samye83 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Faren min leier ut leiligheten sin til en dame som ikke har betalt på flere måneder. I kontrakten så står det at depositum og leie skulle ha vært innbetalt for lenge siden. Vanlig gang er jo at man betaler 3 måneders depositum, før man eventuelt for overlevert nøkkelen. Men fattern er jo så dumsnill, at han ikke krevde det. Han valgte å stole på henne, noe han angrer nå. Det viste seg at dama er alvorlig syk og venter penger fra nav. Det var ikke det pappa ble fortalt da hun ville leie. Hun sa at hun var en oppegående arkitekt med gode inntekter. Leien ligger 15000 i måneden, og det er ikke små penger. Jeg har tatt kontant med leietakeren og hun sa at pengene skulle være innbetalt idag. Har ikke sett noe til pengene, hun tar heller ikke tlf når jeg ringer. Hvordan er regler her? Hvordan kan man gå frem? Lenke til kommentar
wampster Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Dra bort, sett ny lås på døren, ring advokat. Ta det derfra. edit: kanskje litt i drøyeste laget.. men noe i den duren. Må dog være 100% enig i deg at å ikke få betalt inn depositum på 45.000 før man gir bort nøkler etc er ganske så naivt. Skulle nesten ikke tro det var mulig Endret 4. mars 2013 av wampster 4 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Så man kan gjøre det på denne måten? At man kan dra dit å bytte låsen uten å bryte noen lov? Hun har et barn, hvis man gjør det, så er det ikke den beste løsningen. Kan ikke kaste dama med ungen ut på gata. Men om hun ikke tar kontakt med meg i de nærmeste dagene, så er det kanskje ingen andre valg. Må gjøre noe drastisk da. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Ring advokaten først, så vil nok han fortelle deg at resten av det "gode" rådet, om å bytte lås, er for ulovlig selvtekt å regne... Korrekt framgangsmåte for utkastelse av leieboer som ikke betaler leien er beskrevet her. 1 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Skal ta å lese gjennom skrevet, håper jeg finner noen smarte triks der. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Avlegg henne et besøk, og ta med faren din for da tror jeg dere har lovlig adgang til leiligheten slik at dere kan sette en fot mellom så hun ikke kan lukke døren. Men spør en advokat eller en som kjenner loven bedre enn meg om akkurat det. Ikke opptre truende eller sint, da det kan slå tilbake på dere, men forklar henne rolig og behersket følgene av å ikke betale leie (utkastelse og evt. gebyrer/inkasso). Kanskje kommer dere til en enighet eller en absolutt siste frist, eventuelt avtaler at hun flytter ut i løpet av et avtalt antall dager. Fører ikke dette noe sted, går dere videre med saken med alle lovlige og tilgjengelige metoder. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Dra bort, sett ny lås på døren, ring advokat. Ta det derfra. Et forferdelig dårlig råd som er stikk i strid med hva utleier har lov til å gjöre. 7 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Avlegg henne et besøk, og ta med faren din for da tror jeg dere har lovlig adgang til leiligheten slik at dere kan sette en fot mellom så hun ikke kan lukke døren. Men spør en advokat eller en som kjenner loven bedre enn meg om akkurat det. Dette er vel heller ikke riktig. Selv om man eier leiligheten, har man ikke ubegrenset adgang når man vil. 3 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Fattern har vært meget naiv på denne saken her. Han pleier å være smart, hehe. Men han fikk et veldig godt inntrykk av henne, og itillegg hadde hun et lite barn, så tenkte han at skulle være snill. Jeg tror neppe han kommer til å gjøre samme feilen igjen. Da fikk jeg kontakt med henne, hun sa at jobben hadde glemt å betale (siste)lønna, så den kommer sannsynligvis imorgen. Ga henne par dager til å ordne første leia, så får vi se hva som skjer videre. Bør alltid gi folk en siste sjanse, så får vi håpe den ikke er bortkastet. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Et forferdelig dårlig råd som er stikk i strid med hva utleier har lov til å gjöre. Ja, du klarte vel ikke quote det jeg skrev under (ei heller lese det) så får skrive det på nytt en gang til for deg: "edit: kanskje litt i drøyeste laget.. men noe i den duren." Jotakk. Det å lese hele innlegg er ofte smart. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Det er ikke 'litt i drøyeste laget', det er så håpløst idiotisk at et slikt forbehold ikke kan redde deg inn. Ta til deg kritikken, som er helt på sin plass, og vær glad for at forumet er aktivt så ikke ta faktisk hørte på deg, i stedet for å prøve å ro deg unna. 4 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Ja, du klarte vel ikke quote det jeg skrev under (ei heller lese det) så får skrive det på nytt en gang til for deg: "edit: kanskje litt i drøyeste laget.. men noe i den duren." Jotakk. Det å lese hele innlegg er ofte smart. Jeg tok det ikke med fordi den editen ikke gjorde det noe bedre. Det var langt fra "kanskje litt i dröyeste laget". Forslaget ditt var så håplöst dårlig at det ikke hörer hjemme innenfor en 100 mils radius av jusforumet. Du foreslår at utleier skal foreta en handling som er forbudt og som kan få han politianmeldt og straffet. 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Så editen "noe i drøyeste laget" gjorde det ikke noe bedre? Tja, det må jeg si. Noe i drøyeste laget betyr jo at det er over streken. Så hvordan du kan si at det ikke gjør det noe bedre er forbi meg. Og hvis du er en person som tolker "noe i den duren" til at det MÅ være noe ulovlig. Så var det akkurat det jeg mente. Takk hei og lykke til. Nå er jeg selv utleier, og vet at om en av mine leietagere hadde begynt å oppføre seg slik så hadde jeg satt hardt mot hardt. Å be noen kontakte advokat etc først er håpløst. Konfronter henne først. Å sitte med hendene i lomma og betale "massevis" til advokat(er)... Hvem vinner på det? Det er selvfølgelig en kinkig situasjon (som helt og holdent skyldes utleiers feil ved å ikke få inn 3 månders depositum til å begynne med), men første steget er etter min mening alltid å komme i kontakt med personen. Og nei sms/epost/telefon/brev er ikke bra nok (etter min mening) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Forskjell på å komme i kontakt med noen ig å sperre dem ute fra hjemmet sitt. For øvrig er din definisjon av 'helt og holdent' litt rar... 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Så siden det er så mange som ikke skjønte at jeg ikke mente at man skulle dra bort og bytte lås så får jeg vel skrive det sort på hvit. Jeg mente ikke at man skulle dra bort å bytte lås.. Dog jeg mente man måtte gjøre noe med samme effekt/virkning. At det kan være så vanskelig å forstå... Og ettersom jeg ihvertfall har kommet med råd (til folk som kan lese) så må jeg vel si at jeg har bidratt MYE mer enn hva folk som kun kommer inn i tråder for å snakke om komentarer/mulige skrivefeil/etc istedenfor å komme med noe som helst godt (eller dårlig) råd, eller noen konstruktive tips. Men dette er jo internett, man kan vel ikke forvente all verden. Lykke til til TS, håper det ordner seg. Brent barn skyr ilden, så tipper vel at faren din har lært at det må/skal gjøres ordentlig til neste gang. edit: Jeg får vel nesten forvente at det nok en gang kommer en komentar på et av mine innlegg istedenfor noe konstruktivt. Men jeg kan jo ta feil. Endret 4. mars 2013 av wampster Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Strøm etc, går det rett til leieboer? Hvis dere betaler det hadde jeg bare bedt strømselskapet å slå av strømmen. Hvis man ikke betale leie så er vel man strengt tatt ikke leieboer lenger, og selv om det går lang tid å kaste søppelet ut så kan ikke de tvinge dere på å sponse leieboer med strøm, Internett etc Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Hahaha, du er jaggumeg en parodi. At du ikke ser at det er konstruktivt å påpeke at et forslag er ulovlig er i grunn ganske betegnende... Gjør du noe med samme virkning er det strengt tatt ikke stort bedre, men hva med å være litt konstruktiv og komme med et lovlig løsningsforslag? Og ikke bare foreslå noe klart ulovlig og slenge på en 'men ikke gå så langt da...' 2 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Strøm etc, går det rett til leieboer? Hvis dere betaler det hadde jeg bare bedt strømselskapet å slå av strømmen. Hvis man ikke betale leie så er vel man strengt tatt ikke leieboer lenger, og selv om det går lang tid å kaste søppelet ut så kan ikke de tvinge dere på å sponse leieboer med strøm, Internett etc Er ikke helt sikkert om strøm er med i leia. Jeg tror neppe det er inkl. Å kvele strømtilførsel kunne kanskje ha vært en utvei hvis leietaker ikke klarer å gjøre opp til gitt tid. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 ? Herr Brun svarte nok ikke deg, men innlegget som kom før ditt. Ditt innlegg havnet bare i kryssilden. TS: følg rådet du fikk i innlegg #4, så skal du se ting ordner seg til slutt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå