Gimlisonofgloin Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Jeg holder på lage webasert bildegallery med hjelp av et program som heter gallery. Det har gått sånn tålig greit frem til nå. Når jeg skal konfigurere dette galleriet så får denne feilmeldingen:Advarsel: You must create empty file config.php and chmod it 777 before proceeding. Det å lage en tom php. fil er greit. Men hva chmod? Og hva betyr 777 i denne sammenheng. Sikkert et fryktelig dumt spørsmål for dere guruer, men jeg har søkt rundt på google for å prøve å finne ut av dette. Har ikke lykkes så langt. Har noen gode tips for oss "dummies"? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 chmod er en Unix-kommando for å endre rettigheter på filer eller mapper. 777 betyr at alle har full tilgang (lese, skrive og kjøre (execute)) på filen. Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 bare å skrive chmod 777 <filnavn> så er det fikset.. i følge den meldingen der Lenke til kommentar
Gimlisonofgloin Skrevet 16. september 2003 Forfatter Del Skrevet 16. september 2003 Så jeg kan bare bruke en vanlig teksteditor som notepad for å endre filnavnet? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Hvis du bruker en FTP klient kan du som oftest høyreklikke på filen, og velge "egenskaper" eller noe slikt, og så er det et CHMOD felt. Skriv 777 der, eller kryss av på alle boksene hvis det er bokser der. For å lage config.php filen, åpner du notepad, velger fil -> lagre (uten å skrive noe), og skriver "config.php" som filnavn, med " Lenke til kommentar
Gimlisonofgloin Skrevet 17. september 2003 Forfatter Del Skrevet 17. september 2003 Det funket fint ja, det store problemet akkurat nå er jo imagemagick, som det finnes en masse versjoner av og jeg vet ikke hvilket versjon eller type jeg skal velge. Skal denne legges under gallery via ftp eller ha egen katalogstruktur? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå