del_diablo Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Vel synd retten ikke bryr seg da, en vennine av meg (kjente egentlig begge to) ble slått ned (ja hun hadde fysisk skade i ansiktet) for en verbal fornærmelse og TAPTE faktisk i retten. Er ikke dette det som skal skje da? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Er ikke dette det som skal skje da? Den som fornærmet noen verbalt tapte saken? Selv om hun ble ommøblert i tryne? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Ser liksom ikke problemt. En person sa noe stygt, og får en fysisk reasjon som tilbakemelding pga ekstremt ondhet. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Ser liksom ikke problemt. En person sa noe stygt, og får en fysisk reasjon som tilbakemelding pga ekstremt ondhet. Hva vet du om det var ekstrem ondhet? Du aner ikke hva som ble sagt. Jeg kan si så mye som at det var direkte rettet mot personen det skulle fornærmet og ikke dere venner eller familie. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Elsker de 2 første setningene. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Problemet, del_diablo, er at norsk lov ikke gir deg tillatelse til å banke opp noen fordi de snakker stygt til deg. Altså må retten ha lagt noe annet/mer til grunn, eventuelt ikke funnet det godtgjort at skaden faktisk skyldes angrepet. Men det vet vi ikke. Geir 2 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Du har all rett til å ta til nødverge når han angryper deg. Nødverge paragrafen er nettopp retten til å hindre at noen skader deg om skaden du hindrer er en skade som ville drept deg eller gitt deg et bittelite blåmerke/skrubbsår har ingen ting å si. Du må bare proposjonere mottiltaket med skaden som skal avverges. Om noen prøver å skade deg med skytevåpen som er potensielt dødlig kan du hindre dette med noe som er potensielt dødelig. Om noen derimot prøver å slå deg med linjal så kan du ta linjalen ut av hånda dems med begrenset makt (du har feks ikke lov til å knekkehåndleddet til linjalmannen for å avverge deg fra et pisk på armen). Nødverge gir deg kun rett til å hindre at du blir skadet når trusselen er "aktiv" med dette mener jeg at du kan ikke straffe linjalmannen etter han er avvæpnet eller hvis han flykter. Derfor anbefaler jeg deg å sparke denne idiotdvergen alt du har i låret til han faller i bakken neste gang han angryper deg. Ved mindre han har usedvanlig svake bein eller du er en proffesjonell thaibokser så bør dette gjøre såpass lite skade, men fortsatt vondt nok til at han slutter og du ikke havner i trøbbel med loven etterpå. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Så hvis du er "Norsk" og treffer noen i det skjulte så er det "tøft/retferdig/greit" mens hvis en Polak gjør det er det feigt? Med resten av familien...var premisset. Enkelt å glemme, akk så idiotisk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Derfor anbefaler jeg deg å sparke denne idiotdvergen alt du har i låret til han faller i bakken neste gang han angryper deg. Ved mindre han har usedvanlig svake bein eller du er en proffesjonell thaibokser så bør dette gjøre såpass lite skade, men fortsatt vondt nok til at han slutter og du ikke havner i trøbbel med loven etterpå. Jeg synes ikke du har gode råd å gi her, særlig når du mener at de største kanonene bør brukes på de minste spurvene. Hva med å bare overse ting, eller gi beskjed til de som har ansvaret; lærere, elevråd, foreldre osv ... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Jeg synes ikke du har gode råd å gi her, særlig når du mener at de største kanonene bør brukes på de minste spurvene. Hva med å bare overse ting, eller gi beskjed til de som har ansvaret; lærere, elevråd, foreldre osv ... Overse ting er bedre enn å tyste... synes jeg.. Dvergen må jo være skada i huet, psykisk utviklingshemmet eller ei, og da synes jeg det både er feil å banke ham eller å tyste på ham. En liten dverg som slår, oioioi så vondt, må da tåle sånt vel... Endret 4. mars 2013 av Wolfkiller Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Overse ting er bedre enn å tyste... synes jeg.. Dvergen må jo være skada i huet, psykisk utviklingshemmet eller ei, og da synes jeg det både er feil å banke ham eller å tyste på ham. En liten dverg som slår, oioioi så vondt, må da tåle sånt vel... Jeg forbinder det å tyste med å ha en enighet med noen, om noe som ikke tåler dagens lys, og at den som bryter tausheten, er en tystende sladrehank. Men i dette tilfellet er det ikke en enighet på forhånd, og ei heller foregår det i det skjulte, dermed vil jeg si at det er ikke tysting eller sladring, men en helt oppegående og fornuftig måte å løse en liten konflikt på. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Når han slår, så klæpp tak i øret på'n og dra han med til lærer'n. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Til TS. Er det bare deg han "angriper"?? Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Heisann. I klassen min går det en liten polsk gutt, med et handicap. Jeg vet ikke hva handicapet er, men det er ikke psykisk, det gjør at han ikke kan vokse normalt. Han er 140-150 høy. Han pleier å angripe, og slå løs på meg uten grunn. Jeg er naturligvis mye sterkere enn han, men slag er slag, og gjør vondt. Men jeg har aldri slått han noe særlig tilbake, bare lagt han i bakken en gang, uten nevneverdige problemer utenom læreren ble sur (ingen anmerkning). Vil det da være "rett" å bruke selvforsvar neste gang han angriper, for å få en slutt på det? Om du ikke ser noe fysisk handicap, så kan du vel å gå utifra at han sliter psykisk. Han er polsk og lever i Norge, kulturforskjeller øker risikoen for psykiske problemer. Du må uansett gjøre hva du kan for å forsvare deg selv når evt. situasjoner oppstår. Kontakt lærer eller rektor. Disse har ingen utdanning i å håndtere slike problemer, så det kan hende de prøver å ignorere det. Gå til politiet. Handler ikke om at han skal få straff, men at de tar kontakt med foreldrene hans og informerer dem. Politiet gjør mye forebyggende arbeid også. Har foreldrene da noe vett bør de ta tak i det, ellers er det en sak for barnevernet. Endret 4. mars 2013 av 1814_ 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Jeg forbinder det å tyste med å ha en enighet med noen, om noe som ikke tåler dagens lys, og at den som bryter tausheten, er en tystende sladrehank. Men i dette tilfellet er det ikke en enighet på forhånd, og ei heller foregår det i det skjulte, dermed vil jeg si at det er ikke tysting eller sladring, men en helt oppegående og fornuftig måte å løse en liten konflikt på. Å tyste vil si å sladre til en mektig tredjepart om en handling. Isteden for å ta affere selv. Det å banke eller sladre på en polsk dvergmongo er low. Får ikke noe poeng for det. Endret 4. mars 2013 av Wolfkiller 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Å tyste vil si å sladre til en mektig tredjepart om en handling. Isteden for å ta affere selv. Å si ifra er positivt - tysting er negativt ladet. Her hjelper man gutten mer ved å si ifra til rette personer slik at noe kan gjøres for å hjelpe på situasjonen - til fordel for alle. Du har tydeligvis ikke barn selv du har oppdratt, for det å være ærlig og si ifra er endel av det man opplever der. Man sier ifra og snakker om ting, slik at man løser ting før det sklir ut. Å kalle konfliktløsning for tysting er bare helt bak mål. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Får ikke noe poeng for det. Og så? Hva kan man bruke disse poengene dine til, i det virkelige liv, bortsett fra å skryte av dem? Den beste løsningen er den som gir det optimale resultat med en fornuftig innsats. Det er den som får slutt på disse angrepene, enten den gir "cred" eller ikke... Geir Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Å tyste vil si å sladre til en mektig tredjepart om en handling. Isteden for å ta affere selv. Man skal ikke holde på å se opp til/eller skape så kalte mektige tredjeparter (det er å gjøre seg selv svakere), men være oppegående i sin egen fremferd - da har noen andre noen å se opp til, som ikke søker makt, fordi du er vel ingen sånn type, er du vel? Og hvis man skal ta affære, vil en vis person bruke en annen vis person, som sin forhandler eller konfliktløser. Og det er fordi at hvis en selv er midt i konflikten, og dermed er en del av den, så ser man tingene med sine personlige briller, og de er det ingen av oss andre som klarer å se gjennom Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Med resten av familien...var premisset. Enkelt å glemme, akk så idiotisk. Hvis lillebroren min hadde vært fysisk og/eller psykisk utviklingshemmet og noen gav ham grisejuling, hadde den som slo ham bæsjet tenner. Det er noe å tenke over at venner og familie ikke nødvendigvis kommer til å ta ditt parti bare fordi du ble (om enn rettmessig) provosert. 2 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Jeg synes ikke du har gode råd å gi her, særlig når du mener at de største kanonene bør brukes på de minste spurvene. Hva med å bare overse ting, eller gi beskjed til de som har ansvaret; lærere, elevråd, foreldre osv ... Her tror jeg du har missforstått, her brukes det faktisk milde metoder som er enkle å ta i bruk. Største kanonene... På de minste spurvene HÆH?. Her er det faktisk snakk om å gi en fyr(angryper) en skikkelig lårhøne. Det er verken slakt eller urimelig å sparke i låret til en angryper til han er ikke er en fare lenger. Overse ting kan man gjøre hvis det har skjedd kun en gang. Hvis det skjer gjentatte ganger så er det uakseptabelt. Si i fra til foreldrene/ansvarspersoner vil funke sjelden. De kan nemlig kun formidle kunnskap at det han driver med er dumt. Ikke erfaring, erfaring må TS gi han. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå