Gå til innhold

oppgradering av pc

Anbefalte innlegg

HEI

jeg lurte på om det er mulig å bruke en 400w strøm forsyning til en

EVGA GeForce GTX 680 4GB Classified.

det er bare for en liten stund?

Etter hvert er planene og gå over til to EVGA GeForce GTX 680 4GB Classified.

og da skal jeg ha en 1000w strøm forsyning.

og har noen noen anbefalinger for hovedkort og prosessor.

skal lage meg ny pc for ca. 20 000kr tar imot alle råd :D

men spørsmålet er jo om det er mulig å bruke en 400w strøm forsyning til en

EVGA GeForce GTX 680 4GB Classified.

det er bare for en liten stund?

setter pris på svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange faktorer som spiller inn i.f.t. hvor stor PSU du trenger. Selve skjermkortet alene vil nok trekke omlag 175w ved standard klokk, men så kommer øvrige komponenter inn.

Om du kunne delt hvilke øvrige komponenter du har i maskinen, så gjør det saken mye enklere.

Generelt sett ville jeg nok oppgradert PSUen først som sist, da jeg vil tro 400w er veldig i grenseland av hva du trenger.

EDIT: Ser du har samme tråd i Skjermkort-forumet - greit å holde seg til én tråd her, både for å holde forumet ryddig, samt kunne samle alle svarene.

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

Teoretisk - ja. Dette kortet drar sammen med CPU, HD, hovedkort etc en 345 - 370 Watt fra stikkontaktene. PSU-er er oppgitt med uteffekt, og da må man ta med effektiviteten for å regne om hva PSU-en trekker fra stikkontakt. Effektivitet på 85 % medfører at man drar 315 Watt fra PSU. Altså skal det være mulig - dette er bare ca 80 % av teoretisk ytelse

Men dette er bare teoretisk - realiteten er nok at på en 400 Watt PSU (de fleste) er 12 volt railen for svak (de 400 Watt fordeles nemlig på 12, 5 og 3,3 volt) - samt at noen har rail som er delt. Det finnes noen som klart vil klare det (F.eks Seasonic X-400FL og Seasonic Platinium P-400FL). Men med de fleste rimelige PSU-er samt de som kom i ferdigbygg - ja da kan du bare glemme det. Regner med at PSU-en din også har noen år på seg - da kan du også glemme det - fordi eldre PSU-er jevnt over har mindre effekt på 12 volt enn nye.

Så det endelige svaret blir altså nei. Om du da ikke har en av disse PSU-ene av ekstrem kvalitet.

Ellers så trenger du ikke 1 000 Watt til GTX 680C i SLI. Det holder faktisk med 750 Watt eller bedre. Du bør heller kjøpe en f.eks 850 Watt PSU av beste kvalitet enn en middels 1 000 Watt PSU.

Lenke til kommentar

Den er bra den - men da kjøper du heller Seasonic Platinium P-1000. Koster omtrent det samme og er ennå bedre. Antec-en er laget av en produsent som heter Delta - de lager PSU-er for mange merker. Antec, Cooler Master, Corsair osv lager nemlig ikke PSU-en selv, de får de laget hos andre - derfor kan faktisk flere merker egentlig selge samme PSU. Delta er regnet som helt OK, men i PSU-verden er det to produsenter som rangerer over de andre, nemlig Seasonic og Flextronics.

Så, når du skal legge såpass mye penger på bordet - ja da velger du Seasonic. Ellers sparer du ca 300 kr på å kjøpe en Seasonic X-850. Det er en glimrende PSU. Du kan spare ennå litt mer på enten på å kjøpe en Corsair AX860 (det er egentlig en Seasonic X-850) eller en Corsair AX860i (den er laget av Flextronics).

Håper dette var til hjelp - 850 Watt bør nemlig holde i massevis til SLI og også noe overklokking.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...