forestille meg at kvalitet skal ha noe å si. Husk at det uansett ikke finnes mer enn kanskje tre selskaper i verden som produserer de optiske fibrene, så det er ganske sannsynlig at det er samme fabrikant på billige og dyre. En annen ting er jo det at denne teknologien er alget for å håndtere signaler som går over flere undre kilometer så signaltapet på en meter eller to er uansett relativt mikroskopisk. Hva angår koaksial så er dette litt mere følsomt spesielt for andre kabler som ligger i nærheten. Prøv å holde den unna antenne kabler, strømkabler og høyttalere. En skjermet kabel vil nok gi noe lavere feil rate enn andre, men jeg tror ikke "merke" eller "kvalitet" vil gi nevneverdig forskjell. Digitale signaler er ganske robuste.

Lenke til kommentar

takker igjen for info...litt enig der godal hvis det kun er tre store selskap som produserer kablene. Blir litt som med innmaten i diverse tv'er og video'er. Men ble bare litt satt ut når hifi-klubben skriver:

"En skulle tro at det å lede optiske digitalsignaler er en enkel og likefram jobb, som hvilken som helst kabel kan klare med glans. Tro om igjen!

Tara Labs Prism 201D er en kabel som er laget for å matche - og på noen måter overgå - de kravene som stilles ved optisk overføring av digitale signaler."

Jaja..De tjener vel fett på det når utpris på den er 700KR! hehe..

Men skal nok invistere i en godt skjermet og flott coax fra pc'en hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...