krikkert Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Fra et rettslig standpunkt er det et vilkår for å motta sykepenger at du taper inntekt som følge av arbeidsuførhet pga. sykdom, skade, eller lyte. Det står spesifikt i loven at sosiale og økonomiske forhold ikke gir grunnlag for sykepenger. Slik situasjonen er beskrevet her er det sosiale forhold som er årsaken til at TS ikke ønsker å gå på jobb. Det spiller følgelig ingen rolle om fastlegen konstaterer depresjon med mindre depresjonen er hovedårsak - noe den ikke synes å være. Jeg støtter TS fullt ut jeg. Trygdesystemet er for godt og alle politiske partier har fredet sykelønnen. Folk (mis) bruker systemet over en lav sko og da syns jeg det er fair at vi andre også får ta del i staten sin gavepakke. Så fordi du misbruker systemet over en lav sko skal andre også gjøre det? For en hyggelig innstilling - men særlig rettslig relevant er den ikke. 5 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Ja, forskjellen er faktisk hvorvidt mine skattepenger finansierer slaraffenlivet hans eller om hans arbeidsgiver gjør det. For meg er det en vesentlig forskjell. Nå var det ikke slaraffenliv det var snakk om i det jeg nevnte da. Forøvrig er det legen som bestemmer om man er syk - ikke du eller jeg. Kan han ikke/klarer ikke å jobbe på sin nåværende arbeidsplass pga psyken, men andre plasser, så er det en vurdering lege tar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 (endret) Nå var det ikke slaraffenliv det var snakk om i det jeg nevnte da. Forøvrig er det legen som bestemmer om man er syk - ikke du eller jeg. Kan han ikke/klarer ikke å jobbe på sin nåværende arbeidsplass pga psyken, men andre plasser, så er det en vurdering lege tar. Teknisk sett er det NAV som bestemmer det... Endret 6. mars 2013 av krikkert 3 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Nei, det er staten som lager reglene og lovene som NAV må følge - så de bestemmer sånn teknisk. Det er uansett leger som stiller diagnoser - NAV har ikke kompetansen til det. De kan dog betvile den og bruke egne leger for å bekrefte/avkrefte diagnosen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Det er heller ikke diagnose som er utløsende for rettigheter, men arbeidsuførhet. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Dette henger sammen i stor del. (men nå er vi vel litt på siden av tema og jeg gir meg der på OT) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Det er heller ikke diagnose som er utløsende for rettigheter, men arbeidsuførhet. Jaja, men det sier seg jo selv at om diagnosen er "lett forkjølelse" så søker man ikke om sykepenger. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg og 5 andre har blitt sagt opp pga nedbemanning i firmaet vi jobber for. Jeg jobber med IT-drift, utvikling og support. Ledelsen forstår jo ikke IT-yrket overhodet. Så de tror at pågangen er håndterbar for én person, nemlig han som sitter igjen med alt. ... For å være helt ærlig så tenker jeg litt på omskolering for tiden. Så jeg føler nesten at jeg skulle hatt litt "betenkningstid", for det er veldig tungt akkurat nå. Hvor vanlig er det å sykemelde seg i oppsigelsesperioden? .... Anonym poster: 35776ece6e9849858c6b55c0bcbb33a7 Nedbemanning i bedrift er vanligvis en helt legitim grunn for arbeidsgiver til å si opp ansatte, og for mange handler en slik oppsigelse om "omstilling". Det er normalt at man går ned i en dal og ser mørkt på fremtiden og veldig mange får, som du selv sier, tanker om omskolering eller videreutdanning. Å "sykemelde seg" forutsetter at du er så syk at du er arbeidsufør og ikke er i stand til å gjennomføre noen av dine arbeidsoppgaver. Tre måneders oppsigelsestid er i utgangspunktet ikke en ordning som er laget for at arbeidsgiver skal få deg til å fullføre oppdragene dine, men en vern beregnet på deg, for at du skal få tid til å områ deg. Jeg finner det bemerkelsesverdig at du ikke har noe oppspart ferie da vi tross alt er helt i starten av det nye året, og om du var ansatt i hele fjor burde feriekvoten være full. Tre måneder er god tid til å se seg om etter annen jobb om man benytter tiden godt. Om den skal brukes til å krisemaksimere før man har et reellt problem, blir tiden kort. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Men om TS legger fram sin situasjon for en lege og denne legen vurderer TS sin psyke til å være verdig sykemelding. Hvor er da svindelen? Man (langtids)sykemelder seg ikke av seg selv. En sykemelding er avhengig av profesjonell vurdering. Lenke til kommentar
pappagutt Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Fy F*en hvor mange idioter som finnes. NEI, du er ikke syk. "Depresjon" er noe helt annet enn det du har nå. MANGE mennesker mister jobben, deal With it. JEG gidder ikke betale penger fordi du er sur på sjefene din. ALLE dere som mener han bare burde sykemelde seg er grunnen til at Norge står for fall. Vi har verdens lateste befolkning som bare forsøker å snylte mest mulig på de av oss som faktisk bidrar til samfunnet. Håper alle dere som anbefaler sykemelding osv blir uhelbredelig syke så får dere se hva det virkelig vil si å være sykemeldt. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Det koker litt ned til det etiske rundt det å sykmelde seg i oppsigelsestiden, jeg har selv vært i en situasjon der jeg gikk i kontraktfestet arbeid og ble sykmeldt (va bort i mot stein daud og låg lenge på sykehus) Dette skapte litt ettermele for meg, siden jeg var sykmeldt lenge etter at kontrakten gikk ut, men dette forhindret meg i å anskaffe nytt arbeid siden jeg var for syk til å få en lignende jobb igjen, men fortsatt ikke for syk til å ta en annen jobb. Jeg hadde 2 måneder igjen av kontrakten, jeg visste at jeg ikke kom til å bli benytte disse to månene, men valgte fortsatt ikke og sykmelde meg, selv om dette ville ha gitt meg penger på lengre sikt. Hvorfor ikke? - Jo fordi at eg visste at eg kunne like godt bare få di pengene eg skulle ha, i staden for å melke NAV sine penger. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Håper alle dere som anbefaler sykemelding osv blir uhelbredelig syke så får dere se hva det virkelig vil si å være sykemeldt. Som jeg har påpekt et par ganger: Dette er ikke opp til noen som helst her, men det blir en lege som tar en faglig avgjørelse på dette. Om man begynner å lyve på seg symptomer blir selvsagt saken en helt annen men jeg kan ikke se at det er dette tråden handler om. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 JEG gidder ikke betale penger fordi du er sur på sjefene din. Hvilket valg har du? Som nevnt, så er det ikke du, jeg eller andre her som kan stille diagnosen - det er kun kvalifisert personell som kan gjøre. Vi har vel ikke annet valg der eller enn å tro de vil gjøre det riktige? Lenke til kommentar
unreliable Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Ikke sykemeld deg (du er ikke syk). Du må søke ny jobb og må kanskje opplyse om at du for tiden er sykemeldt. Enten må du oppgi depresjon som årsak eller "orket ikke jobbe der lengre" - ingen av delene er bra å høre fra en potensiell ansatt. Angående pågående prosjekter - trenér og sørg for at de blir forsinket. Hvis du virkelig er den eneste som kan fullføre prosjektene kan du fakturere de 1000kr i timen når oppsigelsestiden din er slutt. Payback. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Ikke sykemeld deg (du er ikke syk). Du må søke ny jobb og må kanskje opplyse om at du for tiden er sykemeldt. Enten må du oppgi depresjon som årsak eller "orket ikke jobbe der lengre" - ingen av delene er bra å høre fra en potensiell ansatt. Angående pågående prosjekter - trenér og sørg for at de blir forsinket. Hvis du virkelig er den eneste som kan fullføre prosjektene kan du fakturere de 10000kr i timen når oppsigelsestiden din er slutt. Payback. Ingen grunn til å være gavmild og sløse med fritiden sin Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Sånn rent utenomrettslig tar det seg veldig mye bedre ut å sitte fattet på et jobbintervju å si rolig akkurat hva du mener om din forrige arbeidsgiver (sånn "tilfeldig" i forbifarten, selvfølgelig), og samtidig fremheve det verdifulle arbeidet du sluttførte i oppsigelsesperioden. Så hvis DU vil komme best ut av det, er det liten tvil om hva du bør gjøre. Du kan si du ikke bryr deg om hva nåværende arbeidsgiver sier om deg, men jeg skal love deg at de bryr seg om hullet du da får i CV-en din. (Eller om hvorfor i all verden det mangler en attest fra den siste jobben din.) 1 Lenke til kommentar
zulo Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Jobb helt vanlig, ikke aksepter overtid og hard jobbing for å fullføre et prosjekt før du forsvinner fra bedriften. Du er jo sagt opp pga nedbemanning som skulle tilsi at det er lite å gjøre på jobb. Samtidig, søk etter ny jobb og får du tilbud om en jobb så tar du den, men forsøk å fullføre oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Ikke sykmeld deg din kjipe feiging. Gjør din vanlige jobb til siste slutt mens du omstiller deg og leter etter noe annet. Gjør selv en tung og ærlig jobb, og hver måned går 30.000,- av lønna mi i ren skatt, blir mildt sagt irritert når jeg leser om slike håpløsheter, at skattepengene våre skal gå til så mye unødvendig. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Hvorfor snakker folk fortsatt som om det er TS selv som avgjør om han må sykemeldes eller ikke? Man kan ikke langtidssykemelde seg selv. Dette krever en fagvurdering fra en lege. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. mars 2013 Del Skrevet 21. mars 2013 Hvorfor snakker folk fortsatt som om det er TS selv som avgjør om han må sykemeldes eller ikke? Man kan ikke langtidssykemelde seg selv. Dette krever en fagvurdering fra en lege. I min tidligere jobb jobbet vi med det å kartlegge en del feil og mangler i velferdsstaten og mulig smutthull, der er det mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå