Gå til innhold

win2k3 som workstation

melbamix

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bytte litt nå. Har sittet med windows 2000 i en evighet men etter snart 1 år nå må jeg vel installere på nytt. Det begynner å bli litt buggy. Tenkte da jeg skulle legge inn windows 2003. Har hørt mye positivt om det hvis man bruker noen timer til å gjøre det om til workstation.

Det jeg trenger hjelp til er egentlig hvordan skal jeg optimalisere windows 2003 til workstation/spill OS. Har en win2k server stående i kjelleren så trenger ikke enda en server. Noen som har noen gode tips og linker så mottas det med takk! Vet det var en meget god link og diskusjon om det en annen plass men er ikke kar om å finne det igjen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 2003 er ett server operativsystem som ikke er beregnet til å bruke på en såkalt "Workstation". Jeg har selv testet dette operativsystemet litt på en server, men fant fort flere feil og sikkerhetshull. Windows 2003 er veldig likt Windows XP på mange områder, selv anbefaler jeg deg heller å bruke Windows 2000 Professional.

Lenke til kommentar

Det er bare å søke litt på internett, så finner du guider. Jeg fant en på Neowin.net

Som sagt, er det omtrent identisk med XP. Har ikke testet ytelsen i spill skikkelig, men hvis det er noen forandringer, så tror jeg det går raskere i Server 2003. Jeg følte i hvert fall at spill gikk litt raskere.

Når det gjelder stabilitet, kan det nevnes at Server 2003 er kanskje enda mer (om mulig!) stabilt enn XP. Jeg hadde i hvertfall en oppetid på over 20 dager før Logitech Mouseware i forrige uke krevde en reboot når jeg installerte driveren (det var ikke nødvendig, men jeg fikk ikke noen avbryt valg). Før det hadde jeg også ca 25 dager oppetid. Ingen av rebootene jeg har hatt har vært nødvendig, og det er svært skjelden at programmer crasher.

Alt i alt er Windows Server 2003 en litt oppdatert versjon av Windows XP, og jeg ser ingen spesielle grunner til å ikke bruke det. Når det gjelder sikkerhetshull så er det jo absolutt ingen ting som skulle tilsi at Windows 2000 f.eks skal være sikrere. Antar at azone sammenligner sikkerheten med f.eks linux servere.

Eneste negative jeg har å si, er at det noen ganger kan være litt tricky å få installert programmer/drivere. Det er pga idiot selskaper som får programmene til sjekke hvilket OS du har, og hvis du ikke har riktig så liksom "støttes ikke operativsystemet". Det er jo alltid bullshit, og pleier som oftest å gå greit å ordne. Bare å bruke compatibility mode eller noe slikt. Men MSI sine bluetooth drivere har jeg ikke greid å få installert enda. Men MSI suger, og bluetooth driverene dems er jo nærmest et virus, så det er kanskje like greit. :wink:

Merk: Alt jeg har skrevet over er basert på Server 2003 brukt som workstation.

Og ja, jeg vet at Server 2003 er et server OS det er derfor meningsløst å bruke det som workstation, men jeg driter i hva det heter og hva det skal brukes til, når det fungerer glitrende til det jeg bruker det til.

Lenke til kommentar
Eneste negative jeg har å si, er at det noen ganger kan være litt tricky å få installert programmer/drivere. Det er pga idiot selskaper som får programmene til sjekke hvilket OS du har, og hvis du ikke har riktig så liksom "støttes ikke operativsystemet". Det er jo alltid bullshit, og pleier som oftest å gå greit å ordne.

Bruker du ntswitch eller tweak nt og switcher os'et til workstation så tror alle apps at windows 2003 er windows xp pro build 37xx(builden til win2k3 final). Windows 2003 er raskere ja. Mye skyldes at en del ubrukelige services er disablet som default.

Lenke til kommentar

Fant en fin veiviser her http://www.msfn.org/win2k3/

Og jeg må si windows 2003 server var raskt. Oppstart og alt synes jeg gikk fort som f. Nå har jeg ikke kommet så langt at jeg har testet spill. starter i rett ende med firewall og få det slik som jeg vil ha det. Hadde litt problemer med å få installert driverne til mitt radeon 9700pro. hverken 3.6 eller 3.7 funka. blåskjerm i oppstart. Men merkelig nok mine gamle 3.1 drivere som jeg har brukt hele tiden funka uten problemer. Skal hjem å se med spill og teste mer men min første inntrykk windows 2000 vs 2003 server som workstation er meget bra. tror jeg holder meg til 2003 foreløpig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...