Anvilycus Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 (endret) Dette er ikke nødverge. Det blir rett og slett vold. Ta det opp med lærene siden gutten er handikappet. Nødverge er når noen virkelig prøver å skade deg og du havner på sykehus. Da har du all rett til å forsvare deg selv. Men når noen med psykiske problemer og er handikappet slår deg så burde du rett og slett ta det opp med lærene. Endret 3. mars 2013 av Anvilycus 2 Lenke til kommentar
johan1 Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Når du sier at det ikke er psykisk, hva mener du da? Har du forsøkt å snakke ut med han om det? Det er ikke normalt å slå løs på folk sånn helt uten videre, så noe må det jo feile ham. Yes, men ellers viser han ikke merkelig oppførsel. Han kan ikke særlig mye norsk, så går ikke å prate med han. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Du har to valg slik jeg ser det. Enten gir du han "grise" juling eller så anmelder du han for legemsbeskadelse. Vold er uakseptabelt. Det være seg handicapp, polakk eller dverg. 2 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Dette er ikke nødverge. Det blir rett og slett vold. Ta det opp med lærene siden gutten er handikappet. Nødverge er når noen virkelig prøver å skade deg og du havner på sykehus. Da har du all rett til å forsvare deg selv. Men når noen med psykiske problemer og er handikappet slår deg så burde du rett og slett ta det opp med lærene. Det forandrer ikke saken uansett. Om du har psykiske problemer, handicapp eller det som Danek sier over meg, så har du fortsatt lov til å ta igjen. Lenke til kommentar
eXalpha Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Det forandrer ikke saken uansett. Om du har psykiske problemer, handicapp eller det som Danek sier over meg, så har du fortsatt lov til å ta igjen. Tydeligvis har dere ikke lært fra historien. Ta hevn og du får hevn. Du oppfordrer gutten til å forverre situasjonen. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Hvis du gjør noe så blir nok lærerne å gi deg straffen. Mens han slipper unna, selv om det var selvforsvar. Så enten blir det politiet eller utestengelse. Selv om lærerene ser at du har loven på din side. Jeg antar det beste du kan gjøre er å bare holde ham fast(trenger ikke legge ham i bakken som en pyse). Og aldri være alene rundt ham. Slik at du har vitner på det som faktisk skjedde. Og når dette skjer flere ganger + du har vitner, så tar nok lærerene din side etterhvert. Husk selv om det er forsvar, så trenger du ikke bruke mer makt enn det som er nødvendig. Endret 4. mars 2013 av Bundy Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Det blir vel enten politianmeldelse eller ingenting. Nulltoleranse mot vold vettu. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Bank driten ut av han. Dog, vær oppmerksom at du vil få pes grunnet forkvaklet moral i dette landet, så rundjulingen må dermed skje i det skjulte. Endret 4. mars 2013 av norskgoy Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Bank driten ut av han. Dog, vær oppmerksom at du vil få pes grunnet forkvaklet moral i dette landet, så rundjulingen må dermed skje i det skjulte. Får håpe at Storebror/Onkel/Far ikke treffer han i "det skjulte" etterpå da. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Får håpe at Storebror/Onkel/Far ikke treffer han i "det skjulte" etterpå da. Ja, da ser du et godt eksempel på feigheten til polakken. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Og slik blir det krig i verden. 3 Lenke til kommentar
kattepiss Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Gi han fem strenge over nesa. Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Ja, da ser du et godt eksempel på feigheten til polakken. Så hvis du er "Norsk" og treffer noen i det skjulte så er det "tøft/retferdig/greit" mens hvis en Polak gjør det er det feigt? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Du har lov til å gå de nødvendige steg for å beskytte ditt eget liv. Retten vil være instansen som avgjør om du gikk for langt eller ei. Du skal aldri gå for langt såklart. Om det står om liv eller ikke ser jeg ikke i dette sammenheng - men det gjelder uansett: Selvforsvar. Dersom det er en liten fjortis med vekstproblem så tror jeg ikke han har fare for eget liv. Ungen må jo feile et eller annet så da er det straffbart å banke opp fjortisen. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Jeg husker det var en del slike hissige småtasser på skolen som aldri hadde lært at de ikke var spesielt sterke fordi de ble jattet med, og de hadde en holdning som var deretter. Ved å slå hardt tilbake skaper du problemer for deg selv, men du kan jo legge fyren i bakken uten å slå eller sparke og holde ham der til han innser sine begrensninger. På et eller annet punkt i livet er det bare sunt å få en smell som gjør at man får realitetsorientert seg selv. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Om du kan avverge situasjonen ved å legge ham i bakken, snu ham rundt e.l. uten vold, så har du ikke lov til å slå. Man kan ikke bruke mer makt enn nødvendig og likevel påberope seg nødrett. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Om du kan avverge situasjonen ved å legge ham i bakken, snu ham rundt e.l. uten vold, så har du ikke lov til å slå. Man kan ikke bruke mer makt enn nødvendig og likevel påberope seg nødrett. Og hvis han ikke gir seg, det fortsetter dag på dag? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Så kan du melde ham til dertil egnet instans. Norsk lov har ingen gjengjeldelses-paragraf som lar deg ta igjen med samme mynt. Nødvergeparagrafen har klare begrensninger, og kommer deg ikke til gode om du banker opp noen, selv om de "startet". Nå har jeg full forståelse for at man kan synes at nok er nok og vil gi noen juling. Jeg gjorde det selv et par ganger i skoletiden, en gang med en jævel fra hjelpeklassen og en gang med klassens selverklærte mobbesjef når jeg gikk lei. Det fungerte faktisk, men det var jo bare fordi det viste seg at de ikke var sterkere enn meg. (Og at de tross alt var såpass bevisste at de skjønte når det var lurt å la noen i fred.) Gatas justis aksepterer antagelig en slik løsning, som den gjorde for meg, men ikke hverken norsk lov, skole eller foreldre. Geir Endret 4. mars 2013 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Så kan du melde ham til dertil egnet instans. Norsk lov har ingen gjengjeldelses-paragraf som lar deg ta igjen med samme mynt. Nødvergeparagrafen har klare begrensninger, og kommer deg ikke til gode om du banker opp noen, selv om de "startet". Vel synd retten ikke bryr seg da, en vennine av meg (kjente egentlig begge to) ble slått ned (ja hun hadde fysisk skade i ansiktet) for en verbal fornærmelse og TAPTE faktisk i retten. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Jeg tror nok retten "bryr seg" men det er vanskelig å vurdere en sak uten å kjenne detaljene og rettens begrunnelse. Geir 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå