Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kausjon mellom private

deleder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk! Er det noen formkrav, og er det krav på vitner? Det er vel ingen lover som regulerer dette spesifikt, så da antar jeg at jeg må se til avtaleloven.

Kan jo slenge med oppgaven for ordens skyld:

Peder Ås startet Galleri Pedro, med spansk kunst som spesialitet. I februar 2006 fikk han besøk av Lars Holm og Marte Kirkerud, som ble helt henført av et maleri med tittelen "La vida". Lars ville kjøpe bildet, men hadde ikke de 16 000 kronene som bildet kostet, og ba tynt om å få kreditt fram til skattepengene kom i juni. Peder hadde ikke solgt mange bilder. Han var derfor villig til å gi henstand for å få med seg dette salget. Han mente likevel at han måtte ha en eller annen form for sikkerhet for at Lars ville betale til rett tid. Marte var villig til å garantere for at Lars gjorde opp. I en bok fant Peder et formular for en garantierklæring. Han fikk Martes underskrift på følgende:

"Undertegnede Marte Kirkerud garanterer som selvskyldnerkausjonist for at Lars Holm innen 7. mai 2006 betaler til Galleri Pedro, Peder Ås, kr. 16 000 – sekstentusen kroner."

Marte skrev under, og to venner av Peder som var innom galleriet bekreftet underskriften hennes. Den 7. mai var det klart at Lars ikke fikk noe penger igjen på skatten, og han kunne ikke betale det han skyldte Peder. Dagen etter krevde Peder at Marte straks betalte han kr. 16 000, men Marte nektet, fordi hun hadde hørt at det ikke var lov å bruke en slik kausjon i forbrukerforhold. I hvert fall måtte Peder først prøve å få inn beløpet fra Lars, mente hun.

Lenke til kommentar

En kausjonsavtale mellom private må forstås på bakgrunn av alminnelig avtalerett, så hverken skriftlighet eller vitner er strengt tatt et krav. Men en kausjon innebærer at noen påtar seg gjeldsansvar på andres vegne. Etter sin art er dette noe så spesielt at en "underforstått kausjon" ikke vil være aktuelt. Ingen kausjon pga konkludent adferd, altså.

Marte kommer med to anførsler:

1) At selvskyldnerkausjoner er ulovlige i forbrukerforhold.

2) At Peder må prøve å få inn beløpet fra Lars før han inndriver beløpet fra Marte.

Ad spørsmål 1: Det foreligger ingen positiv hjemmel som forbyr selvskyldnerkausjoner i forbrukerforhold.

Ad spørsmål 2: Det oppgaven spør om her er selve realitetsforskjellen mellom en såkalt simpel kausjon og en selvskyldnerkausjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Gammel tråd - men fant veien hitt når jeg søkte på oppgave.. Jeg leverte en svært tilsvarende oppgave som deg deleder for 1.5 mnd siden og fikk den tilbake for ca 2 uker siden. Jeg tolket det likt som ovenfor her men det er tydeligvis kommet eller kommer snart en hjemmel som forbyr det i forbrukerforhold? jfr feks https://zenfinans.no/hva-er-selvskyldnerkausjon/ og denne som ble opphevet https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/2001-02-02-144/KAPITTEL_1-2#KAPITTEL_1-2 ? så jeg ble trukket ned pga det... så om andre ser denne fordi oppgaven fra 2013 fremdeles er i sirkulasjon, husk at det nå er endret . 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...