Tomzern Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Hei! Det er på høy tid at jeg oppgraderer stue-pcen nå. Har allerede kabinett i standard ATX størrelse, så det jeg trenger av komponenter er: *Hovedkort (gjerne med integrert skjermkort med hdmi 1.4) *Ram *Prosessor *Strømforsyning *SSD til OS om budsjettet tillater det, men prioriterer de andre komponentene først Budsjett 3000-4000,- Pcen brukes til: *Nedlasting og visning av filmer og serier i full-hd *Nettstreaming (youtube/netflix etc.) *Spotify og andre musikktjenester Pcen skal ikke brukes til gaming! Kom over denne pakken: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Oppgraderingspakker/Intel/Netshop/Oppgraderingspakke-Intel-1155-Ivy-Bridge-GA-H77-D3H,-Intel-i7-3770K,-Kingston-8GB-55289-p0000193049.aspx Kunne det vært noe? Tar gjerne imot forslag her. Er en gammel PC-bygger, men er utdatert på hvilke chipset og prosessorer som gjelder for hva om dagen. Viktigste for meg er at jeg får en PC som er kjapp og takler filmer uten lag! Mvh Tomzern Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Siden filmer er viktige hadde jeg vel sett meg ut et skjermkort først. Så spiller det mindre rolle hva du velger av det andre siden det meste vil duge. Det er forøvrig ikke skjermkort på hovedkort lenger, de sitter (i enkelte av) cpu'ene. Problemet er da ytelsen når cpu'en skal snurre film og gjøre andre saker samtidig. Dersom du skal ha "alt-i-ett" er AMD løsningene bedre på skjermkort delen av cpu (men har jevnt over en svakere cpu del). Har satt opp et par FM2 baserte allround maskiner til folk. De funker, også til enkle spill, men skal ikke plages for mye. Endret 4. mars 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 ok, har du et rimelig priset skjermkort å anbefale da? Gjerne viftefritt=) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Egentlig vet jeg ikke siden "kun film" er noe utenfor de vanlige kravene. Jeg tipper imidlertid et nVidia 610 vil holde lenge. Det har jo "Blue Ray 3D ready" stempel og oppløsning til 2560x1600. Dette Asus kortet er jo viftefritt. (nVidia kortene er nå i 6xx serien og ATI/AMD i 7xxx serien, dette er de nyeste kortene. Jevnt over gir et høyere tall innenfor seriene et kraftigere produkt) Skal du spille bør du opp på 650 eller 7850, minst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Dersom du kjøper skjermkort vil jeg anbefale Socket 1155 til resten, i3 eller i5 cpu samt 8 eller 16Gb ram (1600Mhz). Benytt Z77 gjerne brikkesettet siden det gir størst fleksibilitet uten å være noe spesielt dyrere. Du bør kunne havne i underkant av 3000 for alt bortsett fra PSU (strømfosyning) og evt SSD. Ang. PSU bruker mange Corsair HX/AX (uten at jeg kan si noe mer en det). Personlig bruker jeg kun Seasonic's Gold/Platinium utgaver. Din utfordring er at de fleste gode PSU'er (som jeg vet om) gir mer kraft enn hva du trenger (du trenger neppe mer enn 350-400 watt). Skal jeg anbefale noe må det bli Seasonic X-400FL. Det er dyrt (Gold rating), men viftefritt. Tror noen butikker har dem (sjekk prisjakt.no). Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Takk for fine svar Tiltman! =) Da skal jeg prøve å sette sammen et oppsett og se hva jeg havner på. Prøver å lese litt tester og sånt, men man ser seg jo bare vill i dette havet av utvalg! Tror nok jeg velger en PSU som har en stillegående vifte fremfor å betale så mye for en vifteløs, selv om det frister! Takk for tips:) Det gjør vel ikke noe at en PSU kan gi mer kraft enn jeg trenger? Bedre å kjøpe en på 550W enn en på 400 da vel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Det går helt fint med "overpowered" PSU. He, he... har en 400w stående i routeren min, der er behovet under 50w. Det dumme er jo at vi får (og betaler for) mye mer enn hva vi egentlig trenger. Det er rart det ikke finnes flere rimeligere 200-600w utgaver å velge mellom. Ikke alle kjører heftige skjermkort og blodklokka cpu. Endret 4. mars 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå