Gå til innhold

? Nå ser færre det du poster på Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er administrator på en side med ca. 8000 følgere (primært norske) og kan bekrefte Biltons observasjoner. Om Facebook ikke direkte nedprioriterer statusoppdateringer som ikke er betalt, så er det helt klart endringer i algoritmen som gjør at oppdateringene vises til færre og færre. Innimellom er det så ille, at jeg ikke en gang ser en statusoppdatering jeg selv la ut via siden! Da counteren for hvor mange som hadde sett posten først dukket opp ville vi ha rundt 5-7000 views, og godt over 20.000 med det billigste promoteringsalternativet, mens nå varierer det fra 1-5000 (stort sett rundt 2-3) sterkt avhengig av hva slags innhold som publiseres, og hvor mange likes/kommentarer statusen får.

Lenke til kommentar

Det verste er at jeg hadde gledelig betalt for å slippe all reklame. Det er reklame over alt, det har kommet for å bli. En vått ønske som faktisk lar seg gjøre...Spotify er en av dem. Klar over at det finnes ad-blokers osv men tvile på at facebook ansatte får lønningene sine av den grunn.

Lenke til kommentar

"De to tingene er ikke relatert. Vi har ikke et insentiv til å redusere distribusjonen av ting du sender til dine følgere, slik at vi kan vise mer annonser, sier produktsjef Will Cathcart i Facebook."

 

Rent bortsett fra at de tjener mer penger på å gjøre det slik.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde vore beire om alle desse leike bloggerane kunne betale litt, sånn at vi som ikkje betalte, KANSKJE slapp å få desse helsikes instragram'ane slengt i tryne over alt.

# meg her å # meg der... tåpeleg..

Lenke til kommentar

"De to tingene er ikke relatert. Vi har ikke et insentiv til å redusere distribusjonen av ting du sender til dine følgere, slik at vi kan vise mer annonser, sier produktsjef Will Cathcart i Facebook."Rent bortsett fra at de tjener mer penger på å gjøre det slik.

 

Han sa "annonser" -- ikke betalt innhold ;)

Lenke til kommentar

:Facepalm: For en gjeng selvhøytidelige mennesker i den artikkelen der, du. Diskuterer Facebook som om det skulle være et seriøst medium for å spre sine seriøse betraktninger og sutrer over at de får 5000 likes istedet for 20000?

 

Facebook aldri vært, er ikke og basert på den utviklingen vi ser, vil neppe bli en arena for å skulle spre "høylitterære" artikler,

 

Facebook er bare en avansert form for markedsføring der DU er varen, skapt for at Zuckerberg & Co skal kunne leve det gode liv. Å gå rundt å innbille seg noe annet blir bare latterlig.

 

Og når Facebook faktisk er et markedsføringsted - hvorfor skulle de la New York Times journalister boltre seg på Facebook gratis når de vet at disse personene er så PR-kåte at de gjerne betaler for å nå ut til fler?

Lenke til kommentar

Er dette overraskende, og hvorfor bry seg om facebooks tullsvar? Alle som forstår konseptet "prioritere", skjønner jo at det er følgen, skal man priotere opp noe, må noe annet prioriteres ned, prioriterer man alt, så prioriterer man ingenting. Er ikke dette selvfølgeligheter?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Facebook har tilrettelagt veldig for deling av info og oppretting av grupper og nettverk, og folk har grepet tak i mulighetene med begge hender og litt til. Veldig mange har flyttet infodeling og annonseringer fra hjemmesider, blogger, forum osv og over på facebook. Ett eksempel på dette er annonsering av kurs og aktiviteter. Det er da viktig at folk får lest informasjon rundt slike annonseringer, spesielt om kurs flyttes eller avlyses.

 

Når man i flere år har lært opp folk til at de kan dele slik info og alle forventer at alle leser det, så er det veldig uheldig for en del om synligheten reduseres. Dette betyr da at ikke alle får den informasjonen som blir sendt ut.

 

Det er også andre sider rundt dette. Kjøping av synlighet betyr også at useriøse og malwarespredere kan kjøpe seg mer synlighet, på bekostning av seriøse. Så det er endel sider rundt dette.

 

Hva som teknisk skjer er jeg usikker på, det er nok andre som har mye mer kunnskaper rundt det tekniske. Facebook har f.eks tidligere lagt inn at sider man liker må inn i interesselister for at man skal få statusmeldinger fra dem. Ikke alle bryr seg om å lage interresselister, og det kan jo også være at det er de som ikke har lagt sider inn i interresselister som opplever at de ikke får statusmeldinger.

 

Søkemotorer har også SEO løsninger, og antar at også facebook bruker det. Her kan det da oppstå en twist, om synligheten avgjøres av antallet som liker den, må folk se den i utgangspunktet for å like den og gjøre den mer synlig.

 

Oppi dette er vel ikke facebook de minst villige til å tjene penger på brukerne, og om de kan tjene penger på å la brukerne betale for synlighet gjør de jo det.

Lenke til kommentar

Facebook har jo mistet det helt. Jeg klarte å holde ut lenge med Adblock som fjernet annonsene på høyresiden, men nå som det kommer egne posts som er "sponset" HELE tiden, begynner jeg å bli lei, og min prognose for Facebook styrkes for hver dag som går. Til slutt blir folk lei, og enten legger hele greia på hylla, eller hopper over på noe cleanere og bedre (G+ f.eks)

Lenke til kommentar

Jeg er med i en aktiv gruppe, og der kommer det bare relevant info opp, jeg har iallefall ikke lagt merke til spam der.

 

Så det er kanskje best å ikke bruke hovedsiden men bruke grupper med innhold som er interessant.

 

Reklame er jo ikke den eneste spamen på facebook iallefall.

Det er så¨mange jalla statusoppdateringer som;

"jeg kjeder meg" "Gleder meg til mannen min kommer hjem" osv og plakater med ordtak.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Litt usikker på hvordan det fungerte, men såvidt jeg skjønte så la f.eks sønnens fotballag opp en facebookside hvor de informerte om treningstider etc. og hvis denne infoen forsvant hvis man ikke kjøpte seg visning så var det jo dumt for de som møtte opp til feil tider.

 

Det er altså ikke nødvendigvis det som skrives i selve gruppene som forsvinner, men det som streames på den enkeltes vegg.

 

Litt av greia med facebook er at så mange bruker det. Det er mannge bedre løsninger, men uten brukere er litt av poenget borte.

Lenke til kommentar

At folk mister viktig informasjon gitt via facebook er vel heller de som gir den sitt problem snarere enn facebook. Selv ikke med sms eller e-postvarsling om endrede treningstider eller hva det måtte være vil man være sikker på at alle får det med seg, og det vil være ganske naivt å tro at alle følger bedre med på facebook enn SMS-innboksen.

 

Det er selvsagt forståelig at facebook er ute med melkespannet, og jeg hadde aldri forventet noe annet egentlig. Mitt innlegg tidligere var bare en bekreftelse på en observasjon mange har gjort seg, og ikke ment som sutring. Jeg synes dog det er påfallende at statuser jeg selv legger ut via en side jeg er administrator for, ikke vises i min egen nyhetsstrøm.

 

Nettstedet siden representerer skal uansett få nytt design om kort tid, og vi kommer da til å se etter og tilby mange flere alternativer for folk å enkelt få oppdateringer når vi legger ut nytt innhold. Æraen der promotering på facebook var enkelt og gratis er nok veldig snart en saga blott og det blir survival of the richest.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...