Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietakeren har ikke betalt på flere måneder! Hva kan gjøres...

samye83

Anbefalte innlegg

Hahaha, du er jaggumeg en parodi. At du ikke ser at det er konstruktivt å påpeke at et forslag er ulovlig er i grunn ganske betegnende...

Hvilket forslag er det jeg har kommet med som er ulovlig? Ettersom jeg nå for n'te gang har påpekt at jeg IKKE foreslo å bytte lås på døra. jeg bare lurer.

Og nei, noe med samme virkning behøver ikke være ulovlig.. Men som sagt, venter på at du skal sitere mitt ulovlige forslag. Lykke til.

edit: Og det at du fortsatt komenterer det jeg hele tiden har sagt at jeg ikke mente, og som normale oppegående folk hadde skjønt, er helt utrolig.

edit2: Ettersom det ikke florerer av gode innspill her kan jeg ihvertfall komme med noen spm/innspill.. Hva slags kontrakt er skrevet? Er den signert og datert? Har begge parter fått et eksemplar? Vi har ikke så mye å gå på annet enn at hun ikke betaler (flere, hvor mange månder?).

Hva jeg hadde gjort var å først prøvd å treffe henne, hvordan får du/dere finne ut. Om det var på jobben hennes eller prøve å få et ord med henne ved å dra ditt og banke/ringe på er opp til dere. Jeg ville dog ikke gått til advokat først, ettersom det da, etter min mening, eskalerer veldig fort og kostnader kan begynne å løpe veldig raskt.

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket forslag er det jeg har kommet med som er ulovlig? Ettersom jeg nå for n'te gang har påpekt at jeg IKKE foreslo å bytte lås på døra. jeg bare lurer.

Og nei, noe med samme virkning behøver ikke være ulovlig.. Men som sagt, venter på at du skal sitere mitt ulovlige forslag. Lykke til.

Kan du ikke opplyse oss som tydeligvis er for dumme til å forstå deg hvilke lovlige metoder som vil ha samme virkning som å skifte lås du mener TS burde bruke?

Forslaget ditt om å dra på besøk for å snakke med leietaker kan jo ikke akkurat sies å være i samme klasse som å stenge personen ute fra leiligheten. Når du sier at noe skal ha "samme virkning" som det ulovlige forslaget om å bytte lås på leiligheten uten å gi problemer for utleier, så er det litt vanskelig å skulle gjette seg fram til hva du mener.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, mangel på fantasi kan være en byrde. Du får fortsette å gjette så kanskje du kommer frem til det.

Ha en fin dag.

edit: og forresten.. "noe i den duren", at du tolker det til at det MÅ ha samme virkning er da vitterlig ikke mitt problem..

Endret av wampster
Lenke til kommentar

edit: og forresten.. "noe i den duren", at du tolker det til at det MÅ ha samme virkning er da vitterlig ikke mitt problem..

Nei, men at du ikke evner å formulere deg på en noenlunde forståelig måte er ditt problem, all den tid du skriver på et juss-forum.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Så for deg er "noe i den duren" også det samme som samme virkning.. interessant.

Kan ikke du linke meg til en ordbok eller lignende (du som er dyktig i norsk har vel dette lett tilgjengelig) som underbygger din/deres påstand om at noe i den duren i det hele tatt kan tolkes som "samme virkning".

Lenke til kommentar

Ja, mangel på fantasi kan være en byrde. Du får fortsette å gjette så kanskje du kommer frem til det.

Ha en fin dag.

Det jeg tolker til å bety "ha samme virkning" er at du skriver

Dog jeg mente man måtte gjøre noe med samme effekt/virkning.

Men greit, jeg ser at du ikke klarer å faktisk komme med et lovlig forslag, så da lar vi det være med at du var litt upresis i dine formuleringer.

Forslaget ditt med å besøke leietaker og prate med henne var i det minste både godt og innenfor loven, selv om det langt fra kan sies å være "i samme duren" eller ha "samme effekt/virkning" som å ulovlig låse henne ute fra bostedet hennes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Leietakeren har fortsatt ikke betalt husleiene, og jeg har sendt saken til namsfogden. Men behandlingstiden er så lang. Fikk tlf fra leietakeren at vi kan gå å hente nøkkelen, hun skal flytte ut derfra.

Men hva med pengene hun skylder? Er det noe namsfogden tar seg av, å kreve penger fra henne? Jeg prøvde å få kontakt med namsfogden, men de er stengt idag. Kan jeg holde igjen verdisaker som hun eier? Hva kan jeg kreve av henne før hun flytter ut? Penger har hun ikke sier hun, det er helt utrolig at det finnes sånne mennesker her i verden. Noen som har vært i en sånn situasjon før?

Lenke til kommentar

Vet du om noen ting som har den virkning å hindre henne og ungen fra å komme seg inn i leiligheten sin, som ikke er ulovlig?

Edit: Ser at du ikke egentlig mener noe av den dritten du lirer av deg. Hvis du ikke kan si noe uten å insistere på at du ikke mente det du sa med en gang det blir stilt spørsmål ved, hva er poenget med å si noe i det hele tatt?

Endret av Han Far
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, når folk ikke betaler for seg, så trenger de ikke å bo i en så fin leilighet. Den er helt ny, med fri utsikt mot byen og utover havet. Første leietaker ever, og så får jeg oppleve noe sånt. Er ganske oppgitt. Nå skal vi gå gjennom utleiemegler eller noe sånt. Orker ikke mer trøbbel.

Lenke til kommentar

Depositum er viktig, det har jeg lært nå. Fattern var så snill, hadde han snakket med meg før han leide ut leiligheten, så hadde jeg nektet henne nøkkel før penga var på konto.

Men når man går via sånn utleiefirma, så slipper jeg å tenke så mye? De fikser det meste vel?

Lenke til kommentar
husk depositum og ha med klausul om at kontrakten skal være særlig tvangsgrunnlag om husleien er forsinket med mer enn x tid, så ordner det seg;)

Ha med klausul om at kontrakten skal være særlig tvangsgrunnlag?

Kan du forklare den litt nærmere? Samt hva som er forskjellen på med dette i kontrakten kontra kun en standard en.

Lenke til kommentar

Edit: Ser at du ikke egentlig mener noe av den dritten du lirer av deg. Hvis du ikke kan si noe uten å insistere på at du ikke mente det du sa med en gang det blir stilt spørsmål ved, hva er poenget med å si noe i det hele tatt?

Nei men hei mr solstråle. Du har jo selv kommet med mye bra i denne tråden selv. Trådstarer og alle andre med lignende problemer kommer sikkert til å takke deg for alle de gode råd/ideer du har kommet med.. Nei vent. Dette var det første innlegget ditt.

Konstruktivt og nyttig må jeg si.

Hva med å fikse dine egene problemer først (du må jo ha noen, for å oppføre deg sånn) før du i det hele tatt tar fatt på tastaturet. Lykke til.

Edit: Veldig hyggelig at det har fikset seg, får virkelig håpe at du/dere ikke kommer over slike leietagere igjen. Har selv leid ut nå i snart 4 år, til diverse personer, og heldigvis aldri hatt slike problemer. Selv bruker jeg lang tid på å plukke ut hvem jeg har lyst til å ha som leietagere utifra kroppsfølelse/hvordan de oppfører seg med mer, ettersom når man først har skrevet kontrakten sitter man litt "kjipt" i det hvis de viser seg å være "drittsekker".

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Nei men hei mr solstråle. Du har jo selv kommet med mye bra i denne tråden selv. Trådstarer og alle andre med lignende problemer kommer sikkert til å takke deg for alle de gode råd/ideer du har kommet med.. Nei vent. Dette var det første innlegget ditt.

Konstruktivt og nyttig må jeg si.

Noen ganger er det beste å holde kjeft. For eksempel når alternativet er å anbefale folk å bytte lås på døra til leieboere.

Hva med å fikse dine egene problemer først (du må jo ha noen, for å oppføre deg sånn) før du i det hele tatt tar fatt på tastaturet. Lykke til.

Spiste middag, umiddelbart var alt bedre. Jeg beklager at jeg var så krass i det forrige innlegget mitt, men innholdet står jeg ved.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

er i grunn idiotisk at andre mennesker kan legge beslag på dine verdier uten å betale for seg, men igjen, vi lever jo i en stat hvor rettsvernet er sterkere for de som ikke bryr seg enn for de som faktisk gjør det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...