Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc vill ikke starte.

Anbefalte innlegg

Hei! Har akkurat byttet kabinett på pcen, den fungerte helt fint rett før jeg byttet over alle delene. Starter opp i det nye kabinettet, den går i 4-5 sek før den slår seg av og starter i 4-5 sekunder igjen.

Har sjekket at alle kablene er i ( i hovedkortet, harddiskene og alt mulig)

Kommer ingen lyd så jeg kunne sjekket hvor det kom ifra, og RAM fungerer, hva kan dette være?

Endret av Tfreberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har akkurat byttet kabinett på pcen, den fungerte helt fint rett før jeg byttet over alle delene. Starter opp i det nye kabinettet, den går i 4-5 sek før den slår seg av og starter i 4-5 sekunder igjen.

Har sjekket at alle kablene er i ( i hovedkortet, harddiskene og alt mulig)

Kommer ingen lyd så jeg kunne sjekket hvor det kom ifra, og RAM fungerer, hva kan dette være?

har du skjekket om CPU kontakten er koblet rett? Sjekk om du har koblet den skikkelig i

Lenke til kommentar

Grunnen til at maskien slår av er fordi den forhindrer at maskinvaren blir brent opp. Dette kan være feil ved cpu kjøleren sitter dårlig som nevnt, eller at viften får ikke nok strøm fra PSU til å kjøle ned CPU.

- Sjekk om atx12 volt kabelen er koblet til. atx12volt pluggen, den pleier å ligge i nærheten av CPU.

Lenke til kommentar

Sjekk om atx12 volt kabelen er koblet til. atx12volt pluggen, den pleier å ligge i nærheten av CPU.

Akkurat den er en klassiker. Hendte med meg første gang jeg skulle sette sammen en PC.

Samme skjedde meg første gang jeg satt sammen en pc med den typen strøm. Skjønte ingenting og rett før jeg knuste hele greiene. Men så bestemte jeg meg for å faktisk lese manualen som følger meg hovedkortet :p

Ellers så kan jeg nevne at jeg faktisk i dag har sendt tilbake min prosessor til komplett.no og levert mitt hovedkort til ps.no fordi jeg mest sannsynligvis klarte å ødelegge dem begge med overklokking og flashing av bios. Ingen av dem funker i alle fall. Noen ganger bare går ting i stykker. Skal ikke mye til.

Får skrive de mest vanlige tingene du kan prøve da:

Sjekk om alle kontakter er der de skal være.

Sjekk at ingen led lyser (om de gjør så ser du i manualen hva det betyr)

Prøv med 1 ram stick i den sloten lengst unna prossessor.

Om du bruker eget skjermkort prøv å ta det ut å bruk hovedkort eller ett annet kort i en annen slot.

Sørg for at prosessor sitter som den skal.

Pass på at kjøler sitter som den skal.

Det er det jeg kommer på akkurat nå. Det som kan være galt kan være ganske mye faktisk:

PSU (har bare lest at det kan være en grunn til den type problem)

CPU (veldig vanlig da det skal ikke mye til for å ødelegge)

MB (veldig vanlig da det skal ikke mye til for å ødelegge)

RAM (mest sannsynligvis vil pc lage noen pipe lyder om det er ram eller ram slot som er gåent)

Er ikke data ekspert men har bygget, ødelagt og fikset en del pc'r på hobby basis i ca 13 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...