Webmasternorway Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Hei jeg er på utkikk etter en god gitar. Dette er min første gitar så skal jo selvfølgelig ikke ha en til 10.000, men har skjønt at jeg må mellom 1000-2000 for å få med en "brukbar" gitar for å faktisk være litt fornøyd da. Så derfor lurer jeg på om noen har noen forslag på gode gitarer som kan passe meg? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Regner med du vil ha en akustisk gitar i og med at budsjettet er såpass lavt, og ikke har rom for noen forsterker (som er verdt å samle på ihvertfall). I utgangspunktet vil det nok på ditt nivå være ganske hipp som happ. Her er en helt kurant dings med innebygget tuner, så du slipper å kjøpe dette utenom. Alternativt kan du selvsagt se etter noe med nylonstrenger, eksempelvis denne. Egentlig burde du selv ha prøvd deg frem før du velger om du vil ha stål eller nylon. Nylonstrenger er generelt mye mildere mot fingrene, og kan være fint å starte med. Stålstrenger, på den annen side, vil herdre fingrene dine, og særlig i starten vil du nok slite med å kunne sitte lenge av gangen og øve. Etter noen år på nylongitar hos musikkskole gikk jeg over på elgitar, og det var først da jeg virkelig kjente det i fingrene. Likevel: det er en temmelig markant forskjell i lyd mellom nylon og stål, og valg av strengtype avhenger omtrent alltid av hva slags musikk du spiller. Sannsynligvis blir du å ende opp med en stålstrengsgitar før eller siden uansett, og med tanke på at dette er en førstegangsgitar er kanskje ikke nylon en så dum idé. Fra starten av bør du fokusere på blant annet å lære deg akkorder og evt. noter, ikke nødvendigvis på at det gjør vondt i fingrene å spille. Det kan du ta senere Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 (endret) Nylon er bra for begynnere blant annet på grunn av myke strenger, men har sitt eget bruk utover det, så det er greit å ha minst en av hver etter hvert. Det er ikke som med databransjen hvor man kan si at det og det skjermkortet vil være perfekt til ditt bruk, du må nesten komme deg til en butikk og prøve. En god gitar vil være en du liker og har råd til. Budsjettet ditt er bra. Endret 5. mars 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Webmasternorway Skrevet 5. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2013 Ja helt riktig glemte å nevne at det var aukustisk. Altså når det gjelder stål eller nylon da, så vet jeg at jeg vil ha står, mye bedre lyd, og har spilt en del på kompiser sin gitar så har ikke hatt noen store problem med det iallfall, men det kommer nok! Eneste jeg er redd for at jeg rett og slett bare skal ende opp med en gitar formet tre boks med metall trådet strekt over liksom. Lenke til kommentar
edge Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) Ikke kjøp nylon bare fordi det er "bedre" for nybegynnere. Stål er mye bedre om du vil herde fingrene med en gang Jeg vet om alt for mange som kjøpte nylon og endte opp med å miste motivasjonen fordi gitaren låt kjedelig, var vanskelig å skifte strenger på osv. Det viktigste når du kjøper nybegynner-gitar er at du finner en gitar som er behagelig å spille på. En gitar til en tusenlapp eller to vil aldri låte som en til 10000, så hovedmålet bør, etter min mening, være nettopp å finne en gitar du synes er god. Og dette er ikke noe noen på internett kan fortelle deg, dette må du finne ut av selv.. Dra til nærmeste gitardealer og spør om de kan hjelpe deg å finne en gitar i din prisklasse. Endret 8. mars 2013 av edge Lenke til kommentar
Webmasternorway Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Hehe okei da har jeg endt opp med en Ibanez V72E-BK. Eneste problemet, er at jeg får den ikke til å låte bra holdt jeg på å si, når det gjelder tuning. Nå følger det jo med tuner i gitaren så de fleste av dere ler sikkert av at jeg ikke får det til hehehe, men ejg har fulgt videoer på nett osv, men den høres fortsatt skikkelig sur ut, ikke bare at jeg ikke kan spille sur, men skikkelig sur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå