Gå til innhold

Asus Maxiumus Formula V


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har akkurat kjøpt ny pc med hovedkortet Maximus Formula V..

Jeg har i5 prosessor. (den som alle har i dag)

Maximus formula har et eget program som hetter CPU tune up..

 

Jeg kjørte dette programmet og den ville klokke i5en til 4,6ghz (dette stod som recomended) .. Jeg gjorde så dette, og pcen tok restart (dette er vanlig)

 

Da merket jeg selvsagt at varmen gikk fort opp. 37/38/39/40/41/42.. Og der skrudde pcen seg av..

bootet opp igjen og akkurat det samme skjedde, hver gang den kom til 42 grader så restartet den seg automatisk..

 

Jeg mådde derfor kjøre en CMOS restart og flushe Biosen før jeg kom meg inn i et fungerende system igjen..

 

min setup:

Intel® Core i5-3570K Processor

ASUS Maximus V Formula, Socket-1155

Sapphire Radeon HD 7870 XT 2GB GDDR5

Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

Silver Power SP-S650M 650W PSU

Stock CPU vifte

 

(om dere trenger mer spesifikt så si ifra.. kommer ikke på navn og diverse akkurat nå)

 

jeg prøvde også å clocke den til "bare" 4,2 ghz, men samme skjedde her og..

 

Noen som er kjent med overklokkings mulighetene til dette hovedkortet ? hvordan bør jeg gå fram dersom det medfølgende programmet ikke fungerer..Burde jeg i det hele gjøre noe overklokking med stock CPU vifte ?

Endret av Emaldiom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du bruker for å måle temperaturer?

Er du 100% sikker på at kjøleren til CPU er montert riktig? Den "enkleste" måten å montere stock-kjøleren til Intel på er å presse alle fire føttene ned samtidig (med to hender om du har små hender,) det skal høres et rimelig ekkelt klikk.

 

Stock-kjøling er designet for at du belaster CPUen gjennomsnittlig under 80%, og definitivt ikke noe å overklokke med.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hva er det du bruker for å måle temperaturer?

Er du 100% sikker på at kjøleren til CPU er montert riktig? Den "enkleste" måten å montere stock-kjøleren til Intel på er å presse alle fire føttene ned samtidig (med to hender om du har små hender,) det skal høres et rimelig ekkelt klikk.

 

Stock-kjøling er designet for at du belaster CPUen gjennomsnittlig under 80%, og definitivt ikke noe å overklokke med.

 

Asus sitt eget system.. i AI suite som inneholder alle programvarer til asus RoG serien.. Her ser jeg tempraturene.. CPU ligger nå på ca 35\38 grader idle. HK er litt kjøligere

 

CPU kjøleren er montert skikkelig :)

Lenke til kommentar

Når jeg overklokket med CPU level up så kom jeg til 42 grader så streiket pcen.. cpuen skal vell holde opp til 80\90 grader før den skal skrue seg av og slutte å virke.. Så jeg tviler sterkt på at det har noe med stock cpu vifte å gjøre her når jeg bare kommer opp til 42 grader..

Lenke til kommentar

Prøv Coretemp for å overvåke core-temperaturene på selve prosessorbrikka, AI Suite bruker en temperaturmåler plassert i LGA1155-socketen.

 

Skal prøve dette når jeg kommer hjem.. Har endelig litt tid i kveld\natt til å prøve å få til en stabil overklokking.. så skal få kjørt et par tester..

 

Lurer på om jeg skal kjøpe meg en slik liquid CPU vifte..

 

EDIT: MPX hadde timestilbud i dag (13.03.2013) .. kjøpte me en slik liquid cpu vifte = )

Endret av Emaldiom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...