Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe gitar og trenger hjelp ganske fort.

Jeg har aldri hatt gitar selv så trenger da en god gitar for en nybegynner, selv om jeg har spilt litt på andre sine. Jeg har skjønt at jeg må opp i 1000-2000 for å få en god og brukbar gitar. Noen som har forslag på modell?? Trenger som sagt kjapt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg skal kjøpe gitar og trenger hjelp ganske fort.

Jeg har aldri hatt gitar selv så trenger da en god gitar for en nybegynner, selv om jeg har spilt litt på andre sine. Jeg har skjønt at jeg må opp i 1000-2000 for å få en god og brukbar gitar. Noen som har forslag på modell?? Trenger som sagt kjapt svar.

Du nevner ikke om det er el-gitar eller akustisk gitar du sikter til eller hvilken sjanger du skal spille etc.., så da går jeg ut ifra at det er en allround el-gitar du tenker på...

Som jeg har sagt en del ganger før.

Du får ikke en "God" brukt gitar til 2000 kr, med mindre du er griseheldig. Og da mener jeg griseheldig, som den veien at du kjøper en merkegitar, av en selger som selv ikke har peiling på gitar - og dermed ikke aner hva han selger.

Om du skal kjøpe førstegangsgitar, ville jeg hvertfal ikke lagt mindre enn 4000-5000 kr i kjøpet, og jeg ville hvertfal ikke kjøpt en brukt gitar usett og uprøvd på nett.. Da ville jeg heller ha spart litt lenger og kjøpt meg en grei ny gitar..

Du skal være klar over at om du kjøper en billig gitar får du nettop det du betaler for. En billig dårlig gitar, som dreper all spilleglede, og som dreper alt av motivasjon for å spille gitar.

Skal du ha en billig grei gitar, kan du sjekke opp Morgan. Det er ett billigmerke, som er greit nok til førstegangskjøp. Jeg ville dog ikke kjøpt en brukt gitar første gangen, da du ikke har peiling på hva du kjøper. Kjøper du feks, en gitar som har levd et hardt liv, så kan halsen være skeiv, og dermed er det umulig å stemme gitaren skikkelig.

Gratulerer, du har da kastet bort 2000 kr på en gitar som du ikke kan bruke en gang, og du må bruke 2000 på ennå en gitar. Og da er du allerede opp på 4000 kr som du kan kjøpe en grei - helt ny, nybegynner gitar for.

Det er med andre ord veldig lett for en nybegynner å kjøpe katta i sekken om man kjøper en brukt gitar første gangen. Du kan eventuelt stikke innom en forhandler å se om de har noen brukte gitarer inne på lager. Av og til tar selgere inn gamle brukte gitarer mot avslag i prisen på nye gitarer. Selgeren sjekker da såklart disse gitarene ganske grundig først, slik at dem er sikre på at det er kvalitet dem selger videre. Disse brukte gitarene vil nok uansett være litt "stive" i pris (etter ditt syn), da dette ofte er skikkelige gitarer. Det er ikke så mange som leverer inn en brukt Morgan når dem kjøper en ny gitar, da Morgan gitaren stort sett uansett vil være av så liten verdi at avslaget i prisen på en ny gitar blir minimalt. Men kjøper du en brukt gitar hos en autorisert gitarselger, vet du hvertfal at det du kjøper er skikkelig.

Eventuelt kan du og høre med selgeren om han kan skaffe deg et godt tilbud på en grei nybegynner-gitar.

Første gitaren jeg kjøpte meg var en Fender Stratocaster. Jeg la dog nesten 10 000 kr i det kjøpet. Men jeg var kansje mer bestemt enn det du er nå - da jeg kjøpte gitaren, for jeg hadde spillt en del fra før, og viste at jeg likte det, og viste hva jeg ville ha og hvilken musikk jeg skulle spille.

Jeg sier ikke at du skal kjøpe en dyr gitar her som du ikke har bruk for, jeg ber deg bare om å tenke deg om noen ganger før du kjøper, og at du tenker deg om mange ganger før du velger å kjøpe en brukt gitar. For som sagt, man får ikke en "god" brukt gitar til 2000 kr. Det er tilnermet umulig, og jeg har ennå til gode å finne en "god" bruktgitar på nett, til så lav pris, og tro meg. Jeg har lett etter dette!!

Her er diverse merker du kan sjekke opp bare for gøy (har satt en pil på de merkene som kan være mest akuelle i ditt tilfelle, men anbefaler deg å sjekke ut alle!!). Finner og billige merkegitarer, som kan være utrolig kjekke for en nybegynner ;-)

Lykke til. Og helst, tenk deg om to ganger før du kjøper en brukt førstegangsgitar.......!!!!

Fender Stratocaster

Fender Telecaster

Morgan <---

Ibanez

Jackson

Gibson

Epiphone <---

ESP

Yamaha <---

eventuelt kan du sjekke denne siden for merker, og pris

http://www.gitarhuse...roducts/gitarer

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...