Lexiboij Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Hei! Nå begynner tiden for å kjøpe nytt kamera seg, og da slår jeg på stortromma med D800. Jeg har forstått det slik at DX-objektiver ikke vil fungere optimalt på FX-kamera. Har det noe å si hvilken type objektiver jeg bruker? Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Når man bruker ett dx objektiv på D800 så vil det fungere slik at man bruker ett område på sensoren som tilsvarer dx. Kamera kjenner igjen dx objektiv og vil lage en ramme i søkeren som tilsvarer utsnittet til bildet man får. 2 Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Så eneste jeg mister på å bruke et av de gamle objektivene mine er antall megapiksler? (sett bort ifra kvaliteten på objektivet) Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Jepp... du mister ytterkantene av bildet og dermed en del piksler. Bildet som står igjen er selvsagt tilsvarende dx størrelse med en oppløsning som er ganske lik D7000 så bildene får veldig god oppløsning like vel. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Du kan faktisk velge å bruke DX objektivene som FX også, men da vil du få veldig mørke hjørner pga mindre bildesirkel fra DX. Ellers fungerer det helt fint. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Så eneste jeg mister på å bruke et av de gamle objektivene mine er antall megapiksler? (sett bort ifra kvaliteten på objektivet) Du mister jo litt over 1EV i ISO (mht støy på det ferdige bildet) når du beskjærer bildet til DX, altså ISO 800 blir som ISO 1800 osv. Og søkerbildet blir mindre. Med andre ord hele poenget med FX bortfaller...men skjønner det er greit å ha muligheten hvis man bare har ett (nytt) kamera. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Kanskje bedre å kjøpe et D7100 hvis du har en masse DX optikk? Hvis du ikke har tenkt å bytte ut optikken også da. Har kjøpt et D600 selv og et 50mm 1.8G. Dyrt nok Endret 4. mars 2013 av Strukt 1 Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Jeg har heldigvis ikke så mange objektiver enda at jeg føler det er grusomt å bytte til FX eller et nytt merke. Takker for svar folkens, ble klarere hvordan det fungerer nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå