Gå til innhold

[Løst] Migrering av HDD til SSD, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC med en 1 Tb HDD som jeg skal bytte med en 250 Gb SSD.

Jeg tenkte derfor å migrere Win 7 og programmer til SSD slik at jeg ikke trenger å installere på nytt. Jeg vet at dette blir gjort og er fullt mulig,

Ønsker derfor kun råd om hvordan det skal gjøres.

Jeg har en egen HDD til data, mediefiler, osv.

(Jeg har fjernet unødvendig programvare slik at innholdet på C lett får plass på ny SSD. Kjørt TuneUp Utilities og ryddet i register og defragmentert C.)

Det er en Samsung 840 som har medfølgende programvare "Magician".

Jeg har oppdatert FW og installert SSD slik at den kan nåes i Windows.

Jeg prøvde å klone, Magician sier at Norton Ghost skal brukes, men den blir stående uten at noe skjer. Den blir stående uten at noe kopieres, kommer ikke lenger enn 0%.

Etter å ha snakket med support på komplett prøvde jeg å kopiere enkelt via utforsker. Ser ut som hele Win-mappen ikke blir kopiert, noe som vel egentlig ikke er så rart. Så virker som det blir en svært lite komplett kopi.

Noen som har gjort dette, som kan gi en grei oppskrift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Norton Ghost og det funker ikke.

Jeg er egentlig mer ute etter fremgangsmåte og en som har gjort dette som kan forklare.

Eller noe som er gratis :

EASEUS Todo Backup

Som sagt, trenger hjelp til hvordan det gjøres.

Etter å ha holdt på en stund med dette begynner å få mistanke om at jeg må kjøre Windows fra en annen HDD og så kopiere mellom 2 som ikke er C. Altså f eks migrerere (kopiere) fra F til G-disk.

Noen som har migrert en HDD til SSD?

Lenke til kommentar

Ser ut som Easeus går an å bruke.

Siden man lager en CD man kan boote med og da kloner C-partisjon med operativsystem.

Problemet jeg har hatt er at jeg har prøvd å kopiere C med aktivt operativsystem, det går antakeligvis ikke.

Skal prøve Easeus.

Endret av Hårek
Unødig sitering
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem å klone fra aktiv C-partisjon med programmene nevnt over. Har du skrudd av antivirus programmet?

Du bør også prøve å krympe C- partisjonen til noe som er mindre enn SSD størrelsen.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem å klone fra aktiv C-partisjon med programmene nevnt over. Har du skrudd av antivirus programmet?

Du bør også prøve å krympe C- partisjonen til noe som er mindre enn SSD størrelsen.

Jeg har ryddet og krympet og fjernet unødvendige programmer. Som jeg også skrev i første post ;-)

Skrudde av antivirusprogrammet også.

Likevel det gikk ikke.

(Jeg vet også at det ikke skal være noe problem, derfor spurte jeg konkret i første post om noen som

har gjort det selv.)

Har du migrert en aktivt C-partisjon til en annen disk?

Har ikke prøvd Easeus, men virker som det kopierer fra bootbar CD.

Jeg skal ikke si at det ikke går fra aktiv C, men savner svar fra noen som sier de har gjort det og hvordan.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Svar : Ja , et to talls ganger på egne og andres maskiner (hovedsakelig Laptops)

Hvordan:

1) Paragom Migrate OS to SSD (del av Harddisk Manager Suite , men også stand alone)

2) Windows 7 backup image (krever lik partisjjons struktur størrelse , samt ekstra disk)

1) Har funket alle ganger . Den ordner også automatisk ny korrekt partition alignment for SSD, samt krymper destinasjons partisjon automatisk.

Hovedsakelig tre klikk for hele operasjonen. 1 velg kilde - 2 velg target , 3 start .

Man trenger ingen "howto" for å bruke dette.

Har ikke prøvd EASUS.

Hvorfor bruke noe annet når man har noe som funker 100% , er superenkelt , tar kortest mulig tid.

Kopiere "filer" funker ikke ...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du skriver i første posten at du har prøvd å migrere , uten å lykkes.

Lurer på om årsaken til at det ikke går , er at C: på 1 TB disken er for stor.

Sjekke i diskbehandling hvor stor C: er

Har ikke prøvd Easeus, men virker som det kopierer fra bootbar CD.

Du kan bruke EaseUS på flere måter.

Den ene måten å klone , slik jeg la ut bilde av ( og da kopierer man ikke noe fra CD )

Man kan også bruke image.

Du plasserer imaget på en egen partisjon på en hdd.

Når du skal restore imaget , putter du inn en bootbar CD ( som du må lage ) , finner frem til den plassen imaget er plassert , og restorer den.

Jeg tror det letteste for deg er å bare klone direkte fra hdd til SSD.

Lenke til kommentar

Man må som johome er inne på skille mellom ulike begreper her opp i mot hva du øsnker å gjøre samt har forutsetninger til .

Clone = Identisk kopi av a)partisjon eller b)disk - kopierer datablokker på hdd nivå 1:1 "uten" å inspisere innhold.

Partisjons tabell og MBR må også klones slik at måldisken er bootbar.

Har du en stor disk med flere partisjoner partisjonstyper (basic/gpt/logical) og MBR og OS på ulik partisjon blir dette en utfordring.

Migrering av data fra et aktivt OS (inspeksjon av datafiler/innhold) er filbasert kopiering med "inspeksjon" av data/filnavn/innhold.

Paragon Migrate OS > SSD benytter seg av flere teknologier . Data migrering , partisjons kloning , partisjons resizing.

Når vi snakker om krymping menes reservert/allokert partisjons størrelse og ikke kryming av innhold/filer på partisjonen.

Det er bare slik man kan gjøre en direkte 1:1 klone av en partisjon.

Hvis noe endres er ikke B: klone av A: lengre da klone = identisk.

Edit:

Det beste du kan gjøre for å få litt mere detaljerte svar er å legge opp et bilde av hvordan diskbehandling ser ut for din 1TB disk.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Jeg har ryddet og krympet og fjernet unødvendige programmer. Som jeg også skrev i første post ;-) Skrudde av antivirusprogrammet også. Likevel det gikk ikke. (Jeg vet også at det ikke skal være noe problem, derfor spurte jeg konkret i første post om noen som har gjort det selv.) Har du migrert en aktivt C-partisjon til en annen disk? Har ikke prøvd Easeus, men virker som det kopierer fra bootbar CD. Jeg skal ikke si at det ikke går fra aktiv C, men savner svar fra noen som sier de har gjort det og hvordan.
Jeg har gjort det mange ganger uten problem, med Intel og Seagate data migration programvare (Acronis?). Kloningene er foretatt med den nye disken i USB/SATA krybbe.
Lenke til kommentar

Svar : Ja , et to talls ganger på egne og andres maskiner (hovedsakelig Laptops)

Hvordan:

1) Paragom Migrate OS to SSD (del av Harddisk Manager Suite , men også stand alone)

2) Windows 7 backup image (krever lik partisjjons struktur størrelse , samt ekstra disk)

1) Har funket alle ganger . Den ordner også automatisk ny korrekt partition alignment for SSD, samt krymper destinasjons partisjon automatisk.

Hovedsakelig tre klikk for hele operasjonen. 1 velg kilde - 2 velg target , 3 start .

Man trenger ingen "howto" for å bruke dette.

Har ikke prøvd EASUS.

Hvorfor bruke noe annet når man har noe som funker 100% , er superenkelt , tar kortest mulig tid.

Kopiere "filer" funker ikke ...

Som du sier kopiere filer fungerer overhodet ikke, greit å rydde det av veien.

Takk for tipset med Paragon, prisen var absolutt ikke avskrekkende.

Prøver nå Easeus som også virker enkelt, og så var det gratis da ;-)

Lenke til kommentar

Du skriver i første posten at du har prøvd å migrere , uten å lykkes.

Lurer på om årsaken til at det ikke går , er at C: på 1 TB disken er for stor.

Sjekke i diskbehandling hvor stor C: er

Du kan bruke EaseUS på flere måter.

Den ene måten å klone , slik jeg la ut bilde av ( og da kopierer man ikke noe fra CD )

Man kan også bruke image.

Du plasserer imaget på en egen partisjon på en hdd.

Når du skal restore imaget , putter du inn en bootbar CD ( som du må lage ) , finner frem til den plassen imaget er plassert , og restorer den.

Jeg tror det letteste for deg er å bare klone direkte fra hdd til SSD.

Tror antakelig det er et viktig poeng du sier at partisjonen på 1 Tb er for stor, selv om det kun var 125 Mb på den. Det er vel derfor ikke Norton Ghost fungerer.

Jeg trodde det ikke var mulig å klone aktiv C etter at det ikke fungerte for meg.

Riktig som du sier at beste løsning er å klone rett til SSD, den står på kloning nå.

takk for hjelpen!

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Man må som johome er inne på skille mellom ulike begreper her opp i mot hva du øsnker å gjøre samt har forutsetninger til .

Clone = Identisk kopi av a)partisjon eller b)disk - kopierer datablokker på hdd nivå 1:1 "uten" å inspisere innhold.

Partisjons tabell og MBR må også klones slik at måldisken er bootbar.

Har du en stor disk med flere partisjoner partisjonstyper (basic/gpt/logical) og MBR og OS på ulik partisjon blir dette en utfordring.

Migrering av data fra et aktivt OS (inspeksjon av datafiler/innhold) er filbasert kopiering med "inspeksjon" av data/filnavn/innhold.

Paragon Migrate OS > SSD benytter seg av flere teknologier . Data migrering , partisjons kloning , partisjons resizing.

Når vi snakker om krymping menes reservert/allokert partisjons størrelse og ikke kryming av innhold/filer på partisjonen.

Det er bare slik man kan gjøre en direkte 1:1 klone av en partisjon.

Hvis noe endres er ikke B: klone av A: lengre da klone = identisk.

Edit:

Det beste du kan gjøre for å få litt mere detaljerte svar er å legge opp et bilde av hvordan diskbehandling ser ut for din 1TB disk.

Krymping som du sier er krymping av partisjon, noe jeg misforsto.

Jeg skjønner jeg bomma der :-)

Hvis jeg forstår deg rett er det migrering jeg prøver på.

Takk for oppklaringen!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hiver inn litt relevant info her. Har nettopp byttet SSD fra Intel M80G2 til Samsung 840 (doblet ytelse).

Samsungen kom med en CD, og jeg gikk ut fra at den kunne boote og klone disken. Men der ble jeg skuffet, CD'en inneholder bare en .exe fil og en tynn manual. Gadd ikke engang prøve.

Så prøvde jeg Norton Ghost 15, som fulgte med en Samsung 830 retail. Det er en bootbar CD, men denne Ghost versjonen ikke kan klone disk til disk! Det er bare et backup program.

Valgte da heller Windows sitt innebygde image backup. Det er heller ikke direkte kloning, men legger en backup fil på en disk (intern eller ekstern).

Partisjonen på den nye disken blir samme størrelse som den gamle, men det tar jo bare et sekund å utvide den i Diskbehandling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...