Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Migrering av HDD til SSD, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg brukte Paragon da jeg klonet min Samsung 500GB til 840 Pro, og det gikk helt fint uten problemer med resizing og det hele. Må gjøre oppmerksom på at jeg brukte Paragon Hard Disk Recovery Professional (inkludert i Paragon Partition Manager Professional), tror det heter det . Det er et program som absolutt er verd pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiver inn litt relevant info her. Har nettopp byttet SSD fra Intel M80G2 til Samsung 840 (doblet ytelse).

Samsungen kom med en CD, og jeg gikk ut fra at den kunne boote og klone disken. Men der ble jeg skuffet, CD'en inneholder bare en .exe fil og en tynn manual. Gadd ikke engang prøve.

Så prøvde jeg Norton Ghost 15, som fulgte med en Samsung 830 retail. Det er en bootbar CD, men denne Ghost versjonen ikke kan klone disk til disk! Det er bare et backup program.
Når jeg ikke fikk det til å virke trodde jeg muligens det var fordi det var umulig å klone OS og program fra aktiv C-partisjon. Det var Norton Ghost som var problemet.

Valgte da heller Windows sitt innebygde image backup. Det er heller ikke direkte kloning, men legger en backup fil på en disk (intern eller ekstern).
Partisjonen på den nye disken blir samme størrelse som den gamle, men det tar jo bare et sekund å utvide den i Diskbehandling.

Jeg fant også ut at Norton Ghost ikke dugde.
Jeg kjøpte Samsung SSD Kit hos komplett og sjekket først hva jeg trengte. Kitet ga meg lite ekstra,
det var en overføringskabel som kun skal fungere til laptop.
I dette tilfellet var komplett kjøpshjelp verdiløs og Norton Ghost som ble anbefalt fungerer ikke til migrering. Som du sier det kan ta backup og jeg tok full backup og la på min data-HDD. I og med at det var med boot-sektor og BIOS sa at andre HDD utenom HDD også skulle kunne boote skapte det mye problemer for meg.
Lærdom Boot-sekvens i BIOS, hos meg var det 2 settings som måtte endres. Jeg valgte å slette back-up av C på data-HDD istedenfor. Norton Ghost lagde mye problemer for meg og komplett var tydelig på jordet.

Jeg fulgte et av rådene her og brukte Easeus Todo (gratisprogram), det var veldig enkelt og fungerte glimrende. Se screenshots under.

Alle program virker og migrering fungerte bra, men det kan stå på natta over.

Jeg har Win 7 64bit, og TRIM satte seg selv opp. Jeg fikk et tips fra Samsungs Magician program som fulgte med.
AHCI har jeg ikke knekt, finner ingen setting i min AMI-bios på Asus P5P41D hovedkort(fra feb 2010).
Jeg fant en del artikler som sa at det var 2 registerendringer å gjøre og så endre til AHCI i BIOS, som sagt jeg finner ikke AHCI-setting i min BIOS.
Så jeg lurer på om hovedkort eller BIOS ikke støtter AHCI?

Ellers veldig godt fornøyd med Samsung SSD 840.

Takk til johome for tips og tillater meg å legge ved screenshot fra hans innlegg.

post-236718-0-14389100-1364064171_thumb.jpg

post-236718-0-04897600-1364064187_thumb.jpg

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...