krikkert Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Er ikke noe mer hjelp å få høyere opp i systemet. Dette er en kunde som er veldig lite lønnsom for banken, og da gidder de ikke å bruke tid og ressurser på dette. Kynisk, men forståelig slik jeg ser det. Vel, jo, det er det. Jeg får f.eks. omtrent alltid avslag i første instans (damn you, Lånekassegjeld). Og så snakker jeg med noen som faktisk vet hva de gjør (og vet at Lånekassa ikke er helt som andre kreditorer). Vips. Voilà. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Hvem var det som hjalp deg opp på den høye hesten om eg tørr spørre? Bare nysgjerrig på bakgrunnen her. Er jo en noe spesiell situasjon, så synes ikke det er rart å spørre om bakgrunnen? Men nå har vi fått svaret fra ts, så den er grei. Ikke meningen å være kjepphøy, men tenker fra bankens perspektiv her. For å være løsningsorientert her, så er det jo fullt mulig å betale fra utlandet for å gjøre opp anmerkningen. Har du virkelig ingen midler igjen i utlandet som kan brukes til dette formålet? Som førte har nevnt før, så burde det fungere be om skriftlig begrunnet avslag. Så lenge du ikke har mislighold i den banken det gjelder, burde de ha problem med å kunne forsvare det med støtte i loven. Endret 4. mars 2013 av learntofly 2 Lenke til kommentar
Hanssy Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Vel, jo, det er det. Jeg får f.eks. omtrent alltid avslag i første instans (damn you, Lånekassegjeld). Og så snakker jeg med noen som faktisk vet hva de gjør (og vet at Lånekassa ikke er helt som andre kreditorer). Vips. Voilà. Hvordan går du frem da? Bestiller du time hos en finansiell rådgiver på forhånd eller dropper du inn i banken å ber om å få snakke med en? For alle bankene jeg har vært i kontakt med så har avslaget kommet i skranken.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Hvordan går du frem da? Bestiller du time hos en finansiell rådgiver på forhånd eller dropper du inn i banken å ber om å få snakke med en? Jeg ringer og ber om en time. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Ja, jeg har til nå snakket med Nordea, DNB, Sparebank 1, Bank2 og Storebrand. Skal i morgen snakke resterende bankene jeg måtte finne her i Oslo. Jeg jobber i en av de bankene der, og jeg husker godt at jeg ble fortalt at man ikke kan nekte folk med betalingsanmerkninger å få en ren konto. Kort og nettbank er annerledes, men konto kan man ikke nekte pga betalingsanmerkninger. Men nå har ikke jeg jobbet på bankkontor, og det er der du stort sett må henvende deg for å få konto. Mulig det finnes en ukultur der. Har du forsøkt flere filialer? En annen ting er at du kan ha alvorligere anmerkninger enn overtrekk osv., og da vil det kanskje stille seg annerledes. Lenke til kommentar
Hanssy Skrevet 6. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2013 Først vil jeg takke alle som har svart i denne tråden for god hjelp:) Jeg kan med glede fortelle at jeg nå har fått ett hav av valg i åpning av ny bankkonto. Etter å ha konfrontert DNB med finansavtaleloven så har jeg til og med fått en skriftlig beklagelse ifra dem, og tilbud om å åpne konto. I tillegg til de har jeg snakket med både skandiabanken og storebrand siden sist jeg var aktiv i denne tråden. Og begge fortalte meg at betalingsanmerkninger ikke var noe problem hos de, og at jeg skulle få både vanlig lønnskonto, nettbank og visakort hos de. Sparebank 1 var noe vanskeligere. Ble først avvist i skranken, men da jeg nevnte finansavtaleloven og at jeg ville ha skriftlig avslag der og da, ble jeg tilslutt henvist til en som som satt lengre inne i banken. Usikker på om han var vanlig finansiell rådgiver eller om han hadde noe overordnet ansvar i banken, men han ble til slutt villig til å gi meg konto, nettbank og bankkort. Bank 2 var fortsatt umulig å snakke til fornuft. Men de ville tilby meg et lån på 300 000,- og om jeg aksepterte det så skulle jeg få bankkonto, nettbank og visakort. En helt utrolig merkelig saksbehandling med andre ord. Men har du kausjonist, behov for lån og betalingsanmerkninger, så er vel bank 2 stedet å gå. Så om noen sitter i samme situasjon som meg, og finner frem inn hit, så håper jeg du får noen gode tips. Bank i bordet med finansavtaleloven §14, og dokumentet ifra FNO hvor det kommer frem at betalingsanmerkninger ikke er en saklig grunn for å nekte deg kundeforhold. Da setter jeg denne saken som løst. 6 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Bra det løste seg for deg Og så har kanskje learntofly lært at noen ganger vil det faktisk nytte å komme litt høyere opp i hierarkiet for å få løst problemer Det kan være nyttig lærdom å ta med seg når man skal klage på noe, særlig hos større selskaper hvor de som sitter i front sjeldent har myndighet til å gå utover et sett med standard regler som dessverre ikke alltid er i henhold til gjeldende lovverk. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 "Varsel om søksmål - tvisteloven pgf 5-2" er en ganske nyttig brevtittel i noen tilfeller. 1 Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Bra det løste seg for deg Og så har kanskje learntofly lært at noen ganger vil det faktisk nytte å komme litt høyere opp i hierarkiet for å få løst problemer Det kan være nyttig lærdom å ta med seg når man skal klage på noe, særlig hos større selskaper hvor de som sitter i front sjeldent har myndighet til å gå utover et sett med standard regler som dessverre ikke alltid er i henhold til gjeldende lovverk. Sitter selv i "dette hierarkiet" som du beskriver, så kjenner strukturen i bank ganske godt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå