Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

lav testosteronnivå - må man betale for behandling?

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel sitt. Noen som har peiling?

Et litt annet spørsmål også: Dersom man har naturlig for lav testosteronnivå, er man da steril, eller vil man bare ha redusert fruktbarhet?

Jeg tok blodprøve og fant ut at jeg ligger på 4, men verdiene skal ligge mellom 7 og 31. Anonym poster: 47620e113fcf7bb171e45f5c219a0bfc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et nivå på 4 er veldig lavt. Hvor gammel er du? Sliter du med depresjon eller andre psykiske lidelser? Det kan i så fall ha sin årsak i lavt nivå av testosteron, men kan også selv være årsak til redusert hormonproduksjon. Dette bør utredes hos lege og psykolog.

Er det medisinsk begrunnelse for tilskudd, så får du dekket utgiftene.

Det finnes mange preparater du kan få utskrevet på resept. Men dette bør du få en ekspert til å utrede sammen med deg. Og ha dette klart: Enhver lege er ikke ekspert på disse tingene.

Medisiner virker ikke likt på alle. Du ønsker preparater med god virkning på nettopp din tilstand og kropp, og færrest mulig bivirkninger. En vanlig uønsket effekt er at testiklene skrumper inn, fordi egenproduksjon av testosteron blir overflødig når kroppen får det tilført utenfra.

Har du vært her?

http://www.andrologisksenter.no/

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Anonym: Nei, seksualdriften min er ikke totalt fraværende, men relativt laber mot det den var.

twb: Jeg er 24 år. Jeg har tatt to blodprøver, den første viste testosteronnivå på 4.08. Den andre har jeg ikke fått svar på enda.

Livet mitt har vel egentlig gradvis blitt dårligere siden 17-19 års-alderen. Skole, jobb osv har vært veldig vanskelig. Sliter som regel med å omgås folk over en lengre periode. Jeg sliter med å fokusere, kan være følesesmessig fraværende, eller veldig overfølsom. Jeg føler meg tidsvis mindre verdt.

Det hele startet vel med at jeg ble mindre energisk, så begynte jeg å få smerter i korsryggen(midtstilt prolaps ble påvist). Etter det har vel egentlig kroppen bare skrumpet sammen. Jeg har vondt i stort sett alle store ledd, musklene er svakere og veldig stramme. Tøying virker å ha 0 effekt. Jeg holder det i sjakk med trening, men det er vanskelig å holde en jevn treningsmengde.

Dersom dette kan kobles opp mot lavt testosteronnivå så vil det i så fall gjøre livet mitt mye bedre.

Jeg valgte å skrive dette litt utfyllende sånn at andre med evt samme plager kan lese det. Kanskje noen får en anelse om hva de ser etter dersom de sliter, men ikke finner svar. Beklager rotete innlegg. :-)

Anonym poster: 47620e113fcf7bb171e45f5c219a0bfc

Lenke til kommentar

Det er en skala. Jeg vet ikke mer enn det enda. Får vel svar på prøvene i løpet av uken.

Legen har bare sagt at jeg kanskje må ha testosterontilførsel dersom det viser seg at jeg har en naturlig mangel, men har ikke spurt han om jeg må betale for det, så det er vel det jeg er mest nysgjerrig på. Det hadde vært en slitsom utgift dersom jeg må behandles resten av livet. Anonym poster: 47620e113fcf7bb171e45f5c219a0bfc

Lenke til kommentar

Legen ringte meg nå, og nå har jeg plutselig mellom 15-16 i S-testosteron (4 sist) ... han sa bare at resten er innenfor det normale. Er 15-16 et OK nivå for en som snart runder 24, når toppen på skalaen er 31?

Har jo også skrevet et lengre innlegg i tråden om plager ect, nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Hadde håpet på at dette skulle være nøkkelen til mine problemer. Får vel bare kontakte psykolog... Anonym poster: 47620e113fcf7bb171e45f5c219a0bfc

Lenke til kommentar

Jeg skal hente papirene i morgen for å få sett på de. Dersom det har seg slik at jeg er i nedre del av hva som er normalt, kan jeg likevel pushe på for å få en slags behandling? 15-16 virker lavt for min alder, værtfall ut i fra den skalaen på linken du la ut, twb. Der står det at opp til 35 er normalt. Anonym poster: 47620e113fcf7bb171e45f5c219a0bfc

Lenke til kommentar

Da har jeg hentet papirene, og resultatet lyder som følger:

S-Albumin 48 (referanseområde 40-51)

S-FSH 4.9 (ingen referanseområde)

S-LH 4.1 (ingen referanseområde)

S-testosteron 15.44 (referanseområde: 8-35)

Første prøve fikk jeg 4.08 på S-testosteron, 1 uke senere har jeg nesten 4 ganger så høye verdier. Jeg har 0 peiling på dette, og lurer på om det er noen her som vet om dette er greie verdier for en gutt på snart 24 år? Anonym poster: 47620e113fcf7bb171e45f5c219a0bfc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...