Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

GPS som oppfatter biltype

( )

Anbefalte innlegg

Litt misvisende overskrift:

Det jeg lurer på, er om det endelig finnes GPS-er for bilbruk (altså med kartdel), hvor jeg blir spurt om, eller selv kan legge inn på eget initiativ, opplysninger om biltypen jeg i øyeblikket kjører ?

Jeg har riktignok ikke bruk for dette selv med det første, men jeg liker å følge litt med, så er det noen som vet noe om dette ?

På forhånd takk for opplysninger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker strengt tatt ikke dette - men det hadde vært j*****vlig kjekt å kunne henvise til disse neste gang en eller annen gjøk av en trailersjåfør står spikret på en "fjellovergang" som er ren sommer-turist vei, eller midt i et boligfelt fordi en idiotisk programmert GPS anbefalte en "shortcut"...

...Og ærlig talt trodde jeg at det ovenstående burde være åpenbart: Ikke alle veier har samme standard, ikke alle biler har samme egenskaper - det burde dermed pinadø ha gått opp for de GPS-leverandørene for lenge siden!

Lenke til kommentar

Tom tom har egne GPS`r for Campingbiler (Caravan.) og store kjøretøy. Har ikke prøvd dem selv, bare sett dem på reklame. Men har vurdert å kjøpe en til min største bil. (2,3 meter høyde.) Er ufattelig irriterende når jeg må snu og kjøre lange omveier når jeg ikke kommer under en bru. Eller å lete meg frem til ett parkeringshus med nok takhøyde. Opplevde også å ta hekken rundt McDonnalds i Sarpsborg fordi de bare hadde skiltet max høyde. Ikke max bredde. Kunne jo ikke begyne å rygge tilbake rundt ett hjørne med biltralle på slep. Ho i luka var litt paff når jeg ba dem sette opp skilt fordi jeg hadde tatt med meg noen meter hekk. :innocent:

Lenke til kommentar

Hmmm.... Jeg har en gaaaammel medion gps hvor disse valgene er i menyen. Det skal være sagt at denne gpsèn ikke fullt ut er medions egen lenger. Kjører navigon 6 på den med oppdatert kartpakke. Der fungerer kjøretøyvalget bra ihvertfall. Kan velge mellom fotgjenger, bil eller lastebil. Brukte den en del når jeg kjørte lastebil og den viste alltid greie ruter for meg iallefall. Nå vet ikke jeg noe om hvorvidt alle "sommerveier" er tatt ut ved vinterkjøring der men stort sett har den vist trygge ruter sommer som vinter for meg. Den har også valg for rutevalg med/uten ferge, bomvei osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...