Gå til innhold

Skal kjøpe nytt skjermkort

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt og kjøpe nytt skjermkort.

Jeg hadde tenkt og holde meg nedenfor 3750 kr.

Jeg spiller blant annet BF3, War thunder, ArmA 2 OA, Far Cry osv. har også tenkt å kjøpe meg DayZ(standalone), BF4 og ArmA 3 når de blir lansert.

Har dere noen forslag ?

Endret av severing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort som gir mest for pengene(3000+- klassen) nå er 7970/7950 kortene til Amd. Tilsvarende har nvidia 670/680. Uansett hvilken av de du kjøper, så vil du klare å dra spillene med tilfredstillende opplevelse. Bare du ikke skal koble til flere skjermer, eller har en skjerm med 120hz og vil ha gjennomsnittlig fps på 100 under spill. I de tyngre spillene vil et kort aldri gi nok ytelse hvis man vil spille med eyecandy på maks.

Endret av samye83
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å utdype samye83 sitt svar;

Hvis vi ser på HD7970 finner du standardutgaven fra rundt 2600kr. Skal du ha den råeste utgaven av 7970 er du på AsusMatrix til 3592kr på samme oversikt. Bortsett fra det har vel flere hardwaresider sagt at HD7950 balanserer best når man ser på pris/ytelse. Selv har jeg HD7970 GHz utgaven, hadde egentlig bestemt meg for 7970standard men så fant jeg et demokort til 2700 kr :) Når det gjelder ytelse har HD7970/7950 kostet litt mindre enn nVidia 670/680 og samtidig hatt litt høyere ytelse . Vær også klar over at noen spill favoriserer HD79xx, andre GTX6x0

Lenke til kommentar

er det noe jeg må tenke på når det gjelder hovedkort hvis jeg velger og kjøpe 7970 ?

Nei, strengt tatt ikke. Hold deg til siste brikkesett (feks Z77 for Intel CPU eller 990FX for AMD) og du har alle nødvendige spesifikasjoner. (sterkt forenklet :) )

Lenke til kommentar

Lite men greit og vite , Et hovedkort til 5-600 kr er sjeldent et bra valg om du skal ha skjermkort til 3,500 kr og cpu til omtrent det samme , Selvom de passer kan det bli flaskehals. Hovedkort til 12-300 kr + hadde jeg kjøpt

ved sli\xfire ja ellers har hovedkort liten innvirknig på ytelse

Lenke til kommentar

ved sli\xfire ja ellers har hovedkort liten innvirknig på ytelse

Du har helt rett - med unntak av SLI/XFIRE har faktisk hovedkort null innvirkning på ytelse. Så et H77 kort yter faktisk omtrent identisk med et Z77 hovedkort. Men de har ulik funksjonalitet på flere områder. Når det gjelder Z77 kort er det mange hovedkort fra 500 - 800 kr som har samme spesifikasjoner knyttet til PCIe x16 som hovedkort til 1 200 kr eller mere. Så til og med om man skal ha SLI/XFire trenger det ikke å være ytelsesforskjell i det hele tatt. Dog støtter ofte de rimelige kortene bare en av teknologiene.

Grunnen til å kjøpe litt dyrere hovedkort er primært layout, bedre kjøling av komponenter om man skal overklokke, noe bedre komponenter, flere utganger av ulik type osv.

Om man skal bygge en helt grei PC, ikke tenker på SLI/CF, ikke har tenkt å overklokke osv så kjøper man like gjerne et rimelig hovedkort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...